HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 studiomonitorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/08/11 :  09:18:54  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag har ett ganska litet rum, ca 11m2. Efter att ha testat en del grejer där så har jag nu blivit sugen på att testa ett par studiomonitorer men vet väldigt lite om dem.

Mina krav:
Aktiva
- Spelar ner till ca 40hz, gärna lägre.
- Ej Genelec (säkert bra men kan inte med utseendet)
- Plus om där är inställningar för olika register beroende på placering

Pris, vill inte ge mer än ca 10tkr och de får gärna vara billigare. Budgeten är lite flytande så finns det något som är väldigt mycket bättre för lite till så är tips välkomna.

Jag har tittat lite på följande:

Focal Alpha 80
dynaudio bm5 mkiii
Adam A7X

Vad tror ni om dem? Vilka mer bör jag kolla på? Vet någon var man kan lyssna på dem i Skåne?

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/08/11 :  09:36:34  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
11kvm... som ditt gamla studentrum.
Du fick plats med rätt stora högtalare där :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/08/11 :  09:50:21  Show Profile Send FBK a Private Message
En lång tråd i ämnet med en del tips
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87014&whichpage=1

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2015/08/16 :  01:15:58  Show Profile Send nikwal a Private Message
jag skaffade ett par equator D8 till "studion" i köket, väldigt prisvärda tycker jag nog..
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2015/08/16 :  10:07:30  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Kan jag få dig på andra tankar och locka dig bort från din krav lista?

Jag spelar på ett par Russel K. Red 100 och de är i mitt tycke väldigt musikaliskt underhållande! Men vad hände med dina Raidho?



- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/08/17 :  12:58:25  Show Profile Send U1 a Private Message
FBK: Tack, jo, jag har läst den men där drar det iväg i väldigt dyra modeller.

nikwal: Ska kolla på dem, tack för tipset.

Vemsom: Jo, det är inte storleken jag är ute efter.

Audionet: Ja, vad hände? Jag hade svårt att få dem att spela 100% med basen och utan den så var det lite tunt nedåt. Samtidigt behöver nog Raidho ett större, eller iaf bredare rum än vad jag har. Jag bestämde mig därför för att sälja dem då tillfället dök upp. Nu tänkte jag skaffa något enkelt så länge medans jag bestämmer mig för vad jag ska ha framöver, tänker ta god tid på mig så att jag blir riktigt nöjd. Innan var jag säker på att ett par Raidho C1.1 skulle flytta in men de kommer lida av rummets begränsningar på precis samma sätt som X1 gjorde.

Tänkte att ett par studiomonitorer kunde vara en bra lösning medans jag letar ny stereo, tänkte nog börja om på 0 med både elektronik och högtalare, därav ett par aktiva som jag kan koppla till Sonosen så länge.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/08/17 :  12:58:54  Show Profile Send U1 a Private Message
Russel K är intressant, får kolla upp dem mer.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/08/18 :  20:36:19  Show Profile Send U1 a Private Message
Har precis besökt 4Sound i Malmö och lyssnat på Eve SC208 under ganska dåliga förhållande. Jag vet inte var jag ska börja men jag är imponerad, mycket imponerad! För dessa pengarna vet jag ingen Hifi-högtalare som kommer i närheten! Visst finish etc är lång efter hifi-högtalarna men rent ljudmässigt blev jag golvad! Någon annan som lyssnat på dessa eller andra Eve?
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2015/08/18 :  20:51:56  Show Profile Send Leif B a Private Message
12800 / par
Är det ett fynd?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/08/18 :  21:11:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Adam audio gör dem mest prisvärda, men jag har än så länge inte hört Eve Det är samma grundare till båda märkena, han flytade ifrån Adam till Eve

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

386 Posts

Posted - 2015/08/18 :  21:33:42  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Raidho kräver en friare placering med visst spelrum mot bakvägg - kort och gott. Däremot så är de mindre känsliga för placering nära sidovägg, där en bredare placering än normalt också är gynnsamt.

Det låter som att du behöver en högtalare som trivs nära bakvägg helt enkelt. Kan Guru vara ett alternativ på vägen...?

/ Marcus

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

Edited by - Perfect Sense on 2015/08/18 21:34:29
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2015/08/18 :  21:33:48  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Ett tips är Tannoy Reveal 802.

