HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi som statuspryl?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/07/28 :  15:22:06  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har funderat lite på detta, hur mycket är hifi-intresse och hur mycket handlar om statusprylar? Detta med tanke på att jag lagt mycket pengar på hifi senaste 2 åren. Visst har jag fått ett ordentligt lyft vad gäller ljudkvalité, men till ett pris. Nästa steg är nytt slutsteg, är rädd att jag förköper mig och tar stora lån som jag kanske får ångra. Men min uppfattning är ändå att det bara är bland oss med ett stort hifi-intresse som det kan ha lite status, medans i allmänhet är det inte en statuspryl att ha en extra påkostad stereo. Vad räknas som statusprylar idag?

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/28 :  16:55:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har varit inne och vänt på Dyrfi för ett par år sedan och det jag känner så här i efterhand är att man blir fartblind. I slutet kändes det som jag jagade något som inte var möjligt att fånga och att lägga +70K på nån pryl kändes "normalt" Jag såg aldrig anläggningen som en statuspryl även om ens ikke hifiintresserade bara virrade på huvudet åt en.



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/28 :  18:09:24  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är verkligen ingen statuspryl, längre. Förr kanske, numera är det en rätt smal hobby.
Men en hobby som tex segling, racing, whisky mm är likaså relativt smala hobbies, som innom gruppen ger status precis som hifi. Inte bland "vanligt" folk i allmänhet. För de flesta som pysslar med hifi (och andra hobbies) är det ändå upplevelsen som är det viktigaste, att vi sedan blir imponerade av dyr hifi/hiend är en del av vårt mänskliga beteende.
För länge sedan kunde ett vackert vapen imponera på de ändra jägarna, det gav status, med andra ord är det en del av att vara människa i grupp. Det primära syftet var att fälla djur och få hem mat, men ett vackert redskap imponerar.
Samma sak idag, vi har ett behov av att eftertrakta det förnämsta.
Vi gör det inte för att i sig vinna status bland andra, vi söker något bättre för oss själva och detta skapar status innom gruppen.



Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2015/07/28 :  18:35:04  Show Profile Send lennartj a Private Message
Några personer i min bekantskapskrets tycker jag blivit fartblinda och jag har känt av viss smittorisk, men inte så att jag hängt med upp till flera hundratusen per burk.
I och för sig var jag kanske först ut med att spendera runt sextiotusen för ett analogt försteg för 7 år sedan, men det var en förutsättning för att min anläggning ska kunna prestera som idag.

Lite ångrar jag att jag köpte ett par jämförelsevis nästan nya rörslutsteg, dock för halva nypriset som var åttiotusen kronor för paret. Välrenoverade vintageslutsteg presterar väl så bra för en bråkdel av den summan. Men de "nya" är åtminstone snyggare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/28 :  19:19:12  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tänkte lite på det där med pengar också, innom alla hobbies blir det lätt dyrt om man villupp i en högre nivå. Det är ju bara polletter, pengar som inte används gör ingen glad. Nästan inget är omöjligt om passion och drömmar finns.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/07/28 :  19:21:16  Show Profile Send Wader a Private Message
Lite som dragracing, det är jakten på den sista 100 dels sekunden som kostar 99% av den totala investeringen.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/28 :  19:24:15  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kan bara som kuriosa nämna att när jag köpte min första skivspelare följde det med en AT-95E, jag ville prova något annat. Tittade på PUs runt 1200, det var smärtgränsen. Rätt snart köpte jag en Benz MC gold för mycket mer än så, därefter en ACE LOW.
Så småningom satt där en Benz LP! Jag som intalat mig att en PU inte fick kosta mer än tusen kronor.....fartblind? Ja lite men såå njutbart. Det var inte dragrace-förhållanden.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/07/28 19:26:20
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2015/07/28 :  19:43:15  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag har aldrig "släppt" loss för att handla omdömeslöst. Jagandet efter det perfekta ljudet är oändligt. Man kommer aldrig nå fram.
Men man lever bara en gång och när man blir äldre så finns det mer kontanta medel efter att barnen har växt upp och flyttat ut.
Beundrar dom som byter apparater ofta för att få erfarenhet. Audiovectors uttalande väger tungt när han diskuterar viss elektronik.
Status ?? Nja som sagt nu för tiden förstår inte gemene person att man kan lägga en årslön på en stereo.. Många blir nog idiotförklarade för mindre.
Bygger man sedan högtalare som är riktigt stora så skakar de flesta på huvudet för nu för tiden vill man mest gömma undan och förminska allt med ljud.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/28 :  19:43:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det går inte att förneka att det i någon mån handlar om status inom "gruppen" för att tala evolutionslära... Men i det stora hela är vi inte ett dugg friskare/sjukare än någon som skaffar en handgjord driver att klappa golfbollar med... Eller, jo kanske..

