HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Verktygsfråga håltagning. Jigg till överhandsfräs.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/05/15 :  10:02:22  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej!

Jag har lite blandade erfarenheter vid håltagning med överhandsfräs. Har använt medföljande "pinne" och sedan mätt in hålet. Ibland har det vibrerat loss och hålet har antagit felaktig form.

Är det en jigg typ denna som är melodin för perfekt håltagning? http://shop.seastreamsgarage.se/jasper-modell-p-347.html

Skall både göra hål samt utfräsningar på några mm i MDF.

/Kalle

en väldans massa grejer...

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/05/15 :  11:04:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har alltid gjort mina egna fräsjiggar och det har alltid fungerat bra, du kan kopiera hur jasperjiggen ser ut så skall du se att det fungerar.

quote:
Skall både göra hål samt utfräsningar på några mm i MDF.


menar du diameter på hålet eller tjockleken ?

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/05/15 :  11:27:36  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jag vill fräsa ned 2-3mm på vissa ställen. Som på bilden.

[URL=http://forumbilder.se/F9R9N/m2-baffel][/URL]

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2016/05/15 :  11:33:00  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Hej

Jag rekommenderar denna mycket smidiga mall som är är av ett bra pris och smidiga att använda http://www.ebay.de/itm/Fraszirkel-Oberfrase-Frasschablone-/320750886656?pt=Elektrowerkzeug_Zubeh%C3%B6r&hash=item4aae3e1f00#ht_6751wt_1008

Eller om du vill göra en egen variant av ovanstående så kan du få inspiration här http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=61251

MVH Matti
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/05/16 :  00:20:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Oavsett mall så fräser jag ned spåret först gärna bredare inåt cirkelns centrum därefter fräser jag resten så att man får upp hålet det blir enklare så. Om man skall fräsa mycket då kan en fabriksmall vara bra men jag har alltid varit i kontakt med hemgjord i jobbet, man kan verkligen anpassa dem då.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/05/24 :  18:47:27  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Tackar för input!
Nästa dumma fråga. Vart hittar jag fräsar som klarar minst 25mm? Eller kör man bara 2 varv om fräsen inte är tillräckligt djup. Har tillgång till en äldre blå bosch samt en biltema fräs. Boschen känns (no shit) betydligt bättre och stabilare för detta arbete:D

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/05/24 :  22:16:42  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Köpte nog min på clas ohlsson om jag inte minns fel.. Vill minnas att det inte va helt lätt att hitta så långa fräsar.. Brukar dock fräsa i flera steg ändå då man belastar maskin så hårt annars samt att fräsen blir väldigt varm

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2016/05/25 :  20:40:29  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Köpte också tyska ebay varianten funkar utmärkt, min egen ovana/otålighet är begränsningen...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/05/25 :  20:55:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
När jag fräser tjockare material så gör jag det i omgångar om man tat allt på en gång kan man ge sig f** på att det går åt skogen, när jag gick en utbildning på cncfräsar för längesedan så gjordes även det om materialet var över 20 mm men det har nog ändrats det också.

Använd Boschen den är mer stabil än biltemas.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/05/26 :  22:26:26  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jaspern är beställd. MDF är beställt, tillgång till justersåg finns. Det börjar va ont om ursäkter att inte få fingrarna ur till projekt M2.

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000