HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Spånplatta VS Plywood
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2016/02/16 :  19:54:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ja, vad är skillnaden, och vad ska man tänka på.

Fri diskussion.............

Och vad är det för och nackdelar?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/02/16 :  20:14:17  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Spån kan man spela sönder. Ska du spela högt?

Montering av element i spån är jobbig. Islagsmuttrar är väl det man använder men dom går ju lätt sönder. Rampamuff funkar i plywood och är hur bra som helst.

Plywood är mycket styvare. Konstruktionsplywood är mjukare än björkplywood men betydligt bättre än spån.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/02/16 :  20:47:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Bättre och bättre... Beror väl på vad man ska göra och vad budgeten ligger på. Jag bygger nästan allt i spån och med spikpistol. Lagom stagat duger det till det mesta.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2016/02/16 :  20:59:22  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det handlar om Onken, elementen har jag, Altec Lansing A-nånting..

Så det är vad det handlar om......

Vad funkar bäst? Spån eller Plywood?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/02/16 :  21:05:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har byggt ett par snik Onken en gång av spån med fronten av plywood de lät bra och då slapp jag att vara rädd att dra sönder plywooden när elementet skulle sättas fast.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/02/16 :  21:12:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Plyfan är bättre, men beroende på budgeten så skulle jag säga att i detta fall funkar det gott med spån. Horn med hög kompression ställer lite andra krav. Hoktuna byggde väl sina onken i spån?!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2016/02/16 :  21:57:59  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Om man fanerar på in och utsida, hur påverkar det?
På en spånskiva...

Nu tänker jag,
INO PI60 S., hur relevant är det.

Har det någon betydelse?





Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/02/17 :  01:22:06  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Du skulle väl bygga onken?!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/02/17 :  09:44:57  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Om vi även lägger in MDF i spelet? Skall ge mig på att bygga en lite seriösare låda framöver och lutar mot MDF och stagningarna i plyfa. Som bättre menas då hållbarhet, styvhet el vilket som är "dödast"?

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/02/17 :  10:55:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Om man fanerar på in och utsida, hur påverkar det?

Man fanerar ALLTID BÅDE in- och utsida, då plattan annars slår sig.

MDF då? .... fast MDF är ju trevligt att jobba med men känns ofta som lite stadigare tretex.

Jag säger ..... SPÅNPLATTA!

Hur är det med den där spånplattan med stora spånbitar hoppressade?

(Så var jag där igen)
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/02/17 :  12:59:10  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Spånskiva är billigt men går ganska lätt sönder och är jobbigare att få en fin finish på (vid målning kan tilläggas).

Tillräcklig tjoocklek/välstagat så tror jag att både mdf, spånskiva och plywood duger ljudmässigt.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/02/17 :  20:56:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vad som är bäst ljudmässigt kan vi nog "bråka" om länge men vår bortgångne hifivän Naqref sa många gånger att spånskiva är underskattat.

Men måste man använda spånskiva skall man alltid använda hörnlister på insidan då kan man skruva längre in från kanten givetvis med lim i mellan. Jag kan bekräfta det som sb skriver att fanering skall ske på båda sidorna av skivmaterialet när man gör det i industrin använder man ett billigare faner på insidan kallas även för spärrfaner och har med fuktens rörelse i träet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/02/17 :  21:20:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hörnlister känns överkurs. Jag har skruvat och limmat spån, väl över ett par ton nu sammanlagt och har aldrig råkat ut för sprickor eller annat satyg. Jämfört med mdf behöver man ju inte ens förborrade och det dammar betydligt mindre. Ska lådan utsättas för så hårda tag att hörnlister behövs så är det lika bra att bygga i plywood.

Oavsett är allt träbaserat material rätt lika med avseende på inre dämpning. Skillnaden är marginell. Ska det bli signifikant bättre ska två av samma och lika tjocka material limmas med dämplim. Då blir det bra.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2016/02/17 :  21:38:33  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
på snickeriet kantlistade vi sedan fanerade man båda sidorna.

18 ska de va.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/02/18 :  05:12:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Alla gör naturligtvis som de vill men jag försöker göra så lite onödigt arbete som möjligt. Jag vet inte hur ni bygger som anser att ni behöver hörnlister, men med korrekt stagning och lådkonstruktion ser jag inga avgörande skillnader som motiverar det extra arbetsmomentet. Jag kanske bara har haft tur hittills eftersom inget bygge spontanspruckigt hittills...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/02/18 :  06:48:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det har väl lite med om man ser sina nya högtalare som en möbel eller ej. Jag skulle nog inte trivas med ett soffbord i spånskiva..
Bygger man något för att ha det synligt i sitt hem under många år, så varför inte kosta på det bra material.
Jobbet är ju ändå densamma.
Mina 5 öre..

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/02/18 :  18:53:35  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Har aldrig satt kantlist i spånskiva å jag har aldrig haft problem, inhe ens på dom extremare byggena där höga tryck och stora ytor varit inblandade.

I permanenta konstruktionet inomdus föredrar jag mdf, mest för det är lättarbetat och lätt att få finish...i bobira konstruktioner är det plyfa som gäller..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2016/02/18 :  19:01:30  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Tack för synpunkterna,

Vill egentligen inte heller ha ett spånplattebord, har dock ett, IKEAbord , det har funkat i 15 år nu

Tanken är att jag ska köra med spån, då är det 22mm som gäller, fanerat på båda sidor och det ska inte användas några skruvar för sammanfogning, endast lim.

Bak eller framstycke (baffel) kommer att skruvas i sin position. det gäller även element.

Men det går åt några m2 faner

Ska höra med Gärsnäsmöbler, de har gott om bokfaner, har köpt där i från innan.

PG



Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/02/18 :  23:10:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
det ska inte användas några skruvar för sammanfogning, endast lim.


Då är det någon form av pluggning som gäller i ditt fall skulle jag använda en kexmaskin inga Gbg kex men väl av trä snabbare och framförallt enklare att jobba med.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/02/19 :  06:38:05  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag håller med PG, endast lim räcker gott och väl!

De sista åren har jag gått över till att endast limma mina byggen, inget har gått sönder än :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/02/19 :  07:57:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag använder dyckertpistol och lim. Mindre att spackla än skruv och fixerar tillräckligt bra innan limmet torkat.

times Imperial bashorn är gjorda i fanerad spånskiva. Bernts Catacomber är också byggda i spån. Visst är plywood och mdf exklusivare, men när det blir typ tio skivor blir det en ekonomisk fråga också.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2016/02/19 :  21:43:37  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Har räknat på det......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000