HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga egen bänk
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2015/05/13 :  18:23:37  Show Profile Send und3ad a Private Message  Reply
Eftersom jag inte hittar någon färdig bänk som riktigt passar mig i smaken så tänkte jag sätta ihop en egen. Jag vill ha en bred och relativt låg lösning framför vägghängda TVn. Jag har hämtat en hel del inspiration från Solid-tech, som det kanske syns från skissen.

Hyllplanen blir i MDF med måtten 1800mm x 470mm x 22mm. Benen i aluminium.

Jag saknar både verktyg och kunskaperna, så ett snickeri får ordna fram hyllplanen åt mig. Jag har kontakt med en firma genom jobbet som fixar benen. Det kanske inte riktigt räknas som DIY i detta fallet, men men.

I nuläget har jag inget mer än en skiss och några mått. Vad tror ni om konstruktionen? Borde väl tåla 50kg slutsteg och lite andra prylar? Vilket/vilka snickeri i Gbg-området rekommenderas?

Skiss med för- och slutsteg för att få en bild av slutresultatet.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D

Edited by - und3ad on 2015/05/13 18:24:16

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/13 :  20:06:57  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Den ser ju toppenfin ut. Tror säkert att den bör hålla för typ 50 kg då längden på skivan mellan benparen blir mindre än 600mm. När den är klar vill vi se minst en bild.

J. Ullberg
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/05/13 :  20:15:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Betydligt dyrare men kanske bättre/hållbarare - 22/25mm björkplywwod eller björkskivor.
Har du last på MDFen lär den svacka med tiden.

Lycka till med snickrandet.
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2015/05/14 :  17:54:05  Show Profile Send und3ad a Private Message  Reply
Svacka i bänken vill jag ju inte ha.. Hm. Björkplyfa kanske är värt det i slutändan.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2015/05/14 :  19:55:26  Show Profile Send und3ad a Private Message  Reply
Fast nu när jag tänker efter.. Är inte Solid-Techs hyllplan gjorda i MDF? Har inte läst något om att dom skulle börja svacka efter en tid, och måtten verkar inte vara helt olika mina.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2015/05/15 :  14:52:52  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
hdf kanska dom använder

18 ska de va.
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2015/05/29 :  10:10:06  Show Profile Send und3ad a Private Message  Reply
En liten uppdatering. Snickeriet har inte visat några livstecken efter första mailkontakten, så jag letar nu efter andra mer seriösa snickerier i Gbg-området. Tar gärna emot tips. :)

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/29 :  19:58:47  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Väldigt riskfyllt med mdf. Finns en hifibutik stockholm. Jag nämde för dom att inte använda mdf en gång när jag var därinne o det kom på tal om att bygga bokhylla. dää ää lugnt serru vi kör på 45mm.. jissa vilka hyllor som står som bananer :-)

Jag använde bara vanliga hyllplan från byggmax eller liknande. Stavlimmat trä. Ca 20mm. Använder 1meter långa bitar o lastar knökat med vinyl. De sviktar ca 22-3mm på mitten. Klart över förväntan :-). Det "träliga" med mdf om de böjer sig är att de fjädrar inte tillbaka när du tar bort tyngden utan hänger fortfarande lesset ner.
Om du ska köra med mdf så fräs in stålskenor i botten eller liknande är mitt tips o väg av tjocklek kontra längd o viktfördelning.
du hittar min bokhylla om du googlar på "sstormen bygger bohylla med horn"
Lycka till. Det ser riktigt snyggt ut på ritningen du gjort o det hade varit grymt smidigt om det funkat med mdf.

Edited by - Stormen on 2015/05/29 21:04:28
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2015/05/29 :  21:52:12  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Jag funderar på skifferskivor 2-3 cm tjocka med gängstång och muttrar men vilken borr ska jag ta till att borra med ? (har gott om skifferskivor ute i trädgården...)
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/30 :  08:04:46  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det är ju klart häftigt. Jag jobbade på en firma ett par somrar i unga virila dagar där det tillverkades marmordiskabänkar mm. Ibland gjorde vi hål för kranar mm i stenen. Då använde vi en slags hålsåg med diamanter som borrade sig ner ganska sakta. Vill minnas att vi kylde med vatten vilket nästan alla sågar o verktyg gör som bearbetar sten.
Har borrat hål för kablar osv i stenskivor när jag jobbade sen som installatör o man ville ha en stereo i badrummet. Shiffer var jättenerst. Finaste betongborrren med diamanter på. Ganska långsamt och ingen slagfunktion. Skiffer kan även flisa sig en del. Jag hade nog med varm hand lämnat in eller åtminstonde ringt till tex grythyttan skiffer o frågat dom hur man borrar.
För det hade varit riktigt snyggt.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/30 :  08:25:42  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Kom o tänka på ett annat designförslag om du tillåter? Om man vill gå på detta med skiffer så kanske man kunde göra något liknande konstruktion som frugan ställer bakplåtarna i.
Tänker mig en fyrkantsbalk, (ja eller rund) baktill och sen två svetsade stänger utåt i ett V som stenskivan vilar på. Då kommer det att se ut som om stenskivorna med sina produkter svävar i luften. I ditt exempel 3 pelare med 2-3 våniningar.
Längst ut på ett V sätter man lämpliga bultar som du kan justera så de ligger i våg.
Men då är vi såklart en bit ifrån ditt förlag från början. Dock med skiffer som huvudnummer :-)
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/05/30 :  21:29:28  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Stavlimmade bänkskivor från IKEA kan du forma som du vill och de saggar inte så länge du inte ska lasta mer än 50 kg per enhet.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/05/30 :  23:22:08  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Jag lutar mig också mot stavlimmade skivor från ikea. I all fall tills någon bevisar nått bättre.

