HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad hände med klass D?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/05/15 :  23:26:00  Show Profile Send svanbo a Private Message
För ett par år sen (nja, kanske fler än ett par men ändå) så var klass D hifi-gudarnas gåva till mänskligheten. Förstärkare med ICE-power jämfördes med feta Krell -steg och sades åka i åttor runt dessa. Rotel, Nuforce, Pioneer och många andra började ta fram flerkanalssteg med klass D -teknik. Detta är framtiden, sa (nästan) alla unisont. Sedan blev det tyst. Vad hände?? Eller har jag missat att de fortfarande är i ropet?

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/05/15 :  23:53:41  Show Profile Send DavidS a Private Message
Klass D är väl fortfarande aktuellt? Mychifi visade väl ett sådant slutsteg på sweetspot nyligen!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/05/16 :  00:17:56  Show Profile Send svanbo a Private Message
OK, men i så fall har det inte tagit samma fart som förutsågs för sisådär 10 år sedan. Då tyckte man att det skulle ersätta alla traditionella transistorslutsteg.

Att jag tog upp det var för att min bror frågade efter en liten hembioreceiver, och då tänkte jag att det måste finnas små bra klass D -förstärkare där ute. Men jag hittade inget! Varför?
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2015/05/16 :  06:52:03  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Pioneer har väl en del: http://www.pioneer.eu/uk/products/42/98/405/overview.html
finns säkert fler att hitta om man googlar lite.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2015/05/16 :  19:24:52  Show Profile Send Passerati a Private Message
De inom hifi skaran något udda hfx stegen tycker jag låter bra, jämfört med mycket annat jag ägt och provat.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/05/16 :  21:10:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
30Hzbone: tack för tipset, det kan vara så att jag letade i för låga prisklasser verkar vara deras dyrare pjäser som kör klass D.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/05/16 :  21:47:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tycker snarare att klass D tar över.
Sony
Primare
NAD
Technics...
Listan kan göras lång på de som satsar på klass D teknik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/05/16 :  23:11:55  Show Profile Send svanbo a Private Message
Björn-Ola: OK, är det mest high-end produkter vi pratar om eller finns det något även i budgetsegmentet? Och finns det hembioförstärkare med klass D i rimlig prisklass?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/05/17 :  20:32:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Klass D finns ju iextremt billiga produkter.
Min bild är snarast att klass D ökar. Finns i båda prisändorna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2015/05/18 :  07:33:53  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Någon som har kolla på färdiga kit med icepower slutsteg? Men ändå lite DIY...

Typ asp 500. Hade varit najs till sin hembio :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/18 :  08:59:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker faktiskt man hellre ska kolla på Anaview-moduler för DIY.

https://www.profusionplc.com/pro/gex/manuftable?imanuf=ANAVIEW&itypes=Power%20Amplifiers

Jag använder själv en Anaview ALC1000 till var och en av mina 21" basmoduler, och PASS SoZ klass A till hornen.
Jag är lite sugen på att prova AMS0100 till hornen och se hur långt det skulle räcka jämfört med klass A.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/18 :  10:02:21  Show Profile Send Stormen a Private Message
@Bernt, gjordes det inte ett gruppköp av de där för ett tag sedan ?

EDIT: hittade tråden, det var CH som höll i det hela. Var det någon annan som tog över sedan? Det blev väl en 26 st tingade ?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92134&whichpage=1

Edited by - Stormen on 2015/05/18 10:06:03
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/18 :  10:43:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Stämmer. Vet inte om nån tog över, tror inte det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2015/05/18 :  11:37:40  Show Profile Send FBK a Private Message
Och hur är det egentligen med dess ljud ? Nu är jag farligt nära att generalisera, men brukar inte många uppleva klass D steg som lite stela,kanske lite ljusa i de övre registren och även slanka i botten utan den där naturliga fylligheten... ? Jag har upplevt både och, och motsatsen, men jag är tveksam ändå.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/18 :  12:57:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ofta upplever de detta först när de får reda på att det är klass D...

Skämt åsido,
Personligen så tycker jag nog att ett steg som går i tung klass A brukar bli bättre, men jag
tycker samtidigt det känns fel att ödsla energi på det viset och bara elda för kråkorna

Basåtergivningen kan vara ett problem mad klass D kontra ett muskelstarkt steg med AB eller A. Vissa
funkar bättre än andra och det finns en anledning till mitt val av substeg. Har haft ICE 500W att
driva bas med i en tidigare setup men det fick våldsamt med stryk av ett gammalt HK Citation 16.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2015/05/18 :  16:43:49  Show Profile Send nikwin a Private Message
Hallå jag köpte ett steg från Class D Audio från USA för det priset så är jag riktigt nöjd över hur det låter.
Såg att någon skrev att de kan vara ljusa mitt är lite tvärt om tycker jag det är mer likt rör.
Diskanten rullar av lite på slutet min Yamaha är mycket ljusare.
Att de är lite klena i basen kan bero på vilken typ av nät del man använder.
Jag gav 1200:- med frakt för mitt steg 2x125W här är en länk till det http://classdaudio.com/amplifier-modules/cda-254-audio-amplifier-125w-x-2-8-ohm-250w-x-2-4-ohm.html
Det är klart jag hört bättre steg men det slår min Yamaha utan problem men det är inte bättre än ett Edison 12.
Provade ett Nad slutseg för inte så länge sen och det var inte bättre än det här.