För mig handlar det mera om jakten att få den dära välbekanta "kicken" av musiken. Ni vet, den där som inte är vardagsmat, utan kommer bara då och då. Det handlar för mig inte om att knäcka polaren med dyrare grejer, men vänner med gemensamt intresse är nog viktigt att ha som grogrund för att ta intresset vidare på resan mot njutningen.

Jag har själv förundrats, liksom dig Adagio, över hur i h-vete det gick till när man plötsligt monterade en pickis med nypris på över 20Tkr!!!
Och smärtgränsen flyttas kontinuerligt...

Men för att svara på OP's fråga, det finns många andra äganden som har högre status bland gemene hen...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/07/28 :  20:19:57  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag är rätt säker på att jag inte bryr mig om vad andra tycker om mina hifi-inköp, men tycker det är kul att få visa för andra vad det ger ljudmässigt. Synd bara att så få uppskattar det. Har sagt till mig själv att när jag skaffat nya slutsteg får jag vara nöjd, men frågan är hur länge det varar...Som sas ovan är det lätt att bli "fartblind", speciellt när andra skaffar dyra prylar, det gör att man själv dras med. Problemet är ju tycker jag, att riktigt bra ljud är så svårt att få utan att lägga mycket pengar, tråkigt men sant.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2015/07/28 :  20:47:41  Show Profile Send Leif B a Private Message
Många har nämt att ljudet saknar spelglädje desto mer man lägger ut.. Sant eller falskt?
Att det låter rent och analytiskt det har jag hört själv.. men hur är det med att stampa takten? Kan man kombinera detta?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/28 :  21:18:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ang spelglädjens relevans till pris> Nej man kan nog inte generalisera så. Men det har det senaste deceniumet utvecklats en förkärlek för en mer analytisk, kylig och detaljerad återgivning. Det brukar beskrivas som högre kvalitet men det håller jag inte heller med om. Det måste vara en balans mellan detaljrikedom, luft och nyanser och blod, kött och själ.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/07/28 :  21:46:15  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag tror det kan vara så att det som uppfattas som "spelglädje" i själva verket är något annat, kanske distorsion rent av. Ett otränat öra kan tycka att ett lite nedsmutsat ljud låter mer livligt pga av det, till exempel betonade transienter som då låter lite "häftigare" men samtidigt saknar renhet.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/07/28 :  22:39:18  Show Profile Send Wader a Private Message
Hmm, själv är jag nog riktigt otränad och med en hörselnedsättning pga ålder/verkstadsindustri så kan jag ändå uppskatta musik i fulla drag. Jag har väl kanske inte hört så himla många olika system/anläggningar men kan tydligt peka ut vad som passar mig. Det finns också en tydlig begränsning rent ekonomiskt även om den kanske suddas ut vartefter. Jodå visst är det så att med ålder och utflugna barn finns medel att sätta av till hifiprylar. Det finns även ett visst estetiskt förhållande och inte otippat drar den till old school look. Kanske vill man uppleva det man inte hade medel till i ungdomen vad vet jag. Jag kan höra skillnad på olika hifiprylar när jag plockar in dom i mitt system men och det är ett stort men, jag har ofta svårt att avgöra om det är en förbättring eller inte. Tekniken i sig är ju också av intresse, kan man förbättra eller förfina lite så är det ett plus i alla fall för mig.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/07/28 :  23:12:35  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har funderat lite på detta, hur mycket är hifi-intresse och hur mycket handlar om statusprylar? Detta med tanke på att jag lagt mycket pengar på hifi senaste 2 åren. Visst har jag fått ett ordentligt lyft vad gäller ljudkvalité, men till ett pris. Nästa steg är nytt slutsteg, är rädd att jag förköper mig och tar stora lån som jag kanske får ångra. Men min uppfattning är ändå att det bara är bland oss med ett stort hifi-intresse som det kan ha lite status, medans i allmänhet är det inte en statuspryl att ha en extra påkostad stereo. Vad räknas som statusprylar idag?

