Hej igen. Efter total radiotystnad är jag och mina nybörjarförsök till bättre ljud tillbaka efter tvillingar och flytt till Halmstad. (Ingen hifi-forumist som bor här för utbyten av tankar och erfarenheter)? Så nu är det dags att ta tag i detta projekt igen. Så nu ska det byggas chassi.... Det blir det gamla konceptet att en stålram håller ihop allting. Så nu ska det stansas och bockas. (Bra att det finns en plåtgubbe o maskiner på sitt jobb...hehe) Nätdelen ska in under plåten i botten o hoppas att den avskärmas lite.
visserligen säger databladet ( https://frank.pocnet.net/sheets/010/e/EL34.pdf ) att "Grid No 1 resistor" kan vara 750k, men de flesta har detta till 250k Vad som kan hända är att g1 blir varmt och börjar emittera elektroner. Detta gör att g1 blir positivt, och detta ökar anodströmmen. Med lite otur blir resultatet att anoden och resten av röret börjar glöda. Ett lägre värde på gallermotståndet bromsar upp eller hindrar denna effekt. Problemet uppstår vanligtvis när rören har använts en tid.
I din koppling har du inga nackdelar av att sätta motståndet till 100k - 250k
Efter lite övervägande så valde jag blånering som ytbehandling. Den råa stålytan får ett svart skyddande oxidskikt. Detta används främst till stålet på gevär. Kul att labba med lite olika ytbehandlingar.
Och allt svetsat blånerat. Nu ska täcksidorna snittas till...