Dancing in the shadows of my memories.

Edited by - Wader on 2015/05/30 23:23:28
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/05/31 :  08:57:59  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Ursäkta att jag kapar tråden men jag håller också på med att skissa på en hylla/bänk. Jag har googlat runt en del och det som slår mig är att det ALDRIG är lättillgängliga material som ska vara "bra". Nästan ingen vurmar för granit och gnejs, björk eller gran. Tydligen ska det vara något träslag från guatemala eller sten från inre mogoliet.

Själv tänkte jag bygga i fykantsprofil och stavlimmade bänkskivor. Kollade lite på stenplattor men tusan så dyrt.

Lycka till med bygget.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2015/05/31 :  13:04:00  Show Profile Send thli a Private Message  Reply
Benen är svårt att få riktigt bra så här skulle jag köpa Solid-Techs ben i alla fall, finns i en gäng olika längder

//Thomas
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2015/05/31 :  16:21:06  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Ja som en slags "svävande hyllplan". Så får det nog bli.
/T
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/05/31 :  18:54:32  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Du kan beställa måttkapade aluminiumprofiler som du bygger ihop till ett "skelett" med hyllbärare som låses mot T-spårsmutter vid önskad höjd inuti själva T-profilen. Blir oerhört stabilt och ger flexibilitet om och när det behövs senare om man byter ut någon apparat. Det behövs inga andra verktyg än insex- eller torxnyckel för att montera ihop bänken. Byggvaruhusen kapar lätt till bänkskivor i önskade mått.

Det finns även diverse tillbehör som ändstycken och fötter för att snygga till bänken estetiskt om man vill det. Tillåten belastning beror på val av profil- och skruvstorlek men det handlar om mer än 100 kg per plan även för klenare dimensioner. http://www.alucon.se/


Edited by - adhoc on 2015/05/31 18:58:46
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2015/05/31 :  19:44:37  Show Profile Send und3ad a Private Message  Reply
Tack för alla tips! Jag har inte bestämt mig för vilken väg jag ska gå, men MDF går nog bort oavsett.

Stavlimmat från IKEA har jag tittat på tidigare, men eftersom jag saknar verktygen för att få till försänkningar för brickor och rundade hörn så gick det bort då. Fast det är klart, det finns andra metoder att fästa översta bänkskivan och ändå få en slät yta.. Jag filar vidare på idéerna och återkommer!

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/01 :  11:14:51  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Kul med många tips i tråden. Jag vill passa på att näma angående sten ( fast det inte var någon som just nu skulle bygga)
Men det handlar om jordning vilket kan vara intressant om man bygger i tex metall.
Hemma hos Bo så märkte vi på både min och hans skivspelare fanns ett svagt brum i bakrunden. Detta försvann när man lade handen på stenen ( diabas) som skivspelaren var gjord av. hmm, vi testade att lägga en fuktig disktrasa på stenen och till jord på signalkabeln (höljet) = Tvärtyst. Diabas innehåller alltså järn. En aluminiumlist längst bak på spelaren som jordades gjorde att det problemet försvann.
Nu är ju detta såklart intressant för den inbitne entusiasten som vill bygga sig en hifimöbel av högsta klass. Antingen så jordar man hela kalaset eller så kan man snegla lite på tex "travertine" i dom ljusa kulörerna. Den innehåller ingen järn eller koppar. Men se upp med den röda, oranga osv.
Det trevliga med travertine är att det är en av de "billigare" sorterna, ja för att vara sten alltså :-)

Den kanske tom finns som färdigsågade stora plattor för golvläggning tex 60*40 och då är det bara att fixa en snygg ram till varje hyllplan. Det ska ju vara tung hifi :-) :-)


Bildlänk google:
https://www.google.se/search?q=travertine&rls=com.microsoft:sv&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-iJsVazII8KvsQHRiIGoAw&ved=0CC0Q7Ak&biw=1296&bih=638

Edited by - Stormen on 2015/06/01 11:19:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000