HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 P-kanal fetar bättre sourceföljare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/05/15 :  11:27:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Än N-kanal?

Jag har ägnat de senaste veckorna med att prova en mängd olika fetar som enkla source-följare med antingen en SRPP (MU-följare) eller en stor luftlindad spole som last, och jag blir lika förvånad varje gång jag använder en P-kanal fet som aktiv gain-device.

Jag har provat IRFP150, IRFP250, IRFP7430, IRLB3813, IRF3706, IXYS IXTH100N25P, Cree C3M0120090D och Supertex DN2540, och ingen "vanlig" pentodig fet kommer i närheten av vad en IXYS 140P05T, IXYS 32P05T, eller IRF9530 kan prestera. Endast de mer udda fetarna IRFP7430 och IRLB3813 levererar samma oansträngda, spelglada, öppna och dynamiska ljud som P-kanalarna gör.

Jag byggde ihop en enkel source-följare med IXTH140P05T och en SRPP modulerad strömkälla igår kväll för att verifiera att detta inte bara är en inbillad skillnad, och återigen så sitter jag lyckligt leende medans musiken strömmar obehindrat, levande och medryckande ur BIBen.
Jag hade samma krets med en IRFP150 innan och den lät rent och korrekt på alla sätt, men den engagerade inte överhuvudtaget. Jag tröttnade fort på den "korrekta" och släta återgivningen, helt oavsett volym, musik eller allmän sinnesstämning.
En IXTH140P05T i samma krets men "vänd uppochned" för att passa P-kanalen låter såå mycket bättre.

Jag kan inte alls förklara detta och jag undrar såklart om nån annan observerat detta eller kan förklara detta?
Jag har lagt märke till detta förut men alltid avskrivit det som en slump eller inbillning, men med fler jämförande tester så känner jag mig nu mer säker på att det finns en skillnad.

Mvh Johannes

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/05/16 :  13:30:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




Såhär ser det ut i LTSpice. Inte illa pinkat för en enkel sourceföljare.

Måste tillägga att pga okunnighet så får jag simma kretsen med andra fetar än de jag använder. Jag använder de som är mest lika. Det finns såklart skillnader och resultaten är inte perfekta. De är endast en fingervisning om potential.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2016/05/16 :  22:50:25  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Spännande iaktagelser och resultat !
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/05/17 :  11:47:08  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tycker mest det är irriterande läsning, jag blir ju bara så himla
sugen på att lyssna på de olika alsterna!

Du borde kanske lägga upp på diyaudio eller likande (om du inte redan gjort de)
för att få lite mer respons?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2016/05/17 :  14:29:04  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Jag tittade lite på "kurvorna" på tex irf9530 och dessa har ju den där karaktären av triod som verkar vara bidragande till ljudsignaturen...
Rätt eller fel? Vet inte riktigt men likheter finns.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2016/05/28 :  18:46:55  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
I min värld är NPN-transistorer och N-kanal fet alltid bättre på grund av elektroners ökade rörlighet jämfört med hål.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/01 :  11:25:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
I min värld är NPN-transistorer och N-kanal fet alltid bättre


Om vi bara tittar på mätdata så är såklart N kanal bättre, vilket gör ljudkvalitén från P kanal så förvånande....

Det vore så enkelt och trevligt om man kunde kvantifiera och förutse ljudkvalité på enkla mätdata som THD, faslinjäritet och tonkurva. Hur viktiga de kvaliteterna än är så säger de konstigt nog inte mycket om ljudkvalitet när de ovan nämnda kvalitéerna är över en viss rimlig nivå. Såklart att 30% THD och en 20 dB peak runt 2 khz inte tillför nån ljudkvalitet, samtidigt som det finns massor med förstärkare som kan ha bortåt en procent THD men som trots det låter mycket bättre än förstärkare med 0,001% THD vid samma uteffekt.

Att jaga extremt låga distortionsmätningar och hög dämpfaktor verkar vara ett perfekt recept på lyssningströtthet/lyssningsutmattning.

Nelson Pass har väldigt rätt i att audio oftast blir bäst med halvmesyrer.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/01 :  11:34:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://www.youtube.com/watch?v=wa_k0abLpAU

Nelson Pass at BAF 2015.

Länk till "halvmesyrer" uttalande (och såklart mycket annat matnyttigt).

Edited by - Circlomanen on 2016/06/01 11:35:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000