HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En transistor förstärkare (Ett snabbprojekt)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/02/20 :  18:47:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det var med vett och vilje jag särstavade rubriken. Tanken var att göra den lite tvetydig; hoppas jag lyckades med det ...

Lite inspirerad av något, någon, några, tankar som legat långt ner i ryggraden och jäst något eller några år och så HOPP! kommer de upp och manar till aktion. Det är lite som när Bella (*) i den underbara filmen Dirty Weekend vaknar upp en morgon och inser att hon har fått nog, går över till grannen som gjort hennes liv till ett helvete och låter honom möta sin skapare.

Nu tänker jag inte banka någon i skallen med en hammare utan bara kort och torrt berätta om ett kuligt projekt som nog startade när jag besökte en gammal kollega i Kalmar och blev förevisad en entransistorförstärkare byggd på en darlington. Det var för läääääänge sedan men för ungefär en månad sedan beställde jag några MOSFETar från eBay (gissa hur bra de var ) och som backup några från elektronikfirma i Tyskjland (gissa hur bra de var ).
Motstånd kom från AliExpress och nättrafon från England via eBay.

Så här ser det hela ut på papper:



Igår snodde jag ihop två experimentkort med diskreta komponenter, transistorerna (die deutches)monterades på lagom bra flänsar, allt kopplades ihop och igår kunde jag testa det ena steget och det andra kom igång idag. Det spelas musik, det låter skapligt (ett brum eller surr) men volymen är kanske lite för låg varför jag har en dunderidé.

Bilder från bygget:










Lådan är stora problemet, men ett par grova alu- eller kopparplåtar och den här trälådan kan ju fungera.



Det där med lite begränsad volym kan ju lösas med ett ingångssteg.




(*) Bella spelas av Lia Williams, en riktigt skön skådespelerska. I filmen Dirty Weekend spelar hon en ung dam som har låtit sig bli en dörrmatta åt allehanda skitstövlar tills hon vaknar upp en dag och inser att hon har fått nog.
När filmen slutar sitter hon på ett tåg på väg mot nya äventyr med 11 män som alla fått möta sin skapare igen, bakom sig.

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/02/20 :  19:52:21  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Kul att se och läsa att du har projekt igång!

Ser fram mot att få se utvecklingen!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/02/20 :  20:45:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
"Projekt på gång" .... MASSOR!!!! Men att jag lyckats köra ett till något slags slut är väl ändå en bedrift.

Det här var ett litet kul jobb. Påminner om de där strippade Zengrejerna kan jag tänka.

En liten detalj för den som jagar MOSFETar. En dansk kille tog fram en liten video åt mig och visade att med ett 12V batteri och en lampa kunde man se om FETarna man hade var OK eller ej. Tyvärr tog han ner filmen men jag hittade en beskrivning som i princip byggde på samma idé:
https://www.utm.edu/staff/leeb/mostest.htm

Ett tips: köp inga konstiga komponenter som gått ur produktion från eBay och liknande ställen.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/03/05 :  16:29:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kort uppdatering. Borrat upp en stålplatta och monterat nättrafo, två likriktare och två elektrolytkondingar men inser att det blir trångt i lådan. Byter ut potarna till biasinställningen mot (mindre) flervarvs trimpotar och vrider och vänder lite på de små korten, kanske tar upp stora hål i trälådan ut mot kylflänsarna för att få plats.
Rören är beställda men inser att jag nog borde sett till att ha alla komponenter hemma till drivsteget. Det lär ju fattas några motstånd ....
Foton på framstegen/bakstegen komemr lite senare.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/04/03 :  20:11:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Så här var det ju tänkt från början och med tanke på att det finns bra skohorn skulle denna låda faktiskt funka:





men på Biltema inhandlades en trälåda som verkar vara precis det jag söker. Jag har pekat på vad som är "fixat".

Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2016/05/14 :  16:59:11  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Jag stjäler idén med Biltemalådan! Ska inte fråga om storleken... ska kolla själv!

Annars: (thumbs upp)!

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2016/05/14 :  17:22:00  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Också nyfiken på den där Biltema lådan men hittar den inte?
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2016/05/14 :  20:28:45  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Hittade en liknande på Lagerhaus.
http://www.lagerhaus.se/inredning/lada-tra-mini-1?externalsearch=1
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/05/14 :  20:45:57  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jula har också samma låda, med och utan lock!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/05/15 :  14:30:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Javisst, så var det. Det är ju en jula från LÅDA. Äsch, en låda från JULA. Sorry får maj fålt.

Projektet har kommit in i en sorts "vilofas" ...
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2016/05/16 :  13:12:56  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Standardförfarande! *hrum*

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/05/18 :  20:00:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag vet en som ska vara väääääääääldigt tyst nu ......

Jag har borrat fyra hål idag (dock inte i entransitorsstärkaren).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000