HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Volym-/ingångspot på effektförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/03/31 :  11:44:00  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
En liten undran.
Om jag vill sätta en ingångspot på en effektförstärkare,
hur stor skall resistansen vara i förhållande till ingångsresistansen?
Högre, lägre, ungefär lika?
Jag får inte ihop det. Inte ens med Ohms lag.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/03/31 :  15:46:32  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Högre.

Detta för att undvika att lasta ner källan .
Om poten är lika med ingångsimpendansen blir impedansen
sedd från signalkällan 1/2 vid "fullt pådrag".

Men om potens värde väljs mycket högre kommer ljudet att vara ganska
tyst ända till sista delen av poten. "Allt oljud kommer på en gång".

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/03/31 :  17:44:21  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Tack Peter!
Det var väl ungefär vad jag misstänkte, utan att veta.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2016/03/31 :  19:00:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om jag förstår frågeställningen rätt så vill jag mena att volymkontrollen ska ha en betydligt lägre resistans än förstärkarens ingångsresistans. Jag brukar köra med 10k pot och 47-100k ingångsresistans i mina byggen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/03/31 :  19:26:38  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Då har vi två motsatta bud.
Varför vill "fuling" ha lägre impedans ? Blir inte lasten
på föregående steg lidande ? Eller vet du något som vi inte vet ?

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2016/03/31 :  19:43:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, påstår inte att jag absolut har rätt i den här frågan men det är så jag har uppfattat att det "ska vara" och det är så jag brukar göra. Med en högohmig pot får man oundvikligen en hel del resistans som ligger i serie med förstärkarens ingång (om man inte vrider upp volymkontrollen rejält), vilket ihop med ingångskapacitansen bildar ett lågpassfilter som bidrar med både diskantbortfall och höjd distorsion vid höga frekvenser.

Att signalkällan lastas ner lite ser jag inte som något större problem, jag räknar kallt med att allt tillverkat efter 60-talet "ska" kunna driva t.ex. 10kohm utan problem.

Men som sagt, det här är min uppfattning och min filosofi, säger inte att det skulle vara rätt alla gånger.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/03/31 :  20:22:31  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag förstår tankegången, även om den inte är min verklighet.
Det är alltså två synsätt som bägge har giltighet.

Kanske man istället för en pot skall ha ett "T" där man
i förekommande fall ( hög ingångcapacitans) kan komplettera med en liten konding ? Det kanske är mera relevant att dämpa t.ex. 6dB än att
kunna steglöst vrida på en kran, man har ju en volymkontroll till detta.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/03/31 :  22:06:29  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Ingångsresistansen ligger mellan 20 och 25 kohm på det som jag har funderingar kring. Såvitt jag förstår tämligen vanligt på trisseförstärkare.

Min slutsats blir i nuläget att ungefär lika stort som på förstärkarens ingångsresistans blir bra. Kanske inte optimalt men bra.

Anledningen till min fråga är att jag läste någonting om Gain Structure
och fick för mig att man bör ha förstärkningskontroll över både förförstärkare och effektförstärkare.
Men i slutänden är det väl kanske förstärkarnas gainförhållande som är det viktiga.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000