HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det sant - eller har gubben blivit tokig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/04/19 :  15:16:57  Show Profile Send Vox a Private Message
Sedan ett par år tillbaka har jag ett eget musikrum (gubbskrubb) på källarvåningen i vårt hus. Rummet är på inga sätt optimalt för musiklyssning då det är nästan kvadratiskt (drygt 15 m2) och takhöjden endast 2,05. Men det är min egen gubbskrubb där jag inte behöver ta hänsyn till övriga familjemedlemmar.

Som jag beskrivit i en tidigare tråd har jag problem med en elak puckel vid ca 40 Hz. För att råda bot på den har jag klämt in två stycken Svanå V6:or i var sitt hörn. Detta kompletterades med en DSPeaker Antimode 2.0 på ett förtjänstfullt sätt.
Vid årsskiftet fick jag för mig att testa utan DSPeaker och upplevde då, trots den besvärliga baspuckeln, en ökad dynamik och spelglädje. Kan ha att göra med att det sitter en A/D/A-omvandlare i DSPeaker.

Högtalarna är ett par Magnepan 3.3/R som låter ljuvligt, men som egentligen är på tok för stora för gubbskrubben. För att få till en optimal placering av högtalarna har jag använt mig av Cardas formler. Jag var mycket tveksam innan jag gjorde det, men resultatet blev mycket bra. 40 Hz-puckeln sjönk så mycket att XTZ-mätutrustningen inte längre kunde hitta någon nod.

Som högtalarkablar har jag haft ett par Litz-kablar i silver. Dessa har fungerat alldeles utmärkt, men med den nya placeringen av högtalarna hamnade sångaren långt bak i ljudbilden. Då Magnepan äter ström för att må bra misstänkte jag att den lilla arean på högtalarkablarna ströp "syretillförseln". Testade då med den (ö)kända EKK-kabeln. Det blev 4 x 1.5 mm2 som användes som biwire. Sångaren tog ett par kliv framåt och livet lekte igen.

Nu kommer det som jag ibland har svårt att tro att det är sant.
En sen kväll på ett hotellrum någonstans i Sverige vid en tjänsteresa kom tanken. Ni kanske själva har varit med om hur kreativa tankar kommer till oss när vi befinner oss i gränslandet mellan vaken och sömnen och det var precis det som hände mig.
Om nu högtalarna spelade bättre med större kabelarea, vad kan då hända om arean ökas ytterligare? Väl hemma igen så rotar jag fram ett par EKKJ 4 x 2.5 mm2 som användes i en annan tidräkning. Kopplar in även dem som biwire och sätter mig och lyssnar - oj oj oj. Vad är det som händer??
Helt plötsligt står sångaren något framför högtalarna och jag kan nästa rör han/henne. Klanger, nyanser, detaljer m.m. kommer fram på skivor som jag lyssnat på sedan 70-talet, men aldrig hört/lagt märke till.

Hur kan detta komma sig? Vad kan hända om jag går upp till 4 mm2?

Någon som har någon förklaring till detta?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/04/19 :  15:47:52  Show Profile Send CC a Private Message
Nu är du ute på djupt å farligt vatten. Menar du att du hörde skillnad på kablarna? Ajajaja.... Vill inte vara fördomsfull, men snart kommer du få veta att du endast tror dig höra denna skillnad. Eller något sådant mindre ödmjukt...

Tyvärr så kan jag inte ge dig någon tvärvetenskaplig förklaring, har inte den utbildningen, men jag delar dock dina erfarenheter :-)

Mina erfarenheter säger mig också att det inte alls behöver vara så att det blir bättre om du går från 2,5 till 4 mm2. Ibland så. Men ibland inte. Verkar vara många faktorer av okänt snitt här. Men testa. Gärna över en längre tid då kablar även presenterar bättre efter en tid (undantaget Supra Ply som blir sämre med tiden, men det är en annan egenupplevd historia).

Ps. Saknar ha en egen "gubbskrubb" där jag kunde husera efter eget humör å känsla.. :-(

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2016/04/19 :  18:53:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Högtalarkablar kan påverka frekvensgången lite grand och därmed få oss att lägga märke till saker på ett nytt sätt. Tyvärr avtar effekten snabbt och vi glömmer hur det var innan så när nästa kabel kopplas in börjar resan på nytt.
Det svåra är att sluta för det är ju bara skillnader inte bättre/sämre.

