HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gjutmassor (spelare, stärkare, högtalare)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/01/04 :  15:29:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det finns en rad sajter där det visas hur man gjuter diskbänkar (i betong), högtalarlådor (i flyspackel) och hur man gjuter in blommor, fjärilar och små kugghjul i plastmassor.

Vill man ha något tjockare att montera något i har man inte så många val; träskivor, plexi, järnplåt (nåja), aluminium och så exotiska ämnen man gjuter, typ de jag räknade upp ovan och så ett spännande material från DuPoint - Corian. Mer om corian senare.

Har man obegränsade resurser kan man jobba i vilka material som helst. Plywood, aluminium, ek osv kräver lite om man ska ha ett bra slutresultat. Med en gammal Blask/Släcker slagborrmaskin gör man knappast underverk med en 20mm aluplåt och fogsvans och stämjärn är inget man skapar underverk ur en askplanka.

De som känner ig vet att jag raljerar nu. Till dem som inte känner mig - Jag raljerar nu.

Till trådens topic ...
Tanken att gjuta en plint/överdel till två förstärkarmonoblock kom till mig för länge sedan. Tanken var att jobba med putsbetong eller vad det kan heta. Snickra ihop en form av formplyfa, Där hål för rörsocklar och slikt skulle vara skulle jag antingen använda lätt konade och smörjda träklossar alternativ frigolitbitar. Frigoliten kan man ju lätt bränna bort eller skvätta lite thinner på för att få den att försvinna.
Betong har dock två nackdelar här - vikt och äter verktyg. Man kör inte en dosfräs i armerad betong. Man är således tvungen att göra rätt från början.

Jag funderade på sådana där platsgjutmassor man hittar i hobbyaffärer och vilka används för att gjuta in blommor och annat i. Funderade även på tvåkomponentsresin. Sådana blandningar brukar också vara ganska otrevliga för andingsorganen.

För länge länge sedan fanns det ett kompositmaterial som var termiskt och elektrisk isolerande. Dessutom var det enkelt att maskinbearbeta det. Det gick under benämningen NIMS127. Jag har någon gång nämnt det eftersom det byggdes en högtalare av en engelsk firma av materialet, men idag får jag noll träffar när jag söker på det. MEN .....

Så ser jag en snubbe som ska bygga en förstärkare på en väldigt vit och fin skiva och jag frågar vad det är för material. Corian får jag till svar. Och det intressanta är när jag söker information om materialet är att det förefaller vara av samma kvalitet som NIMSen som försvann.
Det är ett gjutmaterial med en fin glatt yta och som kan bearbetas. Man kan få det infärgat, mönstrat osv hur man vill.

Det lilla abret är att man tydligen måttbeställer skivor och att de är dyra. Det vore ju en idé att försöka hitta någon som har spillbitar för jag tror inte DuPont säljer en femkilossäck med pulver som ska blandas med vatten jämta påsarna A, B och D, utan företag som tillverkar bänkskivor köper nog en femtiotonspåse jämte teknisk vet-hur.

Materialspec
Användning
Typisk firma som säljer skivor o dyl

I övrigt är jag intresserad av feedback inom ämnet hur man gjuter en "plint" i olika material och i takt med att jag själv gräver fram något fyller jag på med idéer.
Speciellt vore det intressant om någon har erfarenhet av Corian.





En liten notering: snubben som byggde förstärkarchassi hade lagt ner jobb att borra och fräsa hål, sedan byggde han allt på ovansidan .... (länk)

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/01/05 :  08:09:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Intressant tråd
Kul med nya sätt/material/tankar

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/01/05 :  08:25:14  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Jag tror att just Corian ær Duponts egen version av ett sintrat stenmaterial

Det finns fler och potentiellt billigare varumærken.

Detta ær ju också ett bra material till en storslagen idè tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93826

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/01/05 :  09:25:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Är inte Corian en blandning av sten och plast? Det sliter något så djävulskt på verktygen när man bearbetar det och det går att böja om man värmer det. Har för mig att det går att limma så att skarven "inte existerar" (de två skivorna smälter samman fullständigt) med rätt lim.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/01/05 :  10:39:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu ska jag vara ärlig och erkänna att jag inte satt mig in i hur materialet är uppbyggt. Jag uppfattade just att det gick att bearbeta och det fick mig intresserad. Sliter det på verktygen är det ett stort MINUS.
Däremot skulle det gå att limma och då ge osynliga skarvar, DET har jag läst.

Jag hade inom () en annan tanke när det låg ett stenhuggeri i centrala Vänersborg; att titta på mjukare stenarter som skiffer.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2016/01/05 :  10:42:59  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag tror att "Corian-skivor" består av ett skikt på 10 mm limmat på ett underlag av
spånplatta, så där har du ett problem om du vill ha solid corian.
Vill du ha ett material med särskillda egenskaper eller vill du bara ha
ett snyggt material?
Corian är mycket tungt ca: 1700 kg/ m3, och tyvärr mycket dyrt.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/01/05 :  15:27:23  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Täljsten är väl ett bra förslag.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2016/01/05 :  16:15:49  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
När det gäller bearbetning av "svåra" marerial så går det alltid att använda
waterjetskärning, som är en suverän tecknik, fungerar perfekt på alla materiel.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/01/05 :  17:32:47  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
jo - Corian ær sten och akryl med olika færgningar. Det ær ett spænnande material men har inte funnits så længe på kommersiell marknad att det blivit øverkompligt i pris

Skærs normalt med vatten

/P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/01/05 :  18:50:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag vill bara inte kapitulera och köpa en träskiva utan söker något mer substantiellt.
Å andra sidan har jag hittat en del gjutmassor på Creative Company:
Hobbybetong
Gjutmassa Cera-Mix
Cera-Mix Lyx

Jag har fått följande svar från Creative angående styrka, fukthalt och krympning:
quote:
Jag har kontaktat vår verkstad för att få så bra svar som möjligt, men de har inte heller så bra information om just fukt osv.

