HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Iron Maiden 2014 rem mot 1998 rem.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2016/06/03 :  23:20:00  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Iron Maiden 2014 rem mot 1998 rem.

Jag har upptäckt att de har remastad om dem nyligen. 1998 remasteringarna har ansetts mindre lyckade men har någon prövat 2014?

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/06/04 :  12:28:55  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Samma problem med Maidens remasters från 1998 som med Bowies remasters från -99- de låter i de flesta fall förbaskat illa. Har bara hört några av Maiden- titlarna från 2014 års rem på vinyl och i min värld är de dessvärre akterseglade om man ställer dem mot t.ex. UK eller JPN originalpressningar från när det begav sig. Mitt tips; ska man ha Iron Maiden på CD som låter ok så kika då efter originalpressningar och även där gärna då UK- eller JPN- pressningar- de kommer vinylutgåvorna nära ljudmässigt tycker jag.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2016/06/04 17:00:35
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2016/06/04 :  21:52:36  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Bowies senaste remasteringar låter inte bättre än de 24/96 remasteringarna från 1999

ryktet säger att de ny iron maiden remasteringarna är hårt komprimerade de med. Kompresion dödar musiken
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/06/04 :  22:13:27  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Om det är CD som gäller för din del så skulle jag, om jag var du, kika efter begagnade originalutgåvor som dök upp först på marknaden när det gäller Iron Maiden- skippa remasterutgåvorna från 1998 och 2014. Bowie; hans skivkatalog har tidigare givits ut av RCA (tysk- eller japanpress anses som de bästa) under 80- talet och sedan också av labeln Ryko i början på 90- talet- även här är det begagnatmarknaden som gäller.

Om du har en skivspelare; satsa på originalutgåvor både vad det gäller Iron Maiden och David Bowie. I Maidens skivkatalog finns det någon enstaka av nyutgåvorna på vinyl som låter ok men min rekommendation är att hellre sikta på original om möjligt är. När det gäller Bowie så är t.ex. The Man Who Sold the World och Ziggy Stardust- plattan finfina- den sistnämnda är helt analogt remastrad och är med detta den definitiva stjärnan bland nyutgåvorna vilka i övrigt är digitalt remastrade.

En fråga; vilka titlar söker du efter ifrån Iron Maidens skivkatalog?

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2016/06/04 22:28:30
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2016/06/04 :  23:29:26  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Jag har ingen vinyl spelare.
Det görs dock bra remasteringar numera Music factory har gjort TOTOs 4 första fantastiskt bra. Upplösingen och stereobilden samt dynamiken är som man inte kan tro att det är samma inspelning ens.

Randy Crawford Secret combinations som jag först hadde på en amerikans AAD utgåva kaserades efter jag skafade en japans 24/96 remastering i Fusion1000 utgåvan . Där allt blev bättre Stece Lukathers Gitarr är knivskarp. samt den låter minder komprimerad och hissad ( brusreducerad som skapar burkljudet vilket sker om man hissar ljudet)

Jag tivlar på att Maidens 2015 remasteringar är så mycket bättre antar att det är en komprimerings älskar som vill fläaska på så det ska låta bra i en i phone...

Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/06/05 :  08:11:51  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Då är valet enkelt som jag ser det; sök upp originalutgåvorna på CD- där slipper du komprimeringen, på dessa finns det kvar luft och dynamik som verkar vara det du är ute efter.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2016/06/06 :  18:41:05  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Jag vill ha luft dynamik och en klarae upplösning. som Cultur Factory uppnåde på de 4 Toto skivorna de gav ut på svart cd samt Temtetions - All Directions ...Trummorna låter kristal klara med ringande cymbaler samt et djup ochstereo vid jag trode inte var möjlig låter som om Allan Parsons varit framme
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/06/07 :  15:43:53  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Ska vi vara riktigt ärliga så går det inte att jämföra en Maiden- platta med en dito ifrån Toto på ett helt rättvisande sätt, den sistnämnda håller en högre nivå ljudproduktionsmässigt redan från start. Vill du ha den luftighet och det ljud du beskriver så är det Toto eller någon annan artist/något annat band som har liknande ljudproduktion som gäller.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2016/06/07 15:47:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000