Men kul kan det vara

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/04/19 :  19:06:44  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Ha ha "Det är bara skillnad inte bättre/sämre"

Bästa citatet någonsin i en kabeldiskussion

Och nej, din upplevelse kan jag inte argumentera emot ;)
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/04/19 :  20:44:55  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Det svåra är att sluta för det är ju bara skillnader inte bättre/sämre.


Du får gärna utveckla ditt påstående. Menar du att ljudet varken blir bättre eller sämre vid komponentbyten?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2016/04/20 :  08:36:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vox

Nä, inte i allmänhet men när det gäller högtalarkablar så är nog det den vanligaste effekten. Min erfarenhet är att hjärnan dessutom snabbt glömmer hur det var innan bytet så att byta tillbaka till den ursprungliga får samma positiva upplevelse. Min slutsats av det är att det bara ger skillnader inte förbättringar.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/04/20 :  09:11:58  Show Profile Send Vox a Private Message
Så enligt dig Micke så duger det lika bra med en EKU ringledning för 25 SEK som t.ex. en Transparent för 500.000 SEK?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/04/20 :  09:14:37  Show Profile Send CC a Private Message
Micke Y, "byta tillbaka till den ursprungliga får samma positiva upplevelse"
- Kan tyvärr inte påstå att jag delar denna upplevelse? Vare sig vid "snabbtest" med någon/några låtar eller vid långtidstest (upp till veckor).

Micke Y, "hjärnan dessutom snabbt glömmer hur det var innan bytet"
- Där delar jag dina erfarenheter. Därför vill jag oftast jämföra ett par varv för jag ofta börjar tvivla på mig själv med "var det verkligen så stor skillnad"...

Micke Y, "det bara ger skillnader inte förbättringar"
- Sant, många gånger kan det vara så att även om man detekterar skillnaden så kanske det inte går att säga att den ena eller andra är bättre. Ofta upplevt detta... Då får man gå vidare med något annat kul :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2016/04/20 :  13:21:49  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Med en lågohmig effektkrets (som en högtalare) ska rätt avsevärda strömmar hanteras i kablarna. Om man ändrar arean ändras resistansen och troligen kan det påverka resultatet. För höga frekvenser kommer även induktans och kapacitanser in och där spelar det också roll hur kabeln är utförd (Litz, kompakt) om parterna är parallella, tvinnade, flätade eller i en skärm. Skillnaden i upplevelse blir såklart personlig, så den yttrar jag mig inte gärna om, men skillnader kan det bli. En ringledning på några meter, t.ex, skulle ju introducera såpass mycket kabelresistans att man kan få impedansmismatch på högtalarutgången. Har man en rörstärkare blir det ju då avsevärd skillnad i ljudet.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2016/04/20 :  16:07:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vox

För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet, däremot kan ju känslan i ägandet av något lyxigt och utseendet skilja ganska mycket.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/04/20 :  16:20:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag är nog lite eljest, för jag behöver oftast några dagar på mig att bestämma mig om jag tycker om det jag hör eller inte. Skillnader kan ibland dock vara uppenbara direkt.
Problemet med att skifta och lyssna i snabb takt är det att jag oftast upplever en förbättring i en kabels ljudliga egenheter efter ett par-tre dagar inkopplad och orörd (men spelad)... Och det gäller inte alls bara då den är ny.
Speciellt Jorma...

Jag tvivlar inte alls att Vox upplever skillnader, dessa skulle säkert de flesta av oss uppleva. Men jag håller med Micke Y om att det oftast är förändringar, vilket oftast tolkas och beskrivs som förbättringar. (Nyhetens behag?)
Kanske Vox tröttnar på att ha Diana Krall ända uppe i nyllet en dag? Eller, nej kankse inte!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/04/20 :  20:22:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/04/20 :  21:01:05  Show Profile Send Vox a Private Message
Micke, vad använder du för högtalarkablar?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2016/04/20 :  21:37:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vox

Jag har Goertz kablar

http://www.goertzaudio.com/contents/en-us/d16_MI_Speaker_Cables.html

För den händige så går de utmärkt att bygga själv

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2016/04/20 21:38:01
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/04/21 :  07:28:34  Show Profile Send Vox a Private Message
Micke och AlfaGTV, jag gillar ert sätt att utgå från att alla andra upplever byte av högtalarkablar på samma sätt som ni.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/04/21 :  10:21:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Vox, jag hoppas verkligen att jag inte någonstans förringat dina intryck av kabelbytet, i så fall har jag uttryckt mig otydligt.

