HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny referenshögtalare från Bang & Olufsen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/07/02 :  00:51:48  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Ja i slutet på sommaren början på hösten ryktas det dyka upp en ny högtalare med spännande teknik som gör den väldigt allsidig och förmodligen en av världens bästa högtalare.

Det ryktas om 20-20 kHz +- 1db
Möjlighet att digitalt ställa hur bred spridning man vill ha i olika frekvensområden.
Aktiv rumskompensation där högtalarna samarbetar för bästa resultat.

Pris runt 50 000¤

Spännande tider.

Edited by - Wilderwein on 2015/07/02 00:54:19

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2015/07/08 :  11:09:39  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
B&O världens bästa? Världens mest överprisade kanske. Samtidigt ska man väl inte sticka under stol med att dom är duktiga på design och utnyttja teknik.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/07/08 :  18:28:16  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
HLindgren får man fråga vilka B&O högtalare du lyssnat på? Fler och fler företag börjar ta efter B&O vad det gäller aktivt och dsp så helt fel ute verkar de inte varit. Förmodligen kommer även den hör högtalarens teknik användas hos andra aktörer i framtiden.

Det kanske var lite väl vågat att skriva en av världens bästa men det är bara vad jag tror. Jag har ju inte hört dom.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/07/08 :  18:30:30  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
en länk : http://www.tonmeister.ca/wordpress/2015/06/30/bo-tech-active-room-compensation/
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/07/08 :  22:06:03  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det råder knappast någon tvekan om att B&O har, och kan, producera extremt välljudande högtalare. Genom åren har de dock valt att satsa på en bredare målgrupp, som värdesätter design mer eller lika mycket som välljud. Men teknikkunnandet finns helt klart där, de låg väl t.ex. bakom ICE power.

Men att kalla någon högtalare för världens bästa tycker jag man ska vara försiktig med; det är så oerhört subjektivt. Några exempel på andra som gör anspråk på det epitetet:

http://www.ultimate.se/shop/frameset_index/product_page.asp?id=281&kid=43
https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2963&menu=1
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/07/09 :  00:42:54  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jag blir väldigt intresserad av att se hur erkända high end högtalartillverkare jobbar när de utvecklar en ny högtalare någon som har länk till något intressant?
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2015/07/14 :  10:00:43  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Tja, Räcker det att jag lyssnat på Beolab 5? Nej, jag är inte imponerad av BeO. Visst stampa takten , men det klarar Linn med.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/07/14 :  10:38:07  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Okej det förvånar mig faktiskt. Men visst alla kan inte tycka lika. Jag förutsätter att du lyssnat till dom någon annanstans än butik. Något som är riktigt uselt med Bang & Olufsen så är det deras marknadsstrateger. Det är väldigt lite fokus på ljud och mycket på design. Det är extremt sällan en B&o butik har bra förutsättningar för bra ljud. Blir även överraskad att du tycker de är en stampa takten högtalare., många jag känner tycker snarare att de låter lite tråkigt.

Edited by - Wilderwein on 2015/07/14 10:39:02
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2015/07/14 :  14:00:40  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Både i butik och i ett demorum. Med stampa takten så menar jag att det är inget finlir direkt. Jag får inte gåshud när jag lyssnar på min favorit musik som jag får från ett par Martin Logan eller Sonus Faber i samma prisklass. Nä, Beolab 5 är inte my cup of tea...Bara dyrt , snygg design.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/07/14 :  14:47:46  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag har för mig (dåligt minne alltså) att Wilson tror jag det var som gjorde Nautilus, som ser ut som en snäcka att de hade ett ganska omfattande dokument om hur de tog fram högtalaren.

J. Ullberg
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2015/07/14 :  14:52:40  Show Profile Send MatsE a Private Message

Det var väl B&W som tog fram Nautilus snäckorna.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/07/14 :  15:28:21  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Tack för svar HLindgren men att kalla produkten överprisad bara för att du inte gillar den är lite onödigt. De mäter ju långt mycket bättre än tex Martin Logan men man ska lyssna på det man gillar.

Jo jag har läst B&W White paper för 800 serien och slås över hur koncentrerat de förklarar alla delar i högtalaren men väldigt lite om slutprodukten.

