HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Recap på Technics SU-V4A?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/23 :  16:28:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag sitter och funderar på att återuppliva min allra första förstärkare. Det är en Technics SU-V4A som jag inhandlade sprillans ny för pengar jag släpat ihop på ett sommarjobb på en handelsträgård i Gärdhem.

Förstärkaren funkade inte alls när jag lyfte fram den, men efter att ha bytt två reservoir-kondingar i kraftaggregatet så spelar den. Men, de första minutrarna distar den och frekvensgången åker "berg och dalbana" för att senare stabilisera sig. Jag misstänker att det är alla andra elektrolyter som laddar upp sig och att den därför beter sig som den gör. Därav att jag funderar på att byta rubbet.

Är det någon som gjort en re-cap på en vintage-förstärkare och har lite råd att komma med? Kanske tom kan peka åt något håll vad det gäller val av kondingar?

Tacksam för alla tips och svar!

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/23 :  16:29:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Så här ser den ut utanpå


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/23 :  16:30:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och inuti:


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/23 :  16:36:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja just det, jag bör nog tillägga att det sentimentala skäl snarare än HiFi välljud som får mig att lägga tid på den även om jag känner att den faktiskt verkar ha ett vettigt RIAA. (Som jag förresten spelat årsvis av total lyssningstid genom!!! )

För den som vill titta djupare in i den finns det schema här!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/01/23 :  19:34:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Hej Pac, de gånger jag har bytt e-lytar i en vintage förstärkare har jag kollat vilken kvalitet som har suttit där från början (det finns en hel del info om gamla e-lytar på nätet) sedan hållt mig till ungefär det samma nivå eller ett par snäpp uppåt. Av vad som syns på bilden är det inte många i din förstärkare satsa då på lite bättre, i riaa-delen brukar jag köpa betydligt bättre då man oftast av nostalgiska själ minns hur fantastiskt det lät men nu är vi mer kräsna, Elna Silmic II (2) tillsammans med Panasonic är mina favoriter.

Om man sedan vill kan man alltid göra jobbet att värma om alla lödpunkter, rengöra öppna trim-pottar, justera diverse spänningar, byta kylpastan m.m dvs hur mycket jobb vill du lägga?

Lycka till.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2016/01/23 19:35:33
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/23 :  20:09:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack för ditt svar Bubbel!

Om jag förstått infon on min förstärkare så fanns det två varianter på kondingar beroende på när de tillverkades. Antingen var det Nichicon eller Panasonic kondensatorer. Min har de blå Panasonic-kondingarna, precis som på bilden.

Roligt att du nämnde RIAAt. På SU-V4A är det ett hybrid RIAA med FET'ar på ingången och första steget medans det är en OP som tredje steg. Filterkondingarna är film-kondingar som verkar vara av vettig kvalité. De har satt upp det med två förstärkningar så det är både MM och MC. Jag har spelat det med en Goldring 1042 och en Benz Glider L2 och det funkar faktiskt riktigt fint. Så det är nog precis som du säger värt att lägga lite extra energi/pengar runt det RIAAt

Jag har redan gett mig på OP-förstärkarna i RIAAt och "förstegs"-delen(Nja, något riktigt försteg har den inte, men väl en liten linjeförstärkning...) och bytt ut de gamla JRC-kretsarna till lite BB OPA-kretsar som låg och skräpade. Det är riktigt intressant att se hur utvecklingen på OP-förstärkare skenat de senaste 25 åren. Att byta de där kretsarna gör att tomgångsbruset blev märkbart lägre när jag lyssnar genom hörlursutgången.(Eftersom jag inte trimmat utgångstrissorna har jag inte kopplat in högtalare på den än, jag vill inte riskera att bränna alltihop...)


Tack för tipsen "so far", det här får bli en liten arbetslista.

