HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Win 10 - Nappa på fria uppgraderingen?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2016/06/17 :  12:09:16  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Tåget går snart för gratis uppdatering,
frågan är om man ska hugga till? Någon
"early adopter" som har nån kommentar...?
Kör Win7 i dagsläget. Tack på förhand!

Tremolo junkie!

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/06/17 :  12:59:25  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Kör tian på ett flertal maskiner sedan i höstas. Både bärbara, släpbara samt HTPC. Fungerar "flawless". Har aldrig behövt fippla så lite med något OS som detta. Vilket jag ser som någon mycket positivt :-)
Tyckte sjuan var helt ok. Men tian har mer "under västen". Typ..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2016/06/17 :  14:56:03  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
OK, tack för info! Risk att maskinen blir trögare? Min är 6 år nu, men var i toppskiktet när det gäller prestanda då. Har 6 GB minne, räcker det?
Har för mig max är 8 i maskinen, ska kanske överväga att skaffa 2 till om man byter till Win10?

Självklart kan ingen ge ett entydigt svar hur det kommer att bli i min maskin, är mer ute efter en generell bedömning av om Win10 är "tyngre" än 7.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/06/17 :  15:57:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Har inga speciellt negativa erfarenheter personligen. Jag tar ju Windows i små doser numera men generellt verkar det fungera bra.
Ett stort frågetecken är väl varför MS pushar det så hårt och då blir jag genast misstänksam...
Har haft ngn bekant som också fått prestandabekymmer ett par månader efter uppgraderingen, men ngt sådant har jag inte sett. Iaf inte värre än ngt annat MS operativ.

Har inte sett ngn antydan till vad Win10 kommer kosta senare?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/06/17 :  16:13:09  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"om Win10 är "tyngre" än 7."
- Tycker nog allt tvärtom... :-)
En 6 åring skall inte vara något som helst problem. Kör 10:an på bl.a betydligt äldre å klenare maskiner än din ;-)
Men ett kompatibilitetstest kan du ju alltid göra utifall du använder någon väldans avvikande hårdvara (Finns hw som ännu inte fått drivrutiner för 10:an. Kan fungera i kompabilitetsläge, men alltid lite mer meckigt..)

"Ett stort frågetecken är väl varför MS pushar det så hårt och då blir jag genast misstänksam..."
- Samma här. De vill antagligen ta över herraväldet :-) Eller rensa bort alla piratkopior då de liksom inte behövs nu ;-) Vi får la se hur det artar sig :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/06/17 :  16:18:59  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specifications

Säger:
Processor:
1 GHz processor eller snabbare, eller SoC
RAM:
1 GB för 32-bitar eller 2 GB för 64-bitar
Hårddiskutrymme:
16 GB för 32-bitars OS eller 20 GB för 64-bitars OS
Grafikkort:
DirectX 9 eller senare med WDDM 1.0-drivrutin
Bildskärm:
800 × 600

Får la säga att 1 GB minne känns lite snålt även om det fungerar. Jag har kört på 32-bitars med 2 GB å det var inte upphetsande. Men å andra sidan har den en Atom-processor på 1.2 (tror ja det var?) så den pc:n är inte upphetsande någon dag i veckan... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2016/06/17 :  18:33:50  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det enda jag har att klaga på med Win 10 är att lynx two-B ibland inte vill vara med. Ingen musik bara elak distorsion när jag försöker spela från Jriver.
Då får man starta om datorn o för det mesta är allt ok.
Hände aldrig med win 7.
Annars funkar det bra.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/06/17 :  20:17:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Av rena principskäl kommer jag vägra 10:an.
Bara det att 10:an installeras när man ska klicka bort uppgraderingsfönstret, har inte ord för det bara!!
Om man däremot vägrar 10:an pga övervakningen så bör man veta att samma sak finns i 7:an om man inte tar bort ett gäng win uppdates.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/06/17 :  22:24:16  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Tobbe_L, är det konsekvent när du startar? För mig var det en krock med det trådlösa nätverkskortet så jag slängde ut det(PCI-E) och då slutade jag ha det problemet.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/06/18 :  08:05:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
SÅ där ja, då har jag migrerat till WIN10. Nu får vi se om det är lika bökigt som WIN8 eller om de lärt sig av de dumheterna de gjorde med det OS'et.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/06/18 :  08:33:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag gick över till win10 för ett tag sedan och det var den enklaste migreringen hittills. 'Är usel på datorer men hade få problem, inte noll men få.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/06/19 :  22:39:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har använt W10 rätt länge nu (6mån) efter att jag hade W8 som var rena skräpet jag upplever W10 som enklare. Dock skulle jag veta hur man gör för att få en ren installation har sett olika bud på hur man gör är det någon som har tips, har sett att man måste ta kontakt med MS för att göra det?


Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2016/06/19 :  23:37:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Gjorde en ren installation på brorsans fabriksdator med UEFI bios,det visade sig att serienummret sitter i bios (han hadde win 8 förr)så det var bara att ladda ner win 10 och installera så sköter bios om registreringen,enkelt och bra..
Om den inte har UEFI bios så vet jag inte riktigt,men du borde kunna använda ditt tidigare Operativsystems serienummer,om det är en laglig skiva vill säga,det borde funka tycker jag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2016/06/20 :  07:05:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det är långt ifrån alltid som det strular.
Har inget wifi i den datorn. Det enda som sitter i PCI-e är grafikkortet.
Kompisen har precis samma fel fast med Win8, har som sagt aldrig märkt något av det i Win7

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2016/06/20 :  08:08:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Om man däremot vägrar 10:an pga övervakningen så bör man veta att samma sak finns i 7:an om man inte tar bort ett gäng win uppdates.


Stämmer detta? jag tänker främst på Cortana och edge etc.? sen nedan från Microsofts oficiella document, med källhänvisning (lank):


Examples of this data include: the content of your documents, photos, music or video you upload to a Microsoft service such as OneDrive, as well as the content of your communications sent or received using Microsoft services such Outlook.com or Skype, including the:

#8226;subject line and body of an email,
#8226;text or other content of an instant message,
#8226;audio and video recording of a video message, and
#8226;audio recording and transcript of a voice message you receive or a text message you dictate.


Microsoft collects data to operate effectively and provide you the best experiences with our services. You provide some of this data directly, such as when you create a Microsoft account, submit a search query to Bing, speak a voice command to Cortana, upload a document to OneDrive, or contact us for support. We get some of it by recording how you interact with our services by, for example, using technologies like cookies, and receiving error reports or usage data from software running on your device. We also obtain data from third parties (including other companies). For example, we supplement the data we collect by purchasing demographic data from other companies. We also use services from other companies to help us determine a location based on your IP address in order to customize certain services to your location.

The data we collect depends on the services and features you use, and includes the following.

Name and contact data. We collect your first and last name, email address, postal address, phone number, and other similar contact data.

Credentials. We collect passwords, password hints, and similar security information used for authentication and account access.

Demographic data. We collect data about you such as your age, gender, country and preferred language.

Interests and favorites. We collect data about your interests and favorites, such as the teams you follow in a sports app, the stocks you track in a finance app, or the favorite cities you add to a weather app. In addition to those you explicitly provide, your interests and favorites may also be inferred or derived from other data we collect.

Payment data. We collect data necessary to process your payment if you make purchases, such as your payment instrument number (such as a credit card number), and the security code associated with your payment instrument.

Usage data. We collect data about how you and your device interact with our services. This includes data, such as the features you use, the items you purchase, the web pages you visit, and the search terms you enter. This also includes data about your device and the network you use to connect to our services, including IP address, device identifiers (such as the IMEI number for phones), regional and language settings. It includes information about the operating systems and other software installed on your device, including product keys. And it includes data about the performance of the services and any problems you experience with them.

Contacts and relationships. We collect data about your contacts and relationships if you use a Microsoft service to manage contacts, or to communicate or interact with other people or organizations.

Ursäkta detta massiva stycke text men detta är inte trivialt som jag ser det, fast det är klart, alla laser väl noggrant igneom sitt EULA och är redan medvetna om detta :)

När min sambo läste igneom detta samt andra officiella document från MS beträffande deras data insamling beslutade hon sig för att inte uppgradera, men då MS kör med fula knep (japp det är rätt terminologi) så har hon nu valt att inte ens använda sin dator till hon listat ut något sätt att komma runt detta.