Edited by - Wilderwein on 2015/07/14 15:29:59
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2015/07/14 :  16:11:35  Show Profile Send Leif B a Private Message
Spec på en högtalare och hur den låter är två olika saker.
Man vill att ljudet ska beröra.. ge mersmak.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/07/14 :  21:47:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Spec på en högtalare och hur den låter är två olika saker.


Det beror nog på hur omfattande specen är, hur man själv upplever högtalaren kan vara en annan sak däremot, specen indikerar dock fortfarande hur högtalaren uppför sig, om mätningarna är utförda på ett riktigt sätt dvs.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2015/07/14 21:50:22
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/15 :  15:32:57  Show Profile Send Adagio a Private Message
Helt rätt av B&O. Deras produktnamn är fortfarande så inpräntat i folks medvetande att i stort sätt alla vet att det är dyrt. Den tilltänkta kunden är nog inte i första hand den audiofilt medvetne utan en ytterst kapitalstark kund som vill ha en "inredningsäker" högtalare med bra ljud som kommer imponera på såväl hannar o honor som inte är särskilt intresserade av i första hand ljud. Inte högtalaren för kleti o pleti mao. Smart att utnyttja sin unika ställning, 50 000¤ bör göra den till en attraktiv trofé.
De behöver ju lite Casch flow, det lär de få. De skulle nästan tjäna på att lägga ner sina billiga serier helt och bara satsa på att profilera sig i denna riktning, de är väl ett av de få varumärken innom hifi som kan göra det. Alla andra får liksom nöja sig med audiofilerna......

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/07/16 06:07:20
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2015/07/15 :  22:34:10  Show Profile Send bebop a Private Message
B&O har inte varit lönsamma på några år. Senaste räkenskapsåret gjorde de en förlust på 29 millioner DKK och året innan dess på minus 159 millioner DKK. De åren de senast gick med vinst pendlade de mella 1-5 % nettomarginal.

De har lyckats väl genom åren med designade produkter men nu har det blivit lite tuffare för dem som med så många andra. Vem söker designade cd-spelare, fasta telefoner, platt-tv (som i princip bara är en skärm), tuners, dockningsstationer och skivspelare? Det är inga volymprodukter längre. Smartphones, läsplattor och streamingprodukter är väl det hetaste idag och där finns inte B&O vad jag har förstått.

Volymmarknaden för hemeloktronik är under stark press och strukturomvandling. Hoppas de klarar sig men det är inte självklart.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/07/15 :  22:43:24  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Helt rätt bebop, de är alldeles för små för att leverera nya produkter i takt med samsung och Apple. Och det kostar mycket pengar att tillverka produkter så som B&o gör. Jag hoppas att ett större bolag köper upp dom men inte vilket som helst. Skulle gärna se att de hamnade under harman paraplyet och fick fortsätta me det dom gör idag men med viss anpassning.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/07/15 :  22:46:25  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Intressanta tankar i övrigt från alla inblandade. Håller med om att en bra mätning inte ger en bra högtalare per definition. Men en dåligt uppmätt högtalare kan aldrig bli bra i mina ögon.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/16 :  10:15:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Är inte vi "audiofiler" lite fördomsfulla mot märken som B&O just på grund av att de lägger stor vikt vid utseende och taktila egenskaper på sina produkter?
Jag personligen är det iaf. Nu känner jag inte till ngn B&O produkt som har de egenskaper jag söker men jag har en känsla av att jag skulle väl kunne leva med ett par Beolab 5:or i lyssningsrummet...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/08/07 :  10:07:36  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Lite mer information är nu släppt för den som är intresserad:

http://www.tonmeister.ca/wordpress/2015/07/28/bo-tech-shark-fins-and-the-birth-of-beam-width-control/
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/10/05 :  13:47:49  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
http://www.business.dk/digital/bos-hemmelige-vaaben-afsloeret-foer-tid

Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/10/06 :  12:39:40  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
http://www.bang-olufsen.com/en/sound/loudspeakers/beolab-90

Mumma!!
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/10/06 :  13:42:34  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
http://www.tonmeister.ca/wordpress/2015/10/06/beolab-90-behind-the-scenes/

Intressant
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2015/10/06 :  18:45:51  Show Profile Send MatsE a Private Message

Håll i hatten! De här högtalarna kan nog få en att blåsa bort i dubbel bemärkelse. Billigt med 330.000 kronor styck.

http://www.ljudochbild.se/nyheter/hogtalare/beolab-90-banbrytande-hogtalare-fran-bo

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000