Inte heller har jag skrivit/påstått att du eller någon annan upplever effekten av kabelbyten på samma sätt som jag?

Det jag skriver är att jag tror att förändringar oftast beskrivs som förbättringar, men att jag själv oftast behöver några dagar att bestämma mig. Så menade jag i alla fall!



Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/04/21 :  13:01:01  Show Profile Send Vox a Private Message
No hard feelings AlfaGTV. Jag har varit med tillräckligt länge för att veta att kablar är minerad mark.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/04/21 :  22:23:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Vox, har du provat tvinna EKK-kabelen? Det var en kabel som jag levt nöjd med länge, tvinnad EKK 2.5mm2, alltså två solida ledare per pol och kanal.
Jag har aldrig testat andra dimensioner dock..

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2016/04/22 :  08:09:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har provat när jag behövdenågra extra långa för någon test. Knöligt att göra och fula som stryk men ljudet var helt ok.

Har dom kvar än

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/04/22 :  08:20:15  Show Profile Send Vox a Private Message
För ett antal år sedan testade jag det mesta som gick att koppla in mellan förstärkaren och högtalarna. Då testade jag både flätad och tvinnad EK. Kommer dock ej ihåg utfallet.
Något udda som jag provade, och som jag fortfarande har kvar i garaget, var bromsrör från Biltema. För att undvika risken för kortslutning hade jag plastslang runt dem. Lät överraskande bra efter en stunds "inspelning". Kanske skall testa igen?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/04/22 :  17:00:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Bromsrör ja, jo det har läst om nånstans. Det och trådgalgar? Aldrig testat själv.
Hade inte Fadel Art någon högtalarkabel med merparten av ledaren innesluten i en plexiglas/akrylglas-box?

Jag tyckte mina tvinnade blev ganska snygga med lite kabelstrumpa och krympslang. Tvinnade med skruvdragare var det ganska enkelt, men jobbigt att få fram ledarna ur det ursprunglga skärmade höljet.

Terminerade med Furutech låsbara bananer.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/04/22 :  17:21:14  Show Profile Send Vox a Private Message
Istället för att ta böket med att slakta en EKK är det enklare att köpa EK istället. EK är enledarvarianten av EKK.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2016/04/22 :  20:52:01  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Bromsrör och trådgalgar är ju ofta av metall som innehåller järn. Ledare av sådant material har därav betydande induktans bara genom sin egen sammansättning (innehållet av järn), samt inte särskilt bra ledningsförmåga heller (av samma orsak). Det kan säkert låta bra i nån viss speciell "setup", men det kan säkert sabba andra system.

För sändarutrustning inom kortvågsområdet användes ofta kopparrör som ledare till antennerna (om man talar om lite mer seriösa sändareffekter), detta pga den så kallade yteffekten (skin effect). Den innebär att strömmen ändå går i ytskiktet, så kärnan i en ledare behövs egentligen inte, men det gäller då vid höga frekvenser (ohörbara...). Men rörformiga ledare är ju inte fel så länge de har en vettig area.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/04/22 :  23:14:32  Show Profile Send Vox a Private Message
Bromsrören jag testade var av koppar.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/04/23 :  15:23:20  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Eftersom bromsröret inte var ett 99.999% Oxygen Free Copper Conductive-Coated Copper med LDPE dielectric och Quasi-balanced twisted bromsrör så förstår jag att du inte har kvar det

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2016/04/24 :  00:21:06  Show Profile Send Zombie a Private Message
There are only two requirements a speaker cable should satisfy. The first is that it should be long enough to reach between amplifier and speaker. Then having done that, the only other requirement is, ideally, the colour of the insulation should match that of the surface on which it is lays.... The best kind are those that conduct electricity.
Peter Walker

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000