Som jag ser det så finns det flera olika personligheter inom vår hobby och de finns överallt i samhället.
Nummer ett köper så det ryker (dyrast är bäst) och vill *visa upp för alla* att det finns pengar, oftast är ett gott kännetecken här att anläggningen står i ett helt kalt rum mer eller mindre. Alla vet att det låter inte bra, slöseri med pengar.
Nummer två lägger lika mycket men kör även på akustikbiten som de flesta gör förutom ettan och har därmed ett mer seriöst intresse att lyssna än att visa upp grejerna.
Nummer tre lägger också mycket pengar utan att det behöver vara det dyraste, men vill gärna att grejerna har rätt lock, dvs ofta lite bling lockar extra eller att det är rätt märke som anses vara det där extra.
Nummer fyra vill ha så bra grejer som möjligt för pengen som han lägger och är nog minst märkesinriktad och låter ofta ljudkvaliten gå före design även om det kan finnas någon där hemma som *tycker*

Själv har jag blivit så upplyst genom åren att man blir inte förvånad längre att något kan låta högst mediokert och kosta 149.000kr och desto dyrare något är desto mer fallgropar finns det att se upp för.
Och jag är sådan att jag köper hellre en produkt ifrån en mindre firma än de stora drakarna om produkterna är likvärdiga då det ger mer mångfald inom Hifi.

Edit:dyrast vinner är inget för mig, utan prestanda går i första hand, bling bling är jag gärna utan om det är möjligt. Och om man får leka med tanken på att man badade i pengar så hade jag resonerat på samma sätt. *tror jag*

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/08/03 10:29:55
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/07/28 :  23:16:56  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag tror det kan vara så att det som uppfattas som "spelglädje" i själva verket är något annat, kanske distorsion rent av. Ett otränat öra kan tycka att ett lite nedsmutsat ljud låter mer livligt pga av det, till exempel betonade transienter som då låter lite "häftigare" men samtidigt saknar renhet.

Har jag svårt att tro, vem gillar att lyssna på skitit ljud ? Det medför sig för det mesta att bli jobbigt med vasshet och hårdhet i ljudet också.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2015/07/29 :  00:27:14  Show Profile Send lennartj a Private Message
Hifi som statuspryl, var visst ursprungsfrågan.
Ställer man upp på det och optimerar rum och anläggning för att externa "domare" ska komma och ge goda betyg kan det lätt bli oerhört dyrt utan bidra till större egen njutning och nöje.

Det gör inte jag, jag optimerar min anläggning för min upplevelse och njutnings skull, som gärna får komma från en illusion som jag alltså uppfattar som trovärdig.

Jag har flera olika slutstegsuppsättningar att välja mellan och känner alltmer att "domesticerad dynamik" med rörslutsteg på ca 25 W i klass-A som inte klipper hårt utan har gradvis ökande distorsion ger mig en intensivare upplevelse vid grannvänligare och lägre absolut ljudnivå.

Det centrala för mig är att jag ska uppleva återgivningen som trovärdig och det ska vara kul att lyssna.......
Under mer än ett halvsekel har jag utvecklat min inre referens och jag kalibrerar den regelbundet. Jag är väl medveten om vad jag vill ha och under resans gång har jag förhoppningsvis lärt mig en del om hur jag tar mig dit.

Ingen anläggning är fullständigt kompromisslös och jag kan tycka att det är väl så intressant att jämföra vad andra individer tycker är acceptabelt att kompromissa med och inte.
Om sedan besökare uttrycker att de gillar vad de hör så är det plus i kanten för dem när de på så sätt visar sitt goda omdöme.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2015/07/29 00:33:25
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2015/07/29 :  00:36:34  Show Profile Send bing a Private Message
Handlar alltid efter min plånbok = mina förutsättningar vill inte hamna i lyxfällan för en hobby man måste inte handla nytt bara för att grannen kompisen köper något

alla öron är olika
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/07/29 :  02:09:51  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
Nummer fyra vill ha så bra grejer som möjligt för pengen som han lägger och är nog minst märkesinriktad och låter ofta ljudkvaliten gå före design även om det kan finnas någon där hemma som *tycker*



I am number four...

