HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spotify-Vilken förstärkare?-Monitor Audio RX8
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2015/07/31 :  17:38:13  Show Profile Send madjong a Private Message
Nästan varenda kondensator i min förstärkare Cambridge Audio 640A har läckt ur sig
elektrolyt..

Kan det bero på att den är klen, samt att jag inte är en tvättäkta audiofil och använt baskontrollen för att få ut mer ur högtalarna? Pressat den helt enkelt? Eller är det bara skräp? Kommer iofs inte köpa Cambridge igen! =)

Behöver oavsett råd om en ny förstärkare. Gärna lite tilltagen i överkant, så att jag nästa gång kan uppgradera högtalarna. -De verkar inte ha gått sönder.

Har även en Cambridge Audio DAC Magic (Den första).
Hur bra är den egentligen, jämfört med inbyggda DAC:ar i vissa integrerade förstärkare? Vill gärna få bort den ur systemet. Pga av att det är Cambridge, ingen fjärrkontroll för ingångarna osv.

Lyssnar mycket på ny elektronisk musik och har därför fått för mig att jag behöver en mer strömstark förstärkare. Som orkar dubbla effekten och leverera bättre bas.

Kommer endast att köra ca 8m optiskt från datorn till DAC eller förstärkare.

Hur bör jag prioritera? Skulle gärna hitta den perfekta integrerade förstärkaren med integrerad DAC, för enkelhetens skull. Jag gillar inte "plastaskit"! =) Vill lyckas köpa något rejält för en gångs skull. Förstärkare var snyggare förr!

Några modeller som jag hittat:

T.ex:
NAD C390DD
Har DAC, digital, är dyr!

NAD C375BEE
Går att få med DAC, strömstark

NAD's fjärrkontroller osv! Det är helt omöjligt att mha fjärrkontrollen finjustera volymen med den supertrimmade motorn till volympotten. Beror inte på fjärren i sig. Men hur kan man skicka med något så billigt till en förstärkare för 17000?
För det är väl exakt samma "typ" till alla deras modeller?

Technics SU-C700
Rejält byggd och dyr, VU-mätare, digital, har DAC, men verkar för klen?

Yamaha A-S701
Superbillig, har DAC, billiga tonkontroller i plast osv,
dock ingen USB in - finns på 801 som inte säljs i Sverige.

Yamaha A-S1100
VU-mätare, ingen DAC, därför dyr.

Hegel och Lyngdorf
Eventuellt dyrt, kommer jag att sakna möjligheten att EQ:a?

Även begagnat om det är det rätta att göra!




Edited by - madjong on 2015/07/31 17:57:00

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/07/31 :  17:59:03  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ta en titt på Nuprime IDA-8 eller IDA-16!
Mycket för pengarna och accepterar både digitala och analoga signaler.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2015/08/10 :  14:32:49  Show Profile Send madjong a Private Message
Tack för ett riktigt intressant förslag! :)
Verkar dock inte finnas tillgängliga för försäljning till/i Sverige än?
Synd att inte fjärren följer med IDA-8..
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2015/08/10 :  14:55:50  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Jag använder Linn Classik Music 2008 till lilla anläggningen i vardagsrumet. Funkar kannon med ett par Carlsson OA-52.2. Squeezebox Touch använder jag till att streama Spotify.

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Edited by - adi6606 on 2015/08/10 14:56:25
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2015/08/10 :  15:31:51  Show Profile Send madjong a Private Message
Okej.
Hade helst streamat. Men det funkar inte med buffertiden på 2 sekunder. Då jag ibland vill skicka upp tex ett youtubeklipp på tv:n. Enormt störande med delay i läppsynk osv.
Go to Top of Page

kelimutu
Starting Member

19 Posts

Posted - 2016/02/10 :  15:23:01  Show Profile Send kelimutu a Private Message
Hegel H80 kostar nu 9 papp hos flera butiker...Riktigt bra för pengarna med inbyggd DAC!
Annars är Yamaha bättre än vad man tror för priset, har inte hört s-701 men väl A-700, riktigt bra för pengarna!

////Henrik Barckman
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2016/02/13 :  14:26:00  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Undvik NAD, reklamen till trots så har 375 ingen bra kontroll på basen. tyvärr!

Satsa på en Hegel H80 nu när de är billiga!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2016/02/13 :  21:37:47  Show Profile Send leffee a Private Message
Jag väntar på min Yamaha R-N500 Silver den har det mesta för streaming. Hoppas den är bättre än min HK 3490. Snygg är den i varje fall
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000