HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ikea Aptitlig / Audio base 129 kronor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2015/12/13 :  21:39:17  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
https://www.fidelity-magazin.de/2015/12/07/ikea-aptitlig/
Är detta seriöst på riktigt, kan någon som har Ikea inom rimligt avstånd göra en test av denna skärbräda.

Handla nu! svepningen har inga fickor.

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2015/12/13 :  22:29:53  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
För oss som inte är så bra på tyska.... Vad är det du vill veta, om det funkar att skära bröd på den?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/12/13 :  22:46:17  Show Profile Send jonasz a Private Message
Funkar ju bra att bygga högtalare av bambu iaf...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2015/12/13 :  23:30:03  Show Profile Send Ekan a Private Message
Jag har slaktarblocket under samtliga tyngre komponenter och de mindre skärbrädorna upphuggna i passande bitar under mindre prylar. Även sågat/filat till klossar som matchar Cardas små Myrtlewood Blocks. Cardas låter mjukare och fylligare och bambu ger ett klarare ljud med mer dynamik.

Det är en synergieffekt att ha bambu under alla prylar så de "vibrerar i takt" eller hur man ska säga och det är viktigt att förbikoppla apparatfötterna med små block. Cardas/Ayre funkar fint på bambuunderlag, så man kan finjustera klangen med dem.

Under bambublocken har jag mestadels anpassade bitar av tillskuren tätningslist för vattentäta dörrar (ungerfär samma egenskaper som SD-foten vad gäller isolation/dämpning av vibrationer). Alltså försöker jag frikoppla systemet bambu-apparat från underlaget.

Flera av mina Hifikompisar har testat - för en del funkade det kanon, för andra inte. Resultatet kan variera med andra ord...

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/12/14 :  07:13:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag fick tag på ett 5cm tjockt teflonblock för ett gäng med år sedan. Det fungerade riktigt bra på betonggolv, senare hade jag trägolv och där fungerade en mix av kolfiber och vibrationsdämpande matta (2cm tjock) bättre.

man får testa sig fram helt enkelt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Appel
Starting Member

35 Posts

Posted - 2015/12/14 :  18:20:26  Show Profile Send Appel a Private Message
Vad trevligt samtalsämne :)
Här har ni min rigg ;)
Högtalarna är ett par Qualifi Händel Horn (bakladdade horn) i massiv bambu
Racket är ett flexi rack med massiva bambuskivor
Skivorna på golv är Ikea skärbrädor som ligger på varandra med 3 punkter av extra mjuk silikon imellan.
På med lite bivax så blir det ännu snyggare ;)





CA CABLES
Info@ca-cables.com
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/12/14 :  18:22:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Snygghetsfaktor HÖG!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2015/12/14 :  18:29:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Var det någon som sade bi-vax?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/12/14 :  18:51:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Av de många ytbehandlingar jag pysslar med så är ju vax en av de trevligare. Särskilt på ren träyta.
Trevlig setup. Skärbrädor är användbart.
/M
Go to Top of Page

Appel
Starting Member

35 Posts

Posted - 2015/12/14 :  19:19:03  Show Profile Send Appel a Private Message
Har vaxat allt mitt med flüggers flytande bivax, framhäver en del djup i ljudbilden .... nej ! :):) men framhäver en del av bambuns ådring och blir något mörkare i nyansen (syns ej på bilderna)
Håller ytan smutsfri och vacker.


Till vänster ser det mer ut som verkligheten i vanligt dagsljus i rummet.
Belysningen i rummet får ej bilderna att se rättvisa ut :)



bambu = naturens kolfiber ! ;)

CA CABLES
Info@ca-cables.com

Edited by - Appel on 2015/12/14 19:27:28
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2015/12/14 :  19:56:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
http://www.theaudiobeat.com/blog/ikea_aptitlig.htm

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2015/12/14 :  20:58:48  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Tack alla för input, verkar som om detta billiga tweak måste testas då det mesta tyder på att det fungerar.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2015/12/14 :  23:35:09  Show Profile Send Ekan a Private Message
Ser mycket trevligt ut Appel Jag kör också dubbelt slaktarblock under slutsteget - men det står fortfarande på att-göra-listan att experimentera med mellanlägg - testade du något annat än mjuk silikon?
De är ju insmorda med någon sorts olja vid leverans, avlägsnade du den innan bivaxningen eller är det bara att köra?

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/12/15 :  19:15:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tråkigt för dem som är gräsallergiker .

quote:
The bamboo itself is formed from long bundles of cellulose fibers, bound together by lignin, a natural thermoplastic resin.


Hittade detta i pac's länk, lignin finns i alla växter även i träd annars så skulle de inte hålla ihop även cellulosa finns i trä så mer annorlunda är det inte. Men det som skiljer trä och gräs är att gräsets fibrer är mycket längre än i trä där gran har de längsta fibrerna det kan göra att bambu kan ha vissa fördelar.

Se bara på split cane spö som är de första riktiga fiskespö till flygfiske de är fortfarande mycket bra efter 70-100 år även om en renovering behövs. Detta visar att bambuns fiber har en väldigt hög förmåga mot utmattning, nu är det bara att hitta de bästa användningsområden för materialet.

Kom på att jag har ett split cane spinnspö som skall renoveras.

Jag använder själv ek som mellanlägg så att apparaternas fötter vila i luften givetvis sågade i triangelform fungerar bäst för cd.

Anders

edit: stavar som en .......

