HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygge av TDA1541 DAC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2015/06/21 :  19:10:11  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej alla.

Tänkte bara visa några bilder från mitt senaste, dock inte färdiga, DAC bygge med TDA1541.
Bilderna med de röda kretskorten är från en tidigare "variant" som jag gjorde. Tycker TDA kretsen spelar riktigt trevligt faktiskt :)
Så jag ritade om och lät tillverka det gröna kortet med några mindre misstag. Dock har jag inte kommit i mål ännu, men förhoppningsvis ska det ju inte låta sämre.

Skillnaderna mellan de två korten:
5V+ till dac chipet använder en shunt koppling
Avkopplingskondensatorerna till DAC chipet är av filmtyp (SMD1210) parallelt med en 100pf NPO (SMD805). Lite pilligt men det går.
Möjlighet att kortsluta AGND och DGND eller ha ett mindre motstånd i mellan.
TL431 kretar på minusspänningar till DAC chip för stabilare spänning och bättre impedans.
Glödström till rör inbyggt på kortet
4 dioder till B+ för rören och bättre plats för mer uF.

På utgången har jag nu en Lampizator koppling med 6N2P rör. Inte något att skriva hem om men det fungerar iaf.

Om det nya kortet fungerar som jag tänkt och låter trevligt så har jag några kort över ifall någon ska bygga TDA1541 DAC.
Bygget ser inget vidare ut just nu men om det fungerar så ska det snyggas till :)







Nya kortet använder endast I2S som input. Jag använder själv ett USB till I2S från WaveIO.

Med vänlig hälsning Daniel

Marzipan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2015/07/05 :  16:17:01  Show Profile Send Marzipan a Private Message  Reply
Kul! Har funderat på att bygga en sån DAC i flera år. Har några gamla CD-spelare som kan donera delar. Men jag skulle hellre använda SPDIF som input, går det inte med ditt kort? Annars är jag gärna spekulant eftersom jag inte har koll på kretskortsdesign.
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2015/07/06 :  14:22:24  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej

Jag har legat i "bygg dvala" ett tag men ska försöka få igång kortet i veckan.
Det nya kortet tar bara emot i2s signal. Själv kör jag med ett usb till i2s kort innan
dac'en för att köra från datorn.
Det finns en uppsjö med kort som gör om spdif till i2s så det borde inte vara nått problem.

Återkommer om kortet lirar som jag tänkt :)

Med vänlig hälsning, Daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000