De säger att man kan borra försiktigt med en betongborr i både betongen och gjutmassan lyx.

Jag har själv använt båda och upplever inte att den krymper mycket vid härdning.




På Slöjd-Detaljer hittar jag gjutplast men hur fint fungerar den om man vill gjuta en tjockare platta? Jag såg någonstans om just gjutmassor att man blandar i mindre härdare, ju tjockare man ska gjuta.
Gjutplast

Oavsett vad måste man nog armera alla dessa gjutmassor och ser givetvis att sträckmetall kan vara mycket optimalt till detta.

Edited by - soundbrigade on 2016/01/05 18:51:32
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/01/05 :  19:25:14  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Corian är ett läckert material!
Förekommer vanligast i 12mm solida skivor (vissa färger finns även i 6mm). Och precis som har sagts tidigare så går det att böja med värme och sammanfogas med ett lim som smälter samman skivorna så att skarven blir nästan osynlig.
När jag undersökte saken så såldes inte skivorna lösa till oss "dödliga", endast till speciella snickerier som hade gått kursen. Kanske har ändrats nu.

Som sakt, det finns även andra tillverkare som gör liknande material, tex Samsung http://www.staron-europe.com/
Jag vet ett snickeri som har jobbat lite med Staron och troligen kan sälja skivor i lösvikt. Dessutom har dom en jätte trevlig CNC fräs :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/01/05 :  20:39:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
När jag undersökte saken så såldes inte skivorna lösa till oss "dödliga", endast till speciella snickerier som hade gått kursen. Kanske har ändrats nu.


Oh nej det går inte, det kan ju skada den exklusiva imagen som materialet har fått.

Staron verkar vara vägen att gå får ta en titt på det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/01/05 :  20:52:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Double A: Du har plötsligt ett mycket STORT ansvar .....
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/01/05 :  21:35:09  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja ha ja....
Så nu vilar allt på mina axlar då

Jag har själv varit sugen att testa någon variant av Corian i mina högtalare det är därför jag har läst på lite
Det tråkiga är väll att man får beställa minst en skiva, 3680 x 760 mm, men kan "man" samsas om färg så går det kanske att dela på en skiva

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/01/06 :  10:44:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mitt problem är att jag bara ska ha två skivor med måtten (dryga) 400 x 200. Att köpa en två kvadratmeter stor bänkskiva för 7 lakan och snitta ut mina två småbitar känns inte bra.
Jag får helt enkelt ringa runt lite och se om någon har en hög misslyckade skivor. Jag kanske skulle ta hem någon av gjutgrejerna från hobbyaffärerna ovan.

Fast nu återvänder jag till sängen - mår som ett utsketet äpplemos ....
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/01/06 :  11:46:22  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hmmm - spænnande:

http://www.ceos.se/sv-SE/products/Kompositmaterial-1?ProduktTyp=Staron%2bSolid%2bSurface

Nån som vet vad det kostar?

/P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/01/06 :  11:46:31  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Om du vill så kollar ja med snickaren om han har några bitar på lager :)
Vilken färg hade du tänkt?

Ja räknade lite på vad ja skulle behöva, och en skiva räcker nog inte....
Så där skulle det ju finnas lite över.

Krya på dig nu.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2016/01/06 :  14:16:52  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
ca 3000kr för en skiva

18 ska de va.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/01/06 :  20:22:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Double A: Du har PM.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/01/06 :  22:46:21  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Läst och svarat :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/06/01 :  22:17:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
LYFTER TRÅDEN:

Jag har lokaliserat billig Corian i Habo och kollar om jag kan få den grovkapad. I så fall kan jag åka iväg och handla en skiva, men vill kolla om någon vill vara med och dela.
En skiva på 3600x760x12 mm kostar 1250 och en skivspelarplint skulle då kunna kosta runt 65:-.

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/corian_skivor_/89536462
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/06/02 :  08:14:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmm... det där var intressant. Har du kommit fram till vilket lim man skall använda?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/06/02 :  09:21:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Frågar du mig så har jag inget svar, men en fråga till svenska leverantören kanske ger svar.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/06/03 :  00:27:33  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej Soundbrigade

Jag är intresserad av 2 bitar. En till plint och en till skivtallrik.
Jag har tillgång till träsvarv....

Kulören är given.... den glaciärvita....

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/06/03 :  09:44:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi är nog nästan bara två tyvärr. Och jag tror att det bara var vanilj kvar i princip.
Vi får se om det dyker upp fler intresserade.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2020/06/10 :  20:51:40  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag är med. En tredjedels skiva kan jag kosta på mig.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000