HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Musik innuti förstärkaren
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2015/05/17 :  20:45:47  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Har en gammal förstärkare som inte riktigt fungerar. Den startar men kommer inte ut nått ljud till högtalarna. Däremot spelas det för fullt innuti förstärkaren!? Väldigt lågt och brusigt, men man hör att det är musiken jag försöker få ut till högtalarna. Nån som är bekant med problemet?

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/05/17 :  20:55:26  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Avbrott någonstans i eller på vägen mellan utgångstrafon och högtalarkontakten.
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2015/05/17 :  21:01:22  Show Profile Send NSBVZY a Private Message  Reply
Dålig kontakt i switchen som kopplar bort högtalarna när hörlurar kopplas in?? sitter i hörlursuttaget oftast. eller i högtalarväljaren?

Troligtvis fungerar slutstegsdelen i förstärkaren efter som du hör ljud i från den, kan vara spolar som "spelar"
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2015/05/17 :  21:04:55  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Ska kika närmare på dessa ställen. Skulle va kul å få igång den :)
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2015/05/18 :  21:12:10  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Verkar som att det är kört. lyckas inte lokalisera problemet
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/05/18 :  22:28:24  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Vad är det för förstärkare?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2015/05/18 :  22:38:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Är det en rörförstärkare så kan det vara utgångstrafon som sjunger med, annars vet jag inte riktigt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2015/05/19 :  18:22:47  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Det är en gammal Yamaha CA-VI.
Har kollat alla lödningar och kikat varje kabel men inte hittat nått. Förstår inte
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2015/05/19 :  18:41:22  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Det är föresten spolarna som spelar. Så långt har jag kommit.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/05/20 :  14:37:18  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Byt spolarna.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2015/05/20 :  21:46:29  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Är det dom det är fel på om dom spelar? Då är det ju enkelt :)
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2015/05/20 :  23:43:34  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Nån som vet vart man kan få tag på 3uf spolar?
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2015/05/21 :  08:03:09  Show Profile Send NSBVZY a Private Message  Reply
Det finns inga spolar med värdet 3µf, är värdet 3µf är det kondensatorer, och de låter troligtvis inte.

När du startar förstärkaren ska det klicka till från den efter några sekunder, hörs det klicket?

Om inte har du troligtvis en trasig kanal som gör att likspänning går ut från slutsteget, och då kopplar den inte in högtalarna.

De ljudet du hör kan då vara från den eventuellt hela kanalen som går hårt utan belastning, då kan det väsa från komponenterna.

Edited by - NSBVZY on 2015/05/21 08:07:29
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2015/05/21 :  13:08:08  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Kollade shemat över steget och då stog det coil 3uf. Men de kanske inte är den då.
Vet inte om det är nått klick. Men man hör tydligt musiken från spolarna iallafall
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2015/05/21 :  14:43:51  Show Profile Send NSBVZY a Private Message  Reply
Okej, det låter märkligt, kolla en gång till, så att det inte ska vara 3µH
Men jag tror inte att det är spolarna som är trasiga.



Lyssna om reläet klickar några sekunder efter du slagit på den,

Om det klickar:
Kontrollera återigen högtalar-väljaren! Tex så lägger vissa förstärkare högtalarna i serie, alltså fungerar det inte att ansluta ett par högtalare till grupp A och ha både A & B påslagna på förstärkaren.

om inte:

Mät spänningen på högtalarutgångarna (utan signal in) innan skyddsreläet, direkt i från slutstegen. Är där spänning mer än några mV är det fel på slutstegen och därav släpper inte skyddskretsarna signalen till högtalarna.

är de inte spänning där kan du ansluta en högtalare du inte är så rädd om mellan jord och utgången innan skyddsreläet, har du ljud då?
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2015/05/21 :  16:39:16  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
De kan ju iofs ha stått så :p
den är 2 kanalig så finns ingen högtalarväljare.

Men jag ska göra det lätt för mig och lämna in den på felsökning då jag skulle få det gratis :)
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2015/05/21 :  23:06:51  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Gjorde som du NSBVZY och kopplade in en högtalare innan relät och de funkade. Får se om dom jag ska lämna den till hittar ett sånt relä för jag lyckas inte hitta nått. Det är ett Omron LC2-N.

Går det att sätta dit ett annat?
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2015/05/22 :  08:32:32  Show Profile Send NSBVZY a Private Message  Reply
Kul att den fungerar.

Fungerar båda kanalerna?


Det är inte säkert det är reläet som är trasigt, det kan vara elektroniken som styr det också. Har du spänning över reläets spole som motsvarar märkspänningen så är reläet trasigt, om inte är det styrelektroniken som inte lirar som den ska
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/05/22 :  08:58:36  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Man ska aldrig koppla in en högtalare innan skyddsrelät. Att det inte slår till beror oftast på likspänning ut från ena eller båda slutstegen och då bränner man basarna direkt.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2015/05/22 :  09:50:58  Show Profile Send NSBVZY a Private Message  Reply
Som jag skrev tidigare så skall det mätas spänning innan man testar med högtalare.

Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2015/05/22 :  12:47:49  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Har lämnat in den nu så får jag se nästa vecka vad som står på.

Då jag inte kan så mycke om elektroniken men vill lära mig så blir dedär en bra stärkare att testa med. Hittade den så den har inte kostat mig nått.

Tänkte byta lite kontakter i den samt sätta in lite större lytar och sånt. Fixa nya lampor till watt mätarna måste göras oxå.

Blir kul att se vart man hamnar. Det är som sagt bara för att bli lite mer insatt. Lyckas jag med nått bra är ju de bara ett plus :)
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2015/06/01 :  20:27:00  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Nu har jag fått tillbaka den från service och det va ett motstånd som behövde bytas. Så nu spelar den på som bara den. Och blev överaskad av ljudet :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000