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2015/12/15 19:33:05
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2015/12/16 :  17:15:40  Show Profile Send Ekan a Private Message
Ja, mellan apparat och bambuskivor/block använder jag mestadels tillsågade bitar av bambu. Jag lurar mer på vad man ska ha mellan bambublocken såsom ses under Appels slutsteg ovan. Jag kör själv en sådan dubbelmacka utan någonting emellan och det funkade fint i somras. Nu har slaktarblocken slagit sig lite i den torra inomhusluften vintertid och det har bildats glipor - det kan inte vara bra! Jag har funderat på att limma ihop dem (vilket lim?) alternativt skruva (många skruvar) eller någon form av 3-punktslösning med mellanlägg...

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2015/12/16 17:20:57
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/12/16 :  18:50:33  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag är alltid på jakt efter nya skivor att testa, har sneglat på Ikeas bambu för något år sedan, då hittade jag bara för små. Men nu snackar vi. Blir att svänga förbi och köpa imorgon. Jag trodde inte bambu slog sig? Jag tror att skruva är bäst. Jag har fått mycket fina resultat med vanlig (tjock) björkplywood men bambu verkar lovande.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Appel
Starting Member

35 Posts

Posted - 2015/12/17 :  00:00:50  Show Profile Send Appel a Private Message
Ekan: Har ej testat med något annat än mjuk silicon , först tänkte jag limma dem stumt med pl400 men körde på mjuk silicon då detta sammanfogar dem två skivorna plus att jag får en dämpad yta för rörslitstegen;)
Anser att mjuk silicon kan inte bli sämre än skruvar eller pl400.
Du kan ju köpa lite olika matrial och labba med om du orkar :) tex någon form av dämpmatta eller foammatta,
SD fötter för rätt vikt funkar säkert bra med , men då får du en större glipa mellan.
Om du inte orkar så är mitt tips silicon ;) (3 st 10mm punkter)
Glöm ej att låt stå ett dygn ca, lägger du på ev slutsteg direkt efter sammanfogningen så ät risken att siliconen trycks/sprids ut och då får du ej lika mycket dämpeffekt. Så ha tålamod till det är helt torrt.

Lucka till !

CA CABLES
Info@ca-cables.com
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2015/12/17 :  08:35:04  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Nyfiken, varför 3st 10mm punkter och inte 5 el 9?

Swedac dämplim kanske kan vara något?
Go to Top of Page

Appel
Starting Member

35 Posts

Posted - 2015/12/17 :  17:32:04  Show Profile Send Appel a Private Message
:) testa på spånskivor först och fick något mer vibrations dämp med 3 punkter ,innan jag kladda på på bambu skivorna.
Mina rör monoblock är ganska baktunga så för min del blev det 2 bak och 1 fram på skivan.
Testa er fram!

CA CABLES
Info@ca-cables.com
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/12/17 :  20:34:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
TACK,
Har länge sneglat på olika block i bambu men inte hittat rätt storlek. Jag har testat hur många olika hyllmaterial som helst säkert 12-13 olikamaterial i olika kombinationer.
Tanken på avancerade kompositer mm har alltid funnits men inte realiserats.
[/URL]
StabiS bambufierad!
Grymt nöjd hittils, renhet, klarhet, naturlig fyllig klang utan att bli färgad/svullen DYNAMIK!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/12/17 20:36:17
Go to Top of Page

Appel
Starting Member

35 Posts

Posted - 2015/12/17 :  22:26:16  Show Profile Send Appel a Private Message
Snyggt ;)

CA CABLES
Info@ca-cables.com
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/12/18 :  09:57:51  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har du inte provat bambu under svarven själv?vägghylla o bamb, givet val med styv plint-spelare.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Appel
Starting Member

35 Posts

Posted - 2015/12/18 :  22:32:53  Show Profile Send Appel a Private Message
Jo jag hade bambu skivan under svarven innan, men nu står svarven högs upp på bambu racket med avdämpade hyllplan.

CA CABLES
Info@ca-cables.com
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2015/12/19 :  01:17:22  Show Profile Send Ekan a Private Message
Appel; är det möjligtvis ALDERN bänkskiva i racket?
Jag ska bygga en plint till Lenco L75 och har siktat in mig på bambu istället för björkplywood. Alltså kapa upp en ALDERN och sammanfoga till en lämpligt tjock plint. http://www.fredricsons.com/sv/limfog har hela skivor, men det är mer än jag behöver (4000x625x30/40 och jag fruktar att de kostar en slant också). Eller kan man hitta bambuskivor någon annanstans i Skåne?

Angående min APTITLIG dubbelmacka så var blocken helt planparallella i somras och hade ett jämnt kontakttryck över hela den mellanliggande ytan. Nu har ett eller bägge lätt tallriksform som innebär att det högsta kontakttrycket är i en mindre yta mot centrum till och en liten glipa har uppstått längs periferin. Jag kan rotera det övre slaktarblocket mot det undre (med 28kg slutsteg på) utan större ansträngning och det gick absolut inte i somras. Jag har tappat en del friktion mellan blocken.
Min tanke med dubbelmackan var att få mer material som uppträder som en homogen enhet. Hellre fast koppling mellan dem än fjäderdämpning i mitt fall.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/12/19 :  02:31:46  Show Profile Send Adagio a Private Message
Aha, mina ligger dikt an, men det verkar ju som de behöver fixering då?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2015/12/19 :  03:26:09  Show Profile Send Ekan a Private Message
Inte nödvändigtvis, mina låg dikt an när jag precis hade köpt dem. De kan ha torkat ut mer efter att plastförpackningen avlägsnats eller som jag tror att det är lägre relativ luftfuktighet inomhus på vintern. En annan faktor är att de hade en oljehinna som förmodligen gjorde att de "sögs" ihop av kohesion. Oljan har antagligen vandrat längre in i träet och ytan är numera ganska torr.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000