HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basfilter med DSP ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/05/23 :  16:49:28  Show Profile Send time a Private Message
Någon som vet något bra basfilter med DSP, alltså ut från förstegets linjeutgång till Basförstärkare ?
Har idag en XTZ med inbyggd DSP men den brummar för mycket.
Alternativt slutsteg med basfilter och DSP, behöver minst hundra watt.

Lämnat forumet

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/05/23 :  18:18:55  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Här finns lite olika varianter på filter med dsp
http://www.minidsp.com/

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/05/23 :  20:22:17  Show Profile Send time a Private Message
Dirac har jag sett men har fått för mig att de tar hela frekvensomfånget ? Jag vill inte ha något digitalt skräp i signalen utan bara fylla i basen under 80Hz. Med Dsp för att få bort rumsnoderna. Xtz funkar bra men är inte tyst med mina känsliga horn.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/05/23 :  20:50:49  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Titta runt lite mer på sidan finns både digitalt och analogt skräp
Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/05/24 :  08:51:16  Show Profile Send time a Private Message
Hmm, har kikat runt på sidan, får intrycket att man gärna vill använda filtret som2 vägs ? jag vill bara ha det till basen.
Och var finns mjukvaran ? antingen är de lite suddiga eller så är jag för gammal för digitaltekniken...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/05/24 :  08:59:40  Show Profile Send time a Private Message
Ok, en sån där mini DSP skulle ju kunna funka men det var lite krångligt med filer hit och dit ? någon som kör en sån här ?
Och den stora frågan är om den är tyst, utan brus eller brum ? mina små bashorn är ganska känsliga, runt 104 dB eller så.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/05/24 :  10:25:20  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Jag använder en sån här, går att använda till max 2-vägs i stereo.
Men du måste inte använda alla utgångarna, vill du bara koppla basarna så gör du det.
http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4
Inget brus eller brum
Längst ned på sidan ovan finns de här länkarna om mjukvaran.
http://www.minidsp.com/applications/digital-crossovers/subwoofer-integration-with-minidsp
http://www.minidsp.com/applications/digital-crossovers/stereo-2-way-xover
http://www.minidsp.com/applications/auto-eq-with-rew

Man beställer mjukvaran separat, när man betalt får man en kod så man kan tanka ned den.

Här kan man se vilka mjukvaror som finns till den jag länkade till överst i det här inlägget.
http://www.minidsp.com/products/plugins/2x4-plug-ins

Med vänlig hälsning Åke


Örebro

Edited by - R1 T on 2015/05/24 10:32:49
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2015/05/24 :  10:32:10  Show Profile Send dwain a Private Message
antimode dualcore 2? Den kör jag med och är väldigt nöjd!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/05/26 :  07:52:12  Show Profile Send time a Private Message
Det är nog kanske inte så dumt med minidsp ändå, tack för tipset !
Jag har XTZ mätgrejor så det går ju att få till, kanske inte lika enkelt men med lite tid och tålamod så går det säkert.
XTZ funkar perfekt förutom att eländet brummar något, synd på en annars bra produkt

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/05/26 :  11:01:59  Show Profile Send pix a Private Message
Time,

Återkom gärna med synpunkter om du går på Mini-DSP spåret.
Jag har tänkt bygga ett buffert(för)-steg kring denna produkt till mitt effektiva system, och är också beroende av en mycket tyst enhet.
Jag har också en XTZ mätutrustning, men TROR att dess mät-filer skall gå att tanka in i mini-USB för kompensering (rätta mig om jag har fel)

Mini-DSP har en Zin på 6k vilket även kan behöva beaktas.



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/05/26 :  11:30:58  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Annars så kan du köpa med en sån här mikrofon
http://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1
och använda REW 5.1 som mjukvara, finns en instruktion hur man använder dem här.
http://www.minidsp.com/applications/auto-eq-with-rew

Här är en länk till REW
http://www.roomeqwizard.com/

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2015/05/27 :  07:05:26  Show Profile Send Micke.e a Private Message
Finns ju även Velodyne SMS-1, samma processor som sitter i Velodyne DD basarna.
Om du hittar en sån beg så gör de nog allt du vill att de ska göra :)
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2015/05/28 :  11:52:51  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag skulle rekommendera ett sådant filter som du gillar i övre registren (ohörbart t.ex.) och köra delning mellan basar och övre register genom det komplett. Du kommer få en tidfördröjning av basarna med minst 2ms genom digital elektronik och beroende på processing med filtren så ökar tidsfördröjningen. Om detta inte går att hantera på annat sätt (t.ex. fysisk placering) så är det ett klart hörbart problem enligt mina erfarenheter.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/05/30 :  15:10:48  Show Profile Send time a Private Message
Det funkar fint nu med XTZ filtret så det funkar men eländet brummar en aning och då resten är knäpptyst så irriterar det mig.
Har ett annat filter från LennArt men det verkar som de flesta slutsteg brummar en aning när det blir lite kablar och skräp.
Jag är lite rabiat när det gäller digitalt över 70Hz, om jag faller för det kan jag lika gärna skrota Shindoriggen och köra heldigitalt.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2015/06/03 :  11:29:54  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Varför då?
Testa om det är hörbar försämring istället. Personligen så skulle jag också hellre ha det i försteget men nu är det inte så och då får man köpa ett tillräckligt bra filter istället ser jag det som. Mina erfarenheter är att vinsterna är större än problemet om man kör tillräckligt bra filter och min erfarenhet är också att problemet i vart fall i min anläggning är enkelt hörbart. Bernt är en bra referens i detta fallet.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/06/03 :  11:55:02  Show Profile Send Joda a Private Message
http://labgruppen.com/series/ipd-series
Runt 10k för mindre modellen.