Så det finns helt klart olika ljud karaktärer på klass D steg.

Vill man bygga eget DIY så brukar hela kortet vara klart och så får man fixa en nätdel och lite runt om kring det.

Ett citat från en köpare på ClassD hemsida.
quote:
It has the bass slam of the class A, with the openness and sweet sound of a tube amp. If I had not heard it with my own ears, I would not have believed it! I have both a class A amplifier and a tube amplifier

//Niklas
Edit: Lagt på Citat
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/05/18 :  20:59:27  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kul med lite liv i tråden det verkar som att ryktet om klass D:s död är betydligt överdrivet men jag saknar fortfarande genomslaget hos den stora massan! Det borde ha potential att slå igenom på bred front: små, strömsnåla, svala, kraftfulla. Därför blev jag förvånad när jag inte hittade någon billig hembiostärkare med klass D, och jag saknar fortfarande någon som länkar till en sådan i tråden

Någon som har någon idé om varför tekniken inte slår igenom brett??

Bernt, "var och en av mina 21" basmoduler", hur många pratar vi om?? Jag måste verkligen höra ditt system en vacker dag just nu rullar livet i 180 med jobb och småbarn, men en vacker dag... visst bor du i Göteborgstrakten?

Edit: slarvfel

Edited by - svanbo on 2015/05/18 21:02:50
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/18 :  22:14:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är två 21". Bor i Kareby norr om Kungälv och du är välkommen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/05/18 :  23:33:25  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ah se där, då bor du ett stenkast (nåja, ett långt stenkast) från mina svärföräldrar som bor i Aröd utanför Kode. Som sagt, en vacker dag hade det varit himla kul säg gärna till om det planeras hifi-träff någon dag!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/05/19 :  21:41:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:

Och hur är det egentligen med dess ljud ? Nu är jag farligt nära att generalisera, men brukar inte många uppleva klass D steg som lite stela,kanske lite ljusa i de övre registren och även slanka i botten utan den där naturliga fylligheten... ? Jag har upplevt både och, och motsatsen, men jag är tveksam ändå.



Rotel kör klass D i dom nya modellerna..
vill dra mig till minnes att hifi&musik gjorde nåt test med gamla och nya där skillnaden mellan dom näst intill var försumbar..
Det jag har hört av dom nya rotel har varit positivt..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/19 :  23:13:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett urval: http://audioxpress.com/files/ClassD_Tech_4_home_use-TABLE.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/05/19 :  23:50:37  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack Bernt!

Vad hände med Nufoce? Uppköpta av Optoma och nedlagda??

https://nuforce.com/optoma/index.php
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2015/05/20 :  00:01:10  Show Profile Send FBK a Private Message
Nuforce såg jag på denna sajt. http://www.stilimento.no/ de säljer även ett annat märke Wyred4Sound som kör med ICEpower® audio technology

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2015/05/22 :  19:44:54  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ett av rotels första klass D steg, slutsteg, 2*500 W, nog i fyra ohm. Något i stil med rb 1582 var det nog, men det är det enda rena klass D jag lyssnat på på en känd anläggning. Hemma hos en kompis och det var livlöst, tråkigt, lite ljudbild.

Sen hade jag NADs M2 hemma på lån, och det lät bättre. Svårt att sätta fingret på det men det slutade med att jag inte lyssnade på musik, blev lyssningstrött, men ljudet var absolut inte vasst.

Så, i min bok har de inget att hämta mot ett bra klassA, A/B, steg. Naden har blivit hissad till skyarna, men den spelar för "polerat", nerven försvinner, känslan försvinner, samma sak med nad m51, som låter helt fantastiskt för pengarna, men den är också en aning för polerad, nerven försvinner, men den spelar riktigt bra på många andra sätt.

Så, det blev ett STORT STARKT gammaldags, äta massa el steg, 800 w utan att vara klass A, hemma.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/05/22 :  23:11:00  Show Profile Send MatsE a Private Message

Lyssnade för ett år sedan på Primare klass D och Focal Aria 936 och det lät imponerande bra.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/05/24 :  16:21:12  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kanske kommer att testa en stärkare från NuPrime, IDA-16!
Återkommer med resultat.

http://www.ljudochbild.se/test/nuprime-ida-16

http://www.soundstageaccess.com/index.php/equipment-reviews/607-nuprime-ida-16-integrated-amplifier-dac

http://www.theabsolutesound.com/articles/nuprime-ida-16-integrated-amplifierdac/

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000