HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken prio har anläggningen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/05/31 :  10:22:15  Show Profile Send Snutten a Private Message
Efter 3 års byggande av anläggning är jag nu rätt färdig för denna gång. Nu tänker jag ta en investeringspaus på obestämd tid och återgå till ett "normalt" liv . Har satsat mycket pengar på detta, faktiskt det mesta möjliga utan att lyxfällan knackar på.
Vilken prio har era anläggningar/hifihobby när det kommer till ekonomin (allt utom det nödvändigaste såsom boende, mat osv)?
Som sagt, senaste 3 åren har det varit prio 1 för mig.

Edited by - Snutten on 2016/05/31 10:30:30

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/05/31 :  12:32:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har uppgraderat,nergraderat,uppgraderat och sidograderat, dvs det har svängt runt en hel del genom de senaste 20-åren så anläggningen har ibland varit en hög prio, ibland inte. Men med allt detta så har man lärts sig hel del genom åren och idag är jag mer prismedveten med ett mer långsiktigt tänk och vill ha grejer som verkligen levererar för slanten i mina öron oavsett om något kostar tex. 1000kr eller 20.000kr nytt/beg. Och anläggningen har ganska hög prio detta året då jag vill komma till en investeringspaus med den, datoranläggningen är jag dock klar med förutom att det kanske blir lite akustik fix i det rummet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2016/05/31 12:46:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/05/31 :  12:36:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Just nu är anläggningen väldigt låg prioritet. Ser ingen anledning att ändra nånting för den gör det jag vill.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/05/31 :  12:57:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Låter bra Bernt, det är ju dit man vill.
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2016/05/31 :  21:06:00  Show Profile Send MatsE a Private Message

I fortsättningen kommer det bli efter KISS-principen, dvs. Keep It Simple Stupid. Det kommer endast att bytas ut när saker går sönder. Mindre investeringar i nya rör, pickup eller liknande.

Pensionen närmar sig raskt och mina Cornwall III får bli den sista stora investeringen. Jag trivs utmärkt med Mystere IA21, Rega RP6 och min OPPO.

Jag har nyligen köpt en ny hoj, Suzuki DL1000 V Strom. Det blir min sista hoj och det är likadant med den hobbyn. Det blir endast ny personlig utrustning när det behövs samt service.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2016/06/01 :  20:12:01  Show Profile Send Passerati a Private Message
Stereon har låg prioritet. Prio är kvinnan i mitt liv, jobb och div uppdrag.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/06/01 :  20:46:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Stereo är för mig högre prioriterat än en "ny" bil eller andra status-indikatorer. Men familjens gemensamma intressen är högre prioriterat, dvs husbil, resor och i viss mån restaurangbesök.

Dessutom börjar det bli svårt att "förbättra" utan att bli skinnad... Point of diminishing returns är nog nådd för länge sedan!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2016/06/01 :  21:14:41  Show Profile Send Figge a Private Message
Micke, det vet du först efter helgen.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2016/06/01 21:15:03
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/06/02 :  08:57:30  Show Profile Send CC a Private Message
Musiken har högst prio. Men ju bättre anläggning desto bättre upplevelse. Så per definition så har anläggningen mycket hög -> högst prio.
Men så klart, i det verkliga livet så har självklart frugan första prio. Och då hon (tyvärr) inte delar min passion till hifi & musik på samma sätt så blir anläggningen och musiken i praktiken inte lika högt prioriterad som jag kanske skulle önska ibland...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/06/02 :  21:25:55  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Låg prio, men ändå nöjd med återgivningen och inte speciellt sugen på att lägga mer pengar, har andra hobbies som ligger före, iaf för stunden.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/06/03 :  18:08:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Luft, vatten, mat, musik. Resten är bara irritationsmoment.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/06/03 :  20:15:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Livet, musiken, anläggningen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lassej
Member

208 Posts

Posted - 2016/06/04 :  20:16:49  Show Profile Send Lassej a Private Message
quote:
Livet, musiken, anläggningen.


+1, bra prioritering!

Min anläggning har under en längre tid haft hög prioritet. Musik betyder mycket för mig och jag njuter ännu mer av den när den även återges med hög nivå.

mvh
Lasse

Thoréns TD147 Jubilee/OM30, Michell Orbe/SME 309/Benz Micro Wood, riia Trigon Advance, Mark Levinson 326S, Classé CA-2300, B&W 802D2, Bryston BDA-3, Mac mini, Roon SOtM-sMS200 Ultra/sPS-500/ISO-CAT 6, Marantz SACD 7007, NAS Synology 6TB. Isotek Aquarius. Chord, VdH, Supra, Audioquest, Svanå, Sound of Science. Entreq.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2016/06/05 :  01:12:04  Show Profile Send Wheels a Private Message
Mitt jobb-socialt liv=människor,anläggningen, min fru.
Fast det handlar väl om "egen tid" på anläggningen där även hon gör sina grejer.
Typ blippar på laptoppen...
Då känns mitt liv bättre.
:)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000