HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Avstånd port och golv?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/04/09 :  15:53:50  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har ett par 6" portar som ska vara riktade neråt då lådan ska ha hjul för lättare transport då dom kommer väga massor när jag e klar. Så min fråga är vilket är det minsta avståndet som man kan ha mellan golvet och portens mynning? Har sett konstruktioner med 4" port men avståndet har bara varit 4-5 cm till marken.

Musik är livet

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/04/09 :  18:43:08  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
3.7 cm är minsta avstånd för att inte strypa mynningsarean..
En gammal tumregel är väl minst halva diametern om jag inte minns fel. Men håller du dig över 4cm borde du inte få några problem

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/04/09 :  18:47:45  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Okej. Då är det lugnt med andra ord. Hjulen jag ska använda är 73mm höga så då borde det inte bli några problem.

Musik är livet
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2015/05/04 :  21:07:46  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Du kanske känner dig sugen på att labba med Polk Audio PowerPort?
Den gör att övergången från port till golvet blir bättre.

En gång i tiden fanns det mer info på Polks sida men med lite google sökning kan man hitta mer info.

Den kommer sänka avstämningen så här har du en beräkningsfil för att räkna ut korrekt längd.
http://www.hometheatershack.com/forums/attachments/diy-subwoofers-general-discussion/34073d1324406903-power-port-design-calculator-pwrport.zip
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000