Länk : https://privacy.microsoft.com/en-us/privacystatement



martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/06/20 :  15:47:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det sättet heter Debian.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2016/06/20 :  17:44:48  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Förutom att det strulade lite dom första dagar efter uppdateringen, som löste sig efter några vanliga Windows Update och några omstarter så har det funkat väldigt bra med Windows 10. Känns rappt och smidigt att arbeta med.

Som någon har påpekat med övervakningen, så gör även Windows 7, 8, 8.1 i alla fall enligt denna artikel.

https://www.hackread.com/microsoft-updates-spy-on-windows7-8-users/

Och har du använt någon av Googles tjänster (och flera andra) så har data insamlingen pågått i flera år.

Dessutom går data övervakningen att stänga av, finns en hel drös med program för det, länkar taget från ett inlägg i ett annat forum.

https://www.phrozensoft.com/2015/09/windows-privacy-tweaker-4

https://wiiare.in/windows-10-privacy-fixer/

http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/Win10-Spy-Disabler.shtml

http://www.winprivacy.de/english-home/

https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

https://www.ashampoo.com/sv/usd/pin/1004/security-software/Antispy-for-Windows-10

http://dws.wzor.net/

http://pxc-coding.com/portfolio/donotspy10/
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/06/20 :  17:56:31  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Martinsson, mycket av det har troligen med att du använder ett MSN-konto(eller vad det heter nuförtiden) och mail-appen. Windows i sig kan nog inte lista ut den infon.
Det är iaf inte mer än Google gör genom gmail.
Men frågan är om vi inte bara är lite onödigt paranoida nu?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2016/06/22 :  02:48:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Jag har använt W10 rätt länge nu (6mån) efter att jag hade W8 som var rena skräpet jag upplever W10 som enklare. Dock skulle jag veta hur man gör för att få en ren installation har sett olika bud på hur man gör är det någon som har tips, har sett att man måste ta kontakt med MS för att göra det?

Läste i senaste Datormagazine att om man har/har haft win 10 installerat så indetifierar Microsoft hårdvaran i datorn och lägger det i en databas...så då går det att installera utan serienummer den identifierars från hårdvaru ID.Det är om man byter t.e.x moderkort eller processor som man behöver kontakta Microsoft.
Bara att installera med andra ord,och välja installera utan serienummer.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/06/22 :  23:02:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Övervakningen på 7:an och säkerligen på 8:an med kom lite efter lanseringen av 10:an.
Det är ett gäng uppdates som ska tas bort, googla så hittar ni vilka :)
Win update kan man förövrigt inte vägra i 10:an, på Pro kan man senarelägga men du kan inte välja bort dom du inte vill ha.

Sen kan jag inte förstå att folk tycker det är Ok att MS gör så här.
Tycker ni att det är Ok om MS hade lyssnat av era telefoner eller haft kameraövervakning där hemma?


Sen ogillar jag utseendet och hur det hela fungerar :(





>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2016/06/22 23:02:55
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/06/23 :  10:56:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag gillar inte heller att de skall övervaka allt så jag kommer att strama åt lite.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/06/23 :  11:19:27  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Har redan sålt min själ till google genom att använda mitt gmail-konto i allt å inget. Så där e jag körd redan..

Till det som jag använder mina datorer så kan MS få samla in data om de så känner sig roade av det. Typ vilken musik jag lyssnar på, vart jag surfar samt vilka filmer jag streamar... Går säkert använda sig i marknadsföringssyfte så jag får la trimma mina skygglappar mot reklam ytterligare.. :-/
Skulle jag nu vilja göra någon "hemligt" så finns det ju vägar för sådant... Typ trädkoja i skogen eller nåt..

Under tiden kan man ju alltid roa sig med att strypa det man kan. Av rent principiella skäl.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2016/06/23 :  16:29:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Det är iaf inte mer än Google gör genom gmail.

Att jämföra något illa med något värre gör det inte bra.
quote:
Men frågan är om vi inte bara är lite onödigt paranoida nu?

