HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Kondensatorer, resistorer för audio?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2016/01/30 :  21:50:42  Show Profile Send überfuzz a Private Message  Reply
Hej alla!

Jag håller på att designa en liten förstärkare och undrar vilken kondensatortyp jag ska välja. Tidigare har jag kört med Orange Drop, men det har varit till gitarrförstärkare som inte andats en HiFi ton. Nu strävar jag efter snyggt och prydligt ljud. Vilka kondensatorer och resistorer ska jag välja?

Tack!

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/01/31 :  07:24:47  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
lågbrusiga resistorer (metallfilm) långt ner i förstärkarkedjan
Låginduktiva resistorer (SMA, ickemagnetiska) på gallret
Resten är en smaksak

Jag använder många tekniskt "sämre" komponenter i mitt system, just för att de ger den ton jag söker.
Ton behöver inte vara en upplevd färgning, murrighet eller onaturlig värme. Utan som i mitt fall så låter ljudpresentationen mer öppen naturlig och äkta, mot när jag på dessa positioner använt tekniskt "bättre" komponenter.




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2016/01/31 07:31:23
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2016/02/03 :  17:03:00  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Kondingar som passar in på beskrivningen klart och öppet och äkta och musikaliskt är tex Rifa phe426. Har använt dessa som kopplingskondingar i rörförstärkare, som utgångskonding i cd spelare och i högtalarfilter. Använde dessa i ett gammalt Quad 33 försteg också, blev riktigt bra. Billiga är dom å finns på Elfa.

Fredrik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/02/03 :  18:46:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Lite intressant läsning kanske? http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Personligen gillar jag de ryska oljekondingarna, K75 & K42, väldigt mycket. De är stora, klumpiga och finns bara i några få värden men det får man ta, "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"....

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/02/04 :  17:22:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Jag använder många tekniskt "sämre" komponenter i mitt system, just för att de ger den ton jag söker.

Det kan ju vara så att just de enkla, billiga non-audiokomponenterna mäter betydligt bättre än motsvarande audiokomponenter, och INTE ger distortion som många högt rankade komponenter, de facto, gör.
Jag går ofta enbart på pris och en del förnuft och kunskap om hur olika komponenter lägger sig i och fördärvar. Sunt förnuft får oftast råda.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/07 :  06:58:08  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag är bara bevandrad i tweakandets värld. Man kan ju faktiskt inte prova allt utan får förlita sig lite på andras erfarenheter och utifrån dessa bestämma sig för vad man vill prova. Själv gillar jag Jensens Cu PIO, som enl min subjektiva åsikt ger en mycket musikalisk och lättlyssnad ton, ett mellanregister att dö för. Men i framtiden ska jag prova den nya JUPITER CONDENSER kopparfolie i vax. Den har jag hört mycket bra om. Ska ligga i samma nivå som duelund men till ett lite mer humant pris.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000