HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 2015 är bästa musik
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2015/12/05 :  15:32:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Dela med dig av dina bästa musikaliska upptäckter under 2015. Det kanske är en ny skiva eller något du upptäckte under året.

Jag bjuder på mina två bästa upplevelser under året, båda är nästan helt akustiska och på ytan lika men under huden finns inte mycket som förenar.

Vi börjar med året stora musikhändelse för mig vilket var Sully Ernas Avalon.
Sully har haft en tuff uppväxt och skriver om den i sina texter och sjunger med ett djup som få sångare har idag. Han har också hittat ett eget melodispråk som jag fastnade för direkt

Du kan höra själv i det här på Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=DlK5N-Lcvjc

Nästa band har jag inte tagit reda på så mycket om utan fastnade direkt för den extremt minimalistiska musiken och den fantastiska stämningen i ANATHEMA - a sort of homecoming

Kolla in och känn stämningen på det här youtube clippet

https://www.youtube.com/watch?v=C_6vNJcaPEc

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2015/12/07 :  18:07:11  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Kul initiativ!

Jag bjuder på tre plattor från 2015 som jag gillar och som snurrar mycket på min skivtallrik. Utan inbördes rangordning:

  • Muse- "Drones"- ett av de där banden som det är svårt att sätta någon etikett på vad det gäller exakt musikgenre. Att någon år 2015 släpper ett konceptalbum som detta är otroligt med tanke på den hit- jakt som ständigt pågår i musikvärlden numera. Bombastiskt och snyggt!
  • D'Angelo and the Vanguard- "Black Messiah"- jag vet, jag vet, vän av ordning vet säkert att denna platta släpptes redan i december 2014 men vinylutgåvan som är den jag åsyftar här släpptes inte förrän i början på 2015. Den obestridde kungen av genren neo soul i min värld. Svettigt, svängigt och välljudande.
  • Florence + the Machine- "How Big, How Blue, How Beautiful"- fantastisk platta! Florence Welch med den karaktäristiska starka rösten är halva grejen när det gäller detta band. Rekommenderas starkt!


Detta är min lilla lista, finns en hel del starka skivsläpp från 2015 som tyvärr inte kom med på listan.

Håll tillgodo!

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2015/12/07 18:41:52
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2015/12/16 :  18:23:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Grabbar, var är era tips?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/12/17 :  12:06:09  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Mitt tips är Katzenjammer; ett gäng norska tjejer med humor och musikalitet, det spretar åt alla möjliga håll och är klart underhållande.
https://www.youtube.com/watch?v=WqmbqnjbLco

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000