HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 KODI i linux?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2015/11/10 :  10:59:39  Show Profile Send Balder a Private Message  Reply
Har fått foobar att låta mycket bra i win 7 med wasapi och div plug in osv. (bättre än testversionen av JR enligt mig) Har inte gått in och pillat i bios (än), är lite blond när det gäller data. Har fått god hjälp av sonen som är lika mycket data nörd som jag är hifi nörd.

Han tyckte jag skulle testa kodi i linux, kodibunti innehåller mediaspelaren kodi och ett litet linux os. totalt 850Mb. Jag brände kodibunti.iso på en dvd-r och bootar från den direkt.

Vitsen med detta är ju då att datorn i princip är helt obelastad. Har bara hunnit testa lite och gjort lite inställningar. Jag kör hdmi ut och istället för wasapi(som ju naturigtvis bara gäller windows) så väljer man i mitt fall intel hda hdmi out. cpu och minnes belastning är löjligt låg jmf med win 7 miljö.

Ljudet är ok, måste lyssna mer, men dsd filer tycker jag nog låter lite bättre? dsd conv ju till pcm 24/192(i detta fallet) i realtid och då det finns mer krut över i pc'n utan windows kan man ju tycka att att det borde bli bättre...

I alla fall klart värt att gå vidare med och jag kan ju välja mellan att boota windows normalt utan dvd'n i driven eller peta in disken och boota kodibunti direkt. Man låser sig ju inte för det ena eller det andra os.

Någon annan som testat med ljud i linux? Jriver finns ju för linux, men det kostar pengar och jag gillar inte att betala om det finns gratis alternativ(även om man måste jobba lite med conf), någon som testa det?

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/11/10 :  11:32:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har testat några ljudofil-distrosar, men är tyvärr för rudis på ...ux och alldeles för less på datorer för att krångla.
Har testat:
APlinux - tråkiga spelare och för mig är det ett absolut krav att burkskrället ska gå att köra headless.
Daphile - snorenkelt att få igång, men då hamnar man i Squeeze-träsket
Vortexbox - samma som ovan, men mer tjafs med extra diskar/nätverksresurser/wlan

Har även gjort några lama försök att få igång min JRiver-licens i Ubuntu men gick bet.

Det hittills (för mig) bästa ljudet/hanteringen är med MacMini+Amarra+Apple Remote eller MacMini+JRiver+JRemote om en dator skall vara inblandad.

Vet ju att flera andra kör t.ex Vortexbox (Wader) med mycket gott resultat..

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2015/11/10 :  12:13:21  Show Profile Send Balder a Private Message  Reply
Datorn har ju varit nära att hamna i omloppsbana flera gånger, hatar datorer! MEN har man som jag väldigt lite pengar och massor av tid och dessutom en son och bröder som är skitduktiga på datorer, så är det mitt enda sätt att få ett så acceptabelt ljud som möjligt och jag vägrar betala för programvara, speciellt när det går att få gratis spelare att låta mycket bra, men med massa jobb(och tid!).

Förstår absolut att folk inte orkar jobba sig på data ljud. Det kan va rätt gött att slänga på en gammal hdcd på min rotel från 2000 och bara njuta av musiken utan att tänka vad kan jag göra bättre nu? Skall kolla upp grejerna du nämner, tack för tippsen.

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000