Ta det lungt.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/08/19 :  08:25:35  Show Profile Send U1 a Private Message
Leif B: Det tycker jag faktiskt. Samma sak som att jag tycker att en bil som var trevlig att köra som gör 0-100 på 5 sek, toppar 250 och kostar 250 000:- är ett fynd. 250 000:- är kanske mycket för en bil om man bara ser det som ett transportmedel, man kan få en mycket billigare om man bara är ute efter att ta sig fram. Samma sak med högtalare, visst finns det billigare men jag tycker verkligen inte 13tkr är en utsvävning inom hifi.

Jag ser Eve SC208 som en mycket kompetent högtalare, skulle lätt kunna leva med den och frågan är om jag inte ska göra det under tiden jag letar efter en ny stereo.

FBK: Säljaren på 4Sound (som också säljer Adam) menade att de var väldigt lika, Eve har en något mjukare diskant än Adam, han menade också att basporten var en stor förbättring, Eve kör med slits och Adam med vanliga runda portar, han menade att de blåsljud man kan få med Adam inte existerade med Eve. Jag har själv inte hört Adam än men ska testa dem innan jag ev. köper Eve.

Perfect Sense: Missförstå mig rätt, jag älskar Raidho och den dagen jag lyckas bygga ett större lyssningsrum så kommer jag beställa C2.1. X1 är nog det bästa jag har hört oavsett pris i toppen men hos mig med mina önskemål så fick jag inte till det så som jag önskade. Jag är dock fortfarande barnsligt förtjust i Raidho-ljudet! C1.1 är fortfarande med på kartan men prislappen svider...

Marcus L: Får kolla på dem, Tannoy är ett märke jag har mycket lite erfarenhet av.
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

386 Posts

Posted - 2015/08/19 :  09:12:56  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
"Perfect Sense: Missförstå mig rätt, jag älskar Raidho och den dagen jag lyckas bygga ett större lyssningsrum så kommer jag beställa C2.1. X1 är nog det bästa jag har hört oavsett pris i toppen men hos mig med mina önskemål så fick jag inte till det så som jag önskade. Jag är dock fortfarande barnsligt förtjust i Raidho-ljudet! C1.1 är fortfarande med på kartan men prislappen svider..."

Jag förstår. Som sagt, Raidho kräver lite omtanke och pyssel, men när det sitter så sitter det ordentligt.

Lycka till med valen.

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2015/08/19 :  19:52:10  Show Profile Send Zombie a Private Message
Dom här passar perfekt tror jag: http://s192.photobucket.com/user/dev_singh/media/Tannoy_Dreadnought.jpg.html
Eller dom här, kanske: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/28/cb/2e/28cb2e33b9d1cd70d02a9fd0c381a900.jpg

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/08/19 :  20:09:08  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK: Säljaren på 4Sound (som också säljer Adam) menade att de var väldigt lika, Eve har en något mjukare diskant än Adam, han menade också att basporten var en stor förbättring, Eve kör med slits och Adam med vanliga runda portar, han menade att de blåsljud man kan få med Adam inte existerade med Eve. Jag har själv inte hört Adam än men ska testa dem innan jag ev. köper Eve.

Se till så att det blir samma modeller som jämförs så inte det tex blir AdamA7x mot Eve SC208 basbestyckning ska vara likadan och tänk också på hur de är placerade, samma höjd. Har sett urtokiga demos därför påtalar jag egentligen självklara saker som inte är självklara i en del studiobutiker.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/08/20 :  08:28:54  Show Profile Send U1 a Private Message
Zombie: Du missade kanske att mitt rum är väldigt litet, annars så är det jättetrevliga förslag du kom med men de går helt enkelt inte in i rummet.

FBK: Ja, om man tycker att hifi-butiker har dåliga uppställningar så är det inget mot instrumentbutikerna som säljer studiomonitorer. Den ena högtalaren stod ganska många db under den andra, max 1m meter mellan dem och allt var kors och tvärs.

Jag kan fortfarande inte släppa den upplevelse jag fick av Eve, de är bra men vill gärna testa Adam också innan köp.

Det roliga var att jag igår satt och läste en del på studioforum och där gick diskussionen var om hifi-högtalare var mer bang for the buck eftersom det förmodligen såldes i högre volymer, allt är kanske en fråga om att gräset är grönare på andra sidan :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000