- Rengöra potentiometrar: Gjort!
- Justera arbetspunkter: Återstår
- Värma om lödpunkter: Bra idé! Återstår
- Byta Kondingar: Återstår
- Byta OP'ar: Gjort!
- Blås/tvätta rent: Gjort!

Vad mer kan man sätta upp på listan

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/23 :  20:46:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu har jag räknat ihop kondingarna och så klart är det flera olika spänningsgraderingar och massvis med olika storlekar, men bara typ två av varje.

Elfa och Farnell fullkomligt hatar att sälja låga volymer om man tittar på deras pris/volyms-trappor. Så, var hittar man en källa som säljer kondingar parvis utan att pengarna springer iväg?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/01/23 :  21:55:44  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
tema elektronik ( om du har förmånen att bo i götet )

nordströms om du vill handla postorder
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/23 :  22:40:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Japp jag bor i GBG. Tack Peter!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/01/24 :  10:51:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det var ju en läcker förstärkare. Även om det numera är minimalism som gäller (jag vill dock INTE ha en volympot med strömbrytare) tycker jag det är coolt med alla rattar och knappar man hittade i forntidens amskiner.

En fråga från den peruanska domarkåren: vad för OPAmpar har du du till vad för OPAmpar?

Glöm inte BHIAB och Electrokit!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/01/24 :  11:47:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag brukar handla hos Mouser kan vara någon krona dyrare men de står för tull och moms, frakten är också hög men handlar man tillräckligt mycket är den fri.

Pac en sak skall du göra justera förstärkarens bias det hjälper till för bättre ljudkvalitet http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html

Köp ett deoxid kit från Svalander så får du fungerande brytare pottar m.m då slipper du att det uppstår senare.

När det gäller riaasteget så insåg jag inte att det var filmkondensatorer i ditt jag har ofta träffat på där det har suttit bipolära e-lytar samt vanliga e-lytar när de är sådana har jag alltid bytt till bästa kvalitet.

Sen kan man nörda hur mycket som helst när man byter komponenter ofta räcker det med att byta det som åldras.

Jag läste att du hade olika spänningar på e-lytarna jag rationaliserar en del och höjer spänningarna på de som är lägst så har jag färre grupper att hålla reda på vid köp t.ex 6.3V blir 25V våra e-lytar är ju mindre idag så det går oftast bra med att få plats med dem.

Sedan har jag märkt att vissa tillverkare ex. vintage Sansui har speciella e-lytar som inte går att få tag i då de var tillverkade för just den förstärkaren de är ofta tätade under till vid benen med ett lim (epoxi) för att inte läcka byt den inte, jag har gjort det blev inte alls bra så jag fick helt enkelt byta tillbaks.

Ibland byter jag också ut högtalarkontakterna till nya moderna.


Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2016/01/24 11:51:01
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/24 :  11:57:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ljudbrigadören, svårtolkat men jag misstänker att du vill veta vilka oppar som bytts och till vad?
Jag har gått från en SVINJM4559 till en OP2134 och en AN6552 till en OPA2604. Jag valde 2134'an i RIAAt pga av dess lägre brusgolv.

Både OPA2604 och OPA2134 har betydligt större bandbredd och slewrate än sina 30 år äldre förfäder så det händer en hel del när man gör en sådan transplantation. Jag hörde det framför allt på brusgolvet. Det ändrade karaktär och det blev tystare. Nu när jag undersökt förstärkaren lite så är det mer och mer RIAAt som står ut. 2SK170 i ingången och helt OK filmkondingar i RIAA-filtret. Man skulle i och för sig kunna byta filmkondingarna till något mer exotiskt, men det känns nästan som att slänga pärlor för svin om man tänker på resten av förstärkaren. Så jag behåller orginalkondingarna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/24 :  12:07:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack Bubbel!
Jag har räknat genom och gjort mig en shoppinglista.

