HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken är din bästa hifi-investering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/08/27 :  17:14:39  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jag börjar, helt klart mina Beolab 5!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/08/27 :  17:34:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det där är ju väldigt svårt att svara på, man har ju kombinerat för att nå en helhet.
Men en komponent har överlevt alla förändringar så det får bli den:

Lynx Two B.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/08/27 :  19:18:06  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Den del av anläggningen som jag har levt längst med är utan tvekan skivspelaren som är en Kuzma Stabi + Stogi Reference tonarm.
Kuzman köptes 1989 och står fortfarande kvar på hyllan som primär signalkälla.
Det är nog den bästa hifi-investeringen jag har gjort. Den har inte kostat många öre per speltimme och den gör fortfarande ett bra jobb.

I dagens anläggning är det nog ändå RIAA-steget (ett Whest Audio PS.30RDT) som blir den sista överlevaren.
Jag kan inte vara mer nöjd.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/08/27 :  20:20:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Bästa hifi-investeringen? Ganska enkelt, min Okki Nokki!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/08/27 :  21:18:31  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Högtalare!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2015/08/28 :  09:14:56  Show Profile Send lindome a Private Message
Håller med räven

Högtalare känns viktigt.

På senare tid kan jag tycka att mitt Riaa från Röcklinger är en fantastiskt bra investering
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/08/28 :  09:55:19  Show Profile Send CC a Private Message
Bästa = lång å trogen tjänst samt god ljudförmedlare?
Mina högtalare Respons Grand från -89, slutsteget Dynamic Precision 6.4 samt naturligtvis alla akustikregleringar vilka är oumbärliga!

Dock har varje enskild liten detalj en viktig roll för att något annat skall få chansen att vara "bäst".

Så min bästa hifi-investering är helheten!
Inklusive mina skivor så klart ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2015/08/28 :  10:00:49  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Den jag har haft længst i mitt system ær Coplands CTA-305. Kommer nog inte byta den såvida de inte slæpper ett nytt førsteg.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/08/28 :  10:01:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Troligen mina egenbyggda högtalare. För en materialkostnad på 6000 kr rätt oslagbart. Resterande anläggning kostar så mycket mer men det fungerar bra.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2015/08/28 :  12:12:27  Show Profile Send Figge a Private Message
^Nästa investering blir dyrare.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2015/08/28 12:12:59
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/08/28 :  12:28:21  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hehe, jo det kommer bli den kostsammaste hifipryl jag någonsin köpt, men det kommer vara värt det .

Edited by - Snutten on 2015/08/28 12:28:36
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/08/28 :  13:52:17  Show Profile Send Vox a Private Message
Min senaste investering är alltid den bästa!

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/08/28 :  13:58:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Akustikfixen jaggjort.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2015/08/28 :  14:10:01  Show Profile Send MatsE a Private Message

Flyttat till ny lägenhet. Det förra rummet var omöjligt.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2015/08/28 :  16:48:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
"Kunskap"!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/08/28 :  18:15:37  Show Profile Send elektronror a Private Message
Svårt val. Tror dock att mina Yamaha NS-1000M får bli min bästa hifi-investering. Kostade nästan ingenting och de har fått stå kvar även om många andra inte fått göra det. Kollar man rent pengamässigt så ligger de väl egentligen inte ens på topp fem men skulle ändå få 5x mer än inköpspriset om jag skulle dela upp dem.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/08/28 :  19:27:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Erfarenhet, kunskap samt förmågan att inte lyssna på vad andra tycker, det är trots allt jag som skall tycka om det jag skall lyssna på.

Jag tycker att ordet investering har fått för mycket inflation, antingen menar man att man har köpt en pryl som gör att musiken låter så mycket bättre som sedan tappar värde allt efter som åren går eller hittat en apparat för små pengar som man sedan har ett stort värde i pengar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/08/28 :  19:40:44  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Min NAD 312 har hängt med i 19 år, jag köpte den ny när jag var runt 10 år och sedan dess har den hängt med i någon konstallation hela tiden, från början ingick den i den primära anläggningen, men sen har den ingått i köksanläggningar, sovrumsstereo och till garagemusik, en riktig slitvarg

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/08/28 :  22:56:46  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Ja man kan ju tolka det lite som man vill. Men avsikten med frågeställningen var väl vilket köp som givit er mest musikglädje. Jag hade svårt att välja mellan mina högtalare och min Mac mini. Mac mini för att det öppnade upp en värld av ny musik jag inte skulle hittat annars. Högtalarna för att jag tycker de är så pass bra att jag inte tänker på stereon utan lyssnar på musiken istället.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/08/29 :  00:01:39  Show Profile Send bearwik a Private Message
Helt klart mina Tannoy K3808 som ledde fram till bygget av mina GRF, älskar ljudet från dem, lyssnar nästan varje dag.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2015/08/29 :  07:36:50  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Varenda krona jag lägger på mjukvara är den bäst använda hi-fi kronan. Drivmedlet för mitt hi-fi intresse.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/08/29 :  07:53:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Säger nog min Theta DAC, DET VAR MYCKET PRISVÄRD I MINA ÖRON beg och den har också stannat längst i anläggningen av alt jag ägt. Och Adcom GFA5800-steget med fläktar som väsnadesmen ack så bra det lät och kostade också lite på beg markanden.
När det gäller nytt måste jag nog säga Canton RCL före Dynaudio Contour S3.4 ,mycket rolig högtalare för pengen. S3.4 är ju allt för dyra idag jämfört när jag köpte mina.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/29 :  08:43:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Min känslomässigt bästa investering är min Kuzma.(ser den som en enhet även om den byggs ut allt efter. Älskar den mest av mina ägodelar.
Bästa öronöppnare var mitt insteg i rörvärlden (JJ 243)
Bäst för ljudet -Magnepan 3.7!
Roligaste-Cary V-12r.
Största oväntade förbättring-ROS (rack of silence)
Bästa fyndet -Beggagnad Benz LP som efter en sväng.. nej två svängar till fabriken var som ny till halva priset.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/08/30 :  13:38:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Well, en milstolpe som jag nog inte kan uppleva igen var nog när jag började förstå detta med reproduktion, dvs att släppa fram det som finns på skivan istället för att låta väldigt signalpåverkande högtalare ta hand om signaturen på ljudet, en färdriktning från stora poplådor till välbyggda stativare, ett par B&W Matrix 805 i slutet av -90 talet, minns hur jag pånyttföddes i musikens värld.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2015/08/30 :  18:40:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Utan tvekan min Ino Audio pi60 signatur.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2015/08/31 :  09:47:52  Show Profile Send snare2 a Private Message
Har många favoriter med det är nog ändå min dCS-rigg och akustikfix från Svanå.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000