Varför ska man självklart ge vinstdrivande företag som dessa som vi därtill vi saknar insikt i tillåtelse att göra sådnt här?

Det handlar inte om att vara paranoid, men om du inte betalar för något är du produkten undantaget öppen källkod genrellt och free software specifikt.

Detta handlar inte om att ha något att dölja, det handlar om vanligt hederligt sunt förnuft och kritiskt tänkande, så ser jag det, men vi är alla olika och var och en få fundera på det själv, men läs EULA och ta ställning, tryck inte bara "I agree", det är en skyldigheten man har som konsument.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/06/23 :  20:24:02  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag syftade inte på att göra det "bättre" utan menade bara att de flesta av oss har nog redan sålt själen till djävulen och sen blir vi upprörda när nästa person kommer och gör samma sak

Jag håller med om att man egentligen inte borde behöva ge informationen, men frågan är om uppoffringen av produkten inte är större än uppoffringen av övervakningen? Det är ju två olika sätt att se på saken, en i just det här praktiska fallet och en mera filosofisk fråga om övervakning generellt.

Jag är inte för övervakning av de stora bolagen men samtidigt måste man inse att övervakningen längre fram kan ge nya användningsområden. Den statistiken som man kan samla in på beteenden skulle kunna skapa helt nya funktioner, stöd m.m. Jag läste om någon som använda inlägg på Facebook som underlag för prognosticering av influensaepidemier.
Frågan är om vi egentligen inte bara är väldigt lättkränkta över information som egentligen inte spelar någon roll att andra vet? Spelar det någon roll att MS, google, whoever vet att jag är kompis med X? Eller att jag tycker om vargar? Eller att jag spelar musik 3h och 12 min om dagen i snitt?
Jag har svårt att tro att de stora bolagen skulle börja med utpressning över om de visste att vi kollade på hentaiporr, skriver skit om våran chef eller dylikt

EULAn är skriven efter amerikanska regler och lagar. Alla sakerna som står i EULA är inte säkert de är helt tillämpliga i Sverige. Men företagen kommer ju fortfarande försöka dock
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/06/23 :  21:02:46  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Frågan är om vi egentligen inte bara är väldigt lättkränkta över information som egentligen inte spelar någon roll att andra vet? Spelar det någon roll att MS, google, whoever vet att jag är kompis med X? Eller att jag tycker om vargar? Eller att jag spelar musik 3h och 12 min om dagen i snitt?

Om det nu inte spelar någon roll, varför ska de då veta det?

Just för att jag är en hederlig varelse och inte har något att dölja kan jag inte acceptera att någon övervakar mig. Varför skulle det behövas?


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2016/06/23 :  23:58:21  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Den statistiken som man kan samla in på beteenden skulle kunna skapa helt nya funktioner, stöd m.m. Jag läste om någon som använda inlägg på Facebook som underlag för prognosticering av influensaepidemier.


Bra exempel, ta nu en funderare på vad den informationen är värd för din arbetsgivare, försäkringsbolag, eller läkemedelsindustrin, och hur skulle den kunna vara värd något om de inte vet vem, vart och när, med avseende på person, plats och tid som den informationen är förknippad med?

Denna "någon" du "referar" till ovan kunde mer än väl vara MS, Apple eller google, varför ger MS bort sitt OS numera tror du?

Detta är vinstdrivande företag med avkastningskrav på sig vi pratar om, ingen välgörenhetsverksamhet, och om de inte tar betalt av dig, hur får de in pengarna då?

För ett par år sedan kostade Windows XXXXXX ca 1000kr, idag är det i stort sett gratis, och de gör fortfarande vinst, hur?

Du, personligen, är produkten. ("Du" är här avsett som en generell referns för alla de stackare som går in på elgrotesken för att köpa en dator eller telefon till ett alldeles otroligt förmånligt pris...)

Jag är lite jobbigare än vanligt här nu kanske, men det är med respekt och välvilja, inte för att provocera eller något sådant, detta är en viktig diskution som tyvärr inte dyker upp så ofta bara.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2016/06/24 00:12:49
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000