HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Hotta tape in?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/05/28 :  18:08:45  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag har lyckats komma över en Philips Jet-set stereo (kanonskick) för en struntsumma och skall renovera upp skivspelardelen. Inga problem med det. Den är tänkt att hamna i min sons studentlägenhet, då han visat intresse för att börja köpa vinyl (prisa Gud! ).

Den enda ingången som finns är dock Tape In... och den är lite väl okänslig för att koppla in tex en telefon. Junior lyssnar ju trots allt mest via dator/telefon.

Finns det någon lämplig "pre-amp" för ändamålet... så att man kan få lite förstärkning in i Tape ingången?
Billigt vore bra...

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Bill50x
Starting Member

17 Posts

Posted - 2015/06/14 :  00:07:24  Show Profile Send Bill50x a Private Message  Reply
Jag tror inte Tape In är för okänslig. Har du provat?

Philips Jet Set är ju en 70-talsprodukt (i alla fall den versionen jag fick av min mor när hon köpte nytt) och om jag minns rätt så var det en DIN-kontakt för tape. De hade oftast ca 150 mV som känslighet för max effekt ut i slutsteget, det borde alltså inte alls vara några problem att driva med en mobiltelefon. Jag har själv en 90-talsförstärkare med phono-kontakter och en angiven känslighet på typ 500-750 mV och det är absolut inte några problem med att ansluta vare sig min Android-telefon (Samsung) eller dator (har testat HP och Sony Vaio).

Tror inte att du kommer behöva något linjesteg emellan.

/ B
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2015/06/14 :  10:59:52  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Bill50x har rätt.Om jag inte tar fel så är det den här vi pratar om?
http://www.radiomuseum.org/r/philips_22rh847.html
(det fanns också en senare men den kan inte skilja sig mycket från den här)
150mV är den rätta siffran.Kan du ha kanske hamnat på "tape ut"stiften i DIN-kontakten?


Edited by - Rolf Zetterberg on 2015/06/14 11:02:39
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/08/03 :  15:25:38  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Ni hade rätt, det funkade ok till slut

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2015/08/19 :  19:56:37  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Var ska han koppla in rullbandarn då?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000