Vet dock inte hur fläkten är men den borde vara temperaturstyrd och inte låta om det inte behövs, får se om jag kan övertyga morbror att köpa ett till nya suben. Om jag får igenom planerna på en sub vill säga.
Ska man ha bra delningsfilter och ett steg bygger det på snabbt. Andrahandsvärdet bör vara hyfsat bra med LAB om man nu vill sälja.
Har du möjlighet så testa gärna steget till topparna.

Behöver du mer kräm kanske Yamaha TXn skulle kunna vara något.
http://www.yamahaproaudio.com/global/en/products/poweramps/txn_series/

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2015/06/03 :  17:33:52  Show Profile Send thli a Private Message
Lab Gruppen IPD är också grunden i Procellas nya slutsteg som används till alla deras högtalare o basar.

Med IDP steget får du EQ, DSP , Filter, delay . . även digital ingång så du kan köra digitalt ända in i slutstegen

//Thomas
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/06/03 :  17:53:36  Show Profile Send time a Private Message
Harryup, problemet ligger hos mig, jag jobbar dagligen med maskiner och program som trilskas som jag är mannen att fixa, så riggen ska vara analog och med vinyl hela vägen, ren avkoppling ! med rör !
Jag inser fördelen med det digitala och kommer att prova en dsp till mina Fertinelement med fältmagneter och krokig kurva men inte till det här.
Det funkar bra och AER elementen rullar av fint av sig själva så det är bara basen som behöver DSP:as. Med något som inte brummar !
Kollade lite på Velodyne, bra pris och funktionell, bara att hitta ett tyst slutsteg... Labgruppen är säkert ok men jag har en aning om att de kan brumma lite de också.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2015/06/04 :  13:55:37  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Fertin med fältmagneter är kul. Görs dom fortfarande? Kommer köra 555LMS med fältmagneter ifrån 300-kanske 7000 eller nått sådant.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/06/04 :  17:00:26  Show Profile Send time a Private Message
Det verkar som de görs fortfarande, jag förväntar inte att de ska bli någon headbangarhögtalare men förhoppningsvis låter de ok, verkar väldigt seriösa. Kurvan ser ut som en Philips 9710 !
De är gräsligt dyra nya, fruktansvärt kan man säga.
Min kompis Classe som har byggt en hel del har ett par bafflar på gång, ska bli spännande. Det här är åttatummare, väldigt speciella utan kantuppgängning i konventionell bemärkelse, bara grafittrådar.
Eftersom frekvensgången är krokig så kan dsp bli aktuellt om det inte går att få till med passivt filter men det borde gå.
Ska någon gång prova digitalt men det tar emot !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2015/06/06 :  20:36:41  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Jag använder mig av Lab Gruppen IPD 1200 till basen i mina högtalare, fungerar underbart bra
Ja har även provat att byta ut min Devialet 200 mot Lab steget och kört det "full register" fungerar också utmärkt.
Har varit lite sugen på att testa med tre IPD steg helaktivt, men det får vänta.
Fläkten hörs lite om man spelar väldigt tyst, men vem gör det

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/06/06 :  21:35:07  Show Profile Send Joda a Private Message
Går fläkten hela tiden på IPD stegen?

På Yamahastegen stannar dom helt när dom inte behövs.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/06/07 :  08:32:18  Show Profile Send HerrD a Private Message
DoubleA: Funkar IPD 1200 även över tid utan att man hittar brister eller har det mest varit kortare tester?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2015/06/07 :  13:58:01  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Joda. Fläktarna går bara när dom behövs, på "tomgång" är steget helt tyst.

Herr D. Jag har inte hittat några fel eller brister (för mitt användande) på Lab steget. Den grafiska utformningen av programvaran är enkel och bra, ja älskar "appen" för paddan så ja enkelt kan justera efter behag i soffan.
Jag använder steget konstant till mina högtalare och jag är så nöjd att jag kommer att leverera med ett IPD 1200 som bas-steg till mina högtalare

Har även testat att använda det som bas steg till en kompis TAD Ref One, då upp till 250Hz, med toppen resultat.

Ni är välkomna om ni vill titta närmare på det, och lyssna givetvis

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000