HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Men hur blev det nu då?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/03/31 :  13:17:30  Show Profile Send oliver a Private Message
Har ägt en del hifi prylar under årens lopp, Marantz, Rotel, Onkyo Electrocompaniet, Krell, Audio Space, Martin Logan, JBL, jamo, Emotiva och en hel del annat även DIY, ofta sådant som fått bra recensioner. Tänkte för ett tag sedan att nu köper jag nytt en sista gång och nöjer mig, kanske fram till pension i alla fall. Och vad blev det...jo Bladelius, Primare försteg och Larsen högtalare... Helt plötsligt sitter man med Svenska Hifi prylar som dessutom låter Gudomligt, det trodde man inte för 15-20 år sedan. Skivspelare Pro-ject, Emotiva DAC och Riaa, kablar Nordost i och för sig... men det finns ju Svenska alternativ där också förstås....Hmmmm? Kanske man skulle köra helpatriotiskt när man ändå håller på

Skeptiker

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/03/31 :  19:02:35  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag kör helsvenskt och det låter alldeles utmärkt.

Innan har jag haft Oskar Heil, Atma-sphere, Bel Canto, Leedh, Meridian, Nuforce, Totem mm.

Inget av ovanstående slår det jag har idag.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2015/03/31 19:12:38
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/03/31 :  22:48:21  Show Profile Send DavidS a Private Message
Jag kör också en näst intill svensk anläggning. Harmony Design (pre 906), Holographic Audio (amp 27) och Ino Audio (i32s). En tysk skivspelare och en japansk nätverksstreamer som förstör allt! :-)
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/04/01 :  07:22:25  Show Profile Send Vox a Private Message
Hur definierar ni svenskt?
Utveckling och produktion, eller endast en av dem? Hur mycket av produktionen skall göras i Sverige för att anses som svenskt? Räcker det med i hopsättning eller skall kretskort etc vara tillverkade i Sverige? Ja, helt enkelt - vad menas med svenskt i det här sammanhanget?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/04/01 :  16:51:19  Show Profile Send CC a Private Message
Svenskt? "manufactured in Sweden" bör vara "good is enough"?

annars så kanske nedre gränsen bör vara egen koppargruva? Samt lite egen olja å annat kul för framställning.. ;-)

Ex mina högtalare, Respons Grand. Lådorna är sammansatta i Göteborg. Men elementen kommer från Danmark. Delningsfilter å kablage (samt lödtenn!) är kanske amerikanskt? Men allt är monterat (samt designat) av en öbo (Reidar Persson). Är mina högtalare då svenska?
Absolut, säger jag...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000