Det är totalt 32 st El-lytar av 14(!) olika konfigurationer. Antingen hade de oändliga volymer och kunde låta inköparna optimera varenda placeringspunkt eller så har de fått fullständigt hjärnsläpp. Det är ju ändå Matsushita/Panasonic vi snackar om så det kanske inte är hjärnsläpp trots allt...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2016/01/25 :  07:37:55  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Jag kan rekommendera http://www.tme.eu/se/ annars.
Jättesortiment och utlovad leverans inom 24 timmar, vilket alltid har funkat när jag har handlat där.

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/25 :  19:41:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det var enkelt att söka där. Det var ett bra tips, tack!

Jag var på Tema elektronik och köpte en påse gott och blandat för 140:-. Efter att ha kollat en gång till på krets-schemat upptäckte jag att jag missat några kondingar så jag köpte antal enligt en plocklista jag hittat i en servicemanual. MEN, värdena var inte samma i min förstärkare som på plocklista, det skillde på några positioner. Jag valde värden enligt vad som sitter i min förstärkare.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/26 :  07:01:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag kollade på kretsschemat om det fanns något jag kunde göra för att öka prestandan. Volymkontrollsbyte är ju en gammal klassiker så jag tänkte ge mig på det också. Potentiometern funkar, men har ganska låga prestanda vad det gäller audio-kvalité, så vad som helst är nog nästan bättre...

Är det någon som har en 250kOhm Stereo-potentiometer liggande?
Drömmen vore väl en ALPS-blue som blivit utbytt ur något aningen mer esoteriskt bygge än min gammla SUV4'a..

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/01/26 :  08:38:18  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
250k? Får du in Satellitsignaler på den där också?
Det var lite svårt för min hjärna att reda ut spaghettin i kopplingsschemat men det är möjligt att det går att minska värdet till något mera normalt som kanske 100k. Dessa är lite enklare att få tag i. Tror att Mouser säljer sånna.

http://www.amazon.co.uk/Alps-Rk27112-Potentiometer-250kax2-Logarithmic/dp/B00K3SQKJY
Kanske?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2016/01/26 :  08:41:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kul projekt

Tror tyvärr inte att jag har någon 250K liggandes.
Skulle inte förvåna mig om Blomman har någon liggandes

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/26 :  22:17:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
250k? Får du in Satellitsignaler på den där också?
Javvist, hur kunde du ana det????

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/01/27 :  18:38:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Glöm heller inte att byta alla lysdioder, avsett färg till BLÅ!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/28 :  05:50:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Varför skulle man göra det?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2016/01/28 :  08:54:51  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Tror det kallas ironi Pac
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/01/28 :  10:25:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
jaha...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2016/01/28 :  13:02:04  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Hatarrrr blåa dioder...
grattis till fin stärkare!
Har en SEA3 med försteg som skall renoveras. Tid?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/01/28 :  18:47:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Blå lysdioder låter bättre då man flytter frekvensen högre upp i spektrat ...


Jag köpte en Pioneermaskin för en del år sedan för att yngsta dottern skulle kunna ha musik på rummet, men den har nu tillfallit äldsta dottern. man kanske skulle gjort någon sorts översyn (eller kanske inte).

Vrider huvudet 90 grader moturs och tittar på min Technics-tuner ... fel ... Kenwood-tuner, KT5500. Ett ratt- och lysdiodsbyte kanske skulle vara på sin plats. Och lite allmän översyn.

Det här är ett forum att ge en massa idéer.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/01/28 :  19:16:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
På tal om lysdioder så renoverade jag en Sansui AU 7900 där lysdioden var trasig dioden hade även en märklig utformning med endast 2,5 mm av dioden ut genom frontpanelen jag insåg snabbt att några sådana fanns ju inte att köpa. Det hela avlöpte bra kroppen på dioden som gömdes bakom panelen var 6mm jag helt enkelt borrade ur dioden med ett 3mm borr för hand sen användes ett slipstift så fick den nya diod plats en klick värmelim för framtida byte fäste ihop anordningen, blev själv väldigt nöjd med tilltaget.

Blå lysdioder

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000