HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sökes: Rekommendation 15" bas i tvåvägare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anders Johansson
Starting Member

30 Posts

Posted - 2016/03/07 :  21:19:12  Show Profile Send Anders Johansson a Private Message  Reply
Hej, skulle behöva lite råd och synpunkter.

Jag har kommit över en fin låda á 70x45x30 cm om ca 70l som jag vill klämma i en 15" bas och 1" diskant med horn. Jag har tittat runt på och fastnat för BC15CL76. Tittar man enbart på simulering ser denna bas ut att fungera bra i 70l avstämt till 50 Hz. Den simulerar liknande som JBL 2226h i 80l/50Hz, vilket är samma element som Wayne Parham använder i 4pi och som jag tidigare ägt och varit nöjd med.

Men, jag läser ibland intryck om att B&C kan låta tråkiga och oklara i mellanregistret. Vad har ni för erfarenheter? Borde jag satsa på något annat element? Jag har simmulerat en del, bla 18sound 15W700 som har lätt kon och beskrivs som klar och dynamisk i sitt ljud. Denna driver ger dock ca 2dB lägre tryck i basen från ca 40-70 Hz. Har ni några andra rekommendationer? Jag vill ha så mycket bas som möjligt

Öppen för alla synpunkter.

Mvh,
Anders

Edited by - Anders Johansson on 2016/03/07 21:22:52

MattiasBGD
Starting Member

12 Posts

Posted - 2016/03/08 :  02:09:53  Show Profile  Visit MattiasBGD's Homepage Send MattiasBGD a Private Message  Reply
Hej,

Simulerad lite i WinISD på diverse element som såg ut att passa och verkar ha bra frekvensåtergivning på pappret.
18sound 15NLW9401 avstämd 50Hz
18sound 15W930 avstämd 50Hz
Faital Pro 15FX560 avstämd 45Hz
Faital Pro 15FH510 avstämd 47Hz

Driver: V&L Audio Handelsbolaget
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2016/03/08 :  11:12:16  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Jag anser nog att en låda om 70 dm³ är lite väl liten för ett 15" element. Kanske bättre att välja ett mindre element till den lådan.

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

MattiasBGD
Starting Member

12 Posts

Posted - 2016/03/08 :  14:54:42  Show Profile  Visit MattiasBGD's Homepage Send MattiasBGD a Private Message  Reply
Ja det ser klart enklare ut att hitta något lämpligt om man kör 12" istället, dom flesta PA 15" vill gärna ha runt 100liter men det kan finnas enstaka element som funkar i mindre men då får man offra något annat.

Driver: V&L Audio Handelsbolaget
Go to Top of Page

Anders Johansson
Starting Member

30 Posts

Posted - 2016/03/08 :  19:59:35  Show Profile Send Anders Johansson a Private Message  Reply
Hej och tack för alla synpunkter. Nu verkar det inte bättre än att jag lägger ner projektet. Lådan som jag tänkt använda håller inte måttet.

sorry för tråkigt svar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000