HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bra mountainbike-leder i Sverige
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/08 :  21:30:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har faktiskt fått frugan att tända till på det här med cykling på skogsbilvägar, stigar och enklare leder!
Det gör att vi komme ta våra fulldämpade hojar med oss i husbilen nu när vi har för avsikt att åka norrut i Sverige (från Falun räknat)

Känner ni till några trevliga ställen där det finns fina märkta leder av cross country-typ?

Vi är ju bortskämda med Falu Stigcyklisters leder på Lugnet med omnejd oh givetvis Rörbäcksnäs strax väst om Sälenfjällen. Men det är liknande områden jag söker?

Vi kan tänka oss att resa både i inlandet och ut med kusten norrut. Vi har för avsikt att åka söderöver i Norge sedan om ngn har tips på bra ställen där med?

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/07/09 :  06:55:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hade du tagit dig söderut vore lederna runt/över Kinnekulle ett säkert kort. Men, dit ni är på väg har jag nog bara tipset att kolla med lokala cyckelklubbar.

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2015/07/09 :  08:53:00  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
I Järvsö har man satsat rejält på Downhill http://jarvsobergscykelpark.se/, och det finns ett gäng leder i varierande svårighetsgrad, från nybörjare till proffs! Låter som ni har rätt sorts cyklar, så det kanske kan vara kul att pröva?

De har instruktörer och kurser, t.ex. JBP100 som är en 2h kurs för nybörjare för 150kr pp. http://jarvsobergscykelpark.se/cykelprogram/

Ledkarta: http://jarvsobergscykelpark.se/ledkarta/
Missa inte de trevliga filmerna längre ner på sidan där de åker några av lederna

Ett tips i alla fall

Tremolo junkie!

Edited by - alpinist on 2015/07/09 09:05:46
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/09 :  22:01:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack Pac o alpinist för input!

Kinnekulle kände jag till sedan tidigare men har inte cyklat där ännu. Vackert är det iaf!

Och Järvsö hade jag nog tolkat som mera DH park än område med leder, men jag ska kolla upp detta!

Tack för tips!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2015/07/10 :  08:11:12  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
De använder själva ordet leder, men det kanske är lite missvissande: det är downhill som gäller, och det dom kallar leder är väl närmast vad man kan kalla pister vintertid. Men en del av lederna är riktigt flacka, så det kan ju vara kul att pröva på? Vem vet, ni kanske får blodad tand

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2015/07/10 :  18:12:57  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Höga kusten leden är det en del som cyklar, inte provat själv, men sägs ska bitvis vara riktigt bra. Har cyklat Skuleskogen mellan entre syd och norr längs med kusten, tekniskt men roligt.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/07/10 :  19:32:22  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Vi är ju bortskämda med Falu Stigcyklisters leder på Lugnet med omnejd


Är det på de leder där långa lugnet går?

Har sneglat lite på den tävlingen då jag valt bland långlopp.

Hur är förhållandet fart kontra stök?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/11 :  00:36:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, Långa Lugnet delar en hel del stig med Stigcyklisternas Röda stigen, som jag för övrigt cyklade i eftermiddags. Sen går Långa lugnet även på en "vandringsled" som kallas Bergsstigen, ganska stökig historia.
Jag har inte kört Långa på många år så jag kan inte säga hur knöligt det är men mina aningar lutar åt att det är ganska stor del stök, rötter o stenar...
Just idag kan jag meddela att det var duktigt lerigt o blött!
Vh Micke
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2015/07/14 :  00:13:55  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Funäsdalen med omnejd har satsat på leder både för vandring och MTB. Här är en lista över utmärkta (i dubbel bemärkelse) turer: http://www.funasfjallen.se/sommar/gora/cykla/cykelturer/

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/14 :  09:30:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tackar Ayn! Jag är faktiskt i Funäsdalen just nu! De har ett stort utbud av leder som förmodligen passar de flesta. I morgon börjar ng form av mountainbike-festival med aktiviteter och tävlingar.

Vi letar oss norrut dock och försöker hitta andra trevliga ställen!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000