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/29 :  08:16:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
-"I'm not a number!"
Det är alltid lite trubbigt att kategorisera men jag förstår ambitionen.
Det behöver inte låta skit bara för att det är minimalistiskt inrett, det beror till rätt stor del på byggmaterial och byggteknik. Visst är ett övermöblerat kaos ofta väljudande men för en vän av ordning väldigt jobbigt rent mentalt.
Som tur är, är vi alla olika. Jag har hört väldigt många olika anläggningar i både samma och olika miljöer och gång på gång slås jag av att det med envishet går att "få till" ljudet riktigt bra under de förutsättningar som finns just där. Ofta handlar det om möblering, framför allt högtalarnas placering och lyssnings-position. Men det vet vi ju redan.
Akustikfix i all ära (hade ett svanå-rum i huset) men en levande akustik i ett vackert rum föredrar jag faktiskt rent estetiskt.
Jag tycker det är viktigt hur det ser ut i vårat hem, jag vill känna rymd och space. Ha vackra gärna gamla förmål blandat med moderna, aldrig överbelamrat, då ser jag inte skogen för alla träd.
Till viss del är det lite status-jakt, jag följer inte strömmen dock. Det ska andolut inte vara kalt som ett inredningsmagasin eller fyllt med billigt junk.
Varför spendera pengar på skräp? Därför har vi kanske lite tomt hemma, har vi inte råd att köpa den där speciella saken väntar och sparar vi tills vi har det, under tiden är det bättre att ha tomhet.
Det är meningen att man ska omge sig med speciella saker som betyder något annars förorenar man sitt hem och sinne tycker jag.
Det kan ju vara kul när besökare utbrister WOW vad är det där? Om ens stereo, och när de får lyssna sitter och ser aldeles förundrade ut och säger. ...har aldrig hört något liknande, hur är det möjligt? Det låter ju precis som riktiga instrument men inget kommer ju från högtalarna, och de är ju platta det finns ju ingen låda, hur? Hur?
Det har faktiskt varit oftare som kvinnor uppskattat såväl designen (på själva stereon) som ljudet, medans många män är mer "hm jo men den här lilla super-fräna nya logitech-Apple super dumer gizmo återger ljud som är inbyggt i toastolen, duschen, spisen sen kan man fjärrstyra köksfläkten och belysningen i ugnen samt se på film, samtidigt som man vattnar gräsmattan och plottra kursen på sin robotgräsklippare,coolt va?"

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/07/29 :  09:36:02  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Vill ha bästa möjliga ljud, men skulle aldrig i livet ta ett konsumtionslån! Blir begagnat eller DIY för min del. Statuspryl, näe definititvt inte, blir väl bara nördstatus av det isåfall :D

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/07/30 :  15:04:45  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
Visst är ett övermöblerat kaos ofta väljudande men för en vän av ordning väldigt jobbigt rent mentalt.


Tur jag inte är sån.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/07/30 :  20:07:16  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Tror jag tillhör de mest prestigelösa utan att ta i.
Har aldrig haft någon medlemstråd och det finns nog ingen skrivande forummedlem som överhuvudtaget vet vad jag lyssnar genom.
Byter väldigt sällan prylar och genom sunda inköp har jag lyckats uppnå en standard som upprätthåller upplevd god musikåtergivning inom en måttlig budget.

Mao behöver jag inte känna mig illa till mods om jag inte har tid att lyssna på ett par veckor.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/07/30 :  22:29:36  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Goldfinger: <Gilla>

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/07/31 :  08:37:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Som tur finns jag inte på den fyrskaliga listan bygger allt själv har möjlighet att justera ljudet till vad som är min referens utan att bygga en ny pryl lägger mer pengar på mjukvaran (många loppisfynd).

Men jag har några i min omgivning som är prestige jagande de är väldigt noga med att betala mycket gärna berätta vilka märke som de har, om någon oförsiktig råkar fråga så nämns gärna en totalsumma och att det är verkligen highend prylar de har.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2015/07/31 :  09:22:53  Show Profile Send Raffe a Private Message
Avundsjuka ligger inte för mig, tycker bara det är kul att se vad andra har för grejor, billiga eller dyra, diy eller köpta. Själv skaffar jag det jag vill ha(och har råd med) o skiter fullständigt i vad andra tycker, allt är för min egen njutnings skull

/Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000