HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SUPRA LORAD MD08-EU/SP MK3 16A filter.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2015/11/17 :  14:00:22  Show Profile Send mucke a Private Message
Hejsan

Skaffade detta filter då i första hand för att skydda elektroniken.
Tycker dock att det inte låter lika bra med den inkopplad.
Mindre dynamik och ljud bilden blev märkbart mindre.
Placebo effekten eller ?
Nån mer som har detta filter ?

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/11/17 :  14:42:59  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Filter är filter.
Nånting filtreras bort.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/11/17 :  16:56:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Knappast en surprice. Det var många år sedan jag knipsade bort ferritringarna i min gamla supralist och upptäckte att det var mycket bättre utan.
Cheers

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2015/11/17 :  21:48:40  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Det är väl ett kraftfilter? Då tror jag mer på placeboeffekten än nånting annat, du kör väl inte signalen via kraftkablarna? Det som filtreras bort (enligt tillverkaren) är transienter i matningsspänningen. Och det är ju bra. Tveksamt om nånting annat påverkas.
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2015/11/18 :  00:06:03  Show Profile Send Ekan a Private Message
Mucke, prova att koppla de mer effektkrävande prylarna direkt i väggen. Har själv (efter mycket experimenterande) kommit fram till att det är sådant som generellt drabbas av först och främst tamare dynamik. De flesta digitala källor och grammofonsteg med mera mår dock bra av att kopplas via nätfilter.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/11/18 :  08:15:17  Show Profile Send CC a Private Message
Delar samma erfarenheter som Ekan ovan.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2015/11/19 :  10:59:34  Show Profile Send mucke a Private Message
Har dessvärre ingen möjlighet i dagsläget att kunna ha slutsteget direkt kopplat till elutaget utan måste ha en gren dosa.
Faktum är att min billiga gren dosa, dock inget filter i den :)låter grymt mycket bättre än loraden.
Näe, får väl använda den som åskskydd till tv:n i stället.
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2015/11/19 :  14:23:30  Show Profile Send Ekan a Private Message
Lite att överväga:
- Jordat/icke jordat fram till Supran kan göra skillnad.
- Likaså att fasen är rättvänd.
- Hur länge har den varit inkopplad? (det kan ta ett tag för strömprylar att sätta sig till rätta).
- Det kan vara värt att prova lite olika underlag och fötter.

Är det varianten med både filtrerade och ofiltrerade uttag?

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2015/11/19 16:35:31
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2015/11/26 :  19:06:04  Show Profile Send mucke a Private Message
Fasen rättvänd, alltid varit noga med det.
Har väl använt den till och från c:a 2 veckor.
Dom två första uttagen är ofiltrerade där förstärkare/slutsteg/försteg ska kopplas in vilket jag har gjort.
Kommer alltid tillbaka till den billiga gren dosan och märker direkt ett lyft.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/11/26 :  19:11:35  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Är det nätkablar från Supra också?

Supras nätkablar uppfattas av flera som försämrande tyvärr.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2015/11/26 :  22:18:55  Show Profile Send MatsE a Private Message
Jag skriver under på det Räven. Jag bytte ut Supras egna nätkablar mot annat kablage i samma prisklass och märkte stor förbättring.

Både från vägguttag till Supralisten och från denna till förstärkaren. När det gällde från listen till cd märkte jag ingen direkt skillnad på vilken nätkabel jag använde.

Edit: detta upplevdes i min gamla lägenhet där jag hade ojordade vägguttag. Jag hade då en Roksan Caspian förstärkare men spelar nu på en Mystere rörförstärkare. Jag vet därför inte om jag skulle uppleva samma sak nu.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman

Edited by - MatsE on 2015/11/26 22:23:44
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2015/11/30 :  18:14:44  Show Profile Send mucke a Private Message
Från vägg till dosan är det supras kabel som till hör loraden.
från dosan till slutsteg/försteg kör jag med dessa http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=520
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2015/11/30 :  18:36:09  Show Profile Send MatsE a Private Message

Jag kör med samma kabel, Master Snake One. fast både från vägg till dosa och därefter till förstärkaren. Jag använder den kabeln till alla enheter i anläggningen som den passar till.

Testa och byt ut Suprakabeln mot Master Snake One från väggen och kör med den kabeln som följde med förstärkaren från dosan. Om du inte märker ngn skillnad så kolla vad Adagio skrev om ferritringarna.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2015/11/30 :  20:01:28  Show Profile Send Ekan a Private Message
Håller med föregående, men det ser ut som att dosan har den större IEC-kontakten (16A) och det gör det lite jobbigare. Som parentes har jag samma erfarenhet av LoRad nätkabel - att den är lite väl dämpande (gamla 2.5 med blå kontakter). Är inte helt osannolikt att det är den som ställer till det.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2015/12/02 :  19:52:59  Show Profile Send mucke a Private Message
Det var ju tanken från början att använda master kabeln från vägg till dosan och sen vidare till slutsteget.
Master kabeln passar dock inte i dosan,stiften sitter annorlunda.
Blev tvungen att köpa supras nätkabel :(
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2015/12/02 :  22:25:22  Show Profile Send MatsE a Private Message

Ja då var det surt. Jag har väl en tidigare Supralist där det passar. Du kanske kan höra med Ljudmakarn om de har någon lösning och kan byta kontakten på Master Snake du har eller göra en ny som passar.

Alternativt att du kör master snake direkt till förstärkaren från vägguttaget och använder Supralisten till annan elektronik som kanske inte störs av Supralistens/kabelns egenskaper.

Jag köpte Master Snails kopplingslist och den blev jag besviken på då den inte var skärmad. Det blev bättre ljudåtergivning med Supras list kombinerad med Master Snake än med Master Snail och Master Snake tillsammans. Förklara det den som kan?


"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/12/02 :  22:40:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Lite fräckt av Jenving att använda en sån ingång på grendosan men det är väl en vanlig IEC 16?
Köper du billigt på nätet.
Lycka till
http://m.ebay.co.uk/itm/IEC-C14-plug-to-C19-socket-integral-PDU-power-adapter-16A-/252175717009?nav=SEARCH

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2015/12/02 22:47:25
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/12/02 :  22:51:13  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
http://m.ebay.co.uk/itm/Wattgate-320i-HC-16A-Cryo-Receptacle-320-HC-IEC-clear-female-Connector-/171390386737?nav=SEARCH

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000