HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lödtenn vad köpa?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2016/06/17 :  13:44:29  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Behöver lödtenn och kollade på Elfa.
Finns ju typ en milion sorter!
Vad ska man välja egentligen?
Kommer nog att löda några SMD komponenter snart om det är någon
ledtråd.

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/06/17 :  14:24:48  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Ær det inte med så høg silverhalt som møjligt men vill ha?

Men det kanske kan diskuteras om man hør skillnad på lødtenn. Det finns finns andra egenskaper som ær viktiga - kanske hur lødbart det ær - altså hur lætt det ær att jobbba med.

Som en anekdot kan jag tala om att jag blev idiotførklarad hemma nær jag sa att det inte duger med vilket lødtenn som helst om det ska vara audiofilt..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/06/17 :  17:11:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
"Audio-filt" kan det ju inte vara, det dämpar ju ljudet - hörs på namnet.

Nä fan, välj du ett vanligt satndard silver-lod så som miljöproffsen förespråkar. Det finns ingen som hör skillnda på olika lod.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/06/17 :  18:19:20  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Den stora skillnaden är oftast i flussmedlet men de flesta är helt okej. Ska du bara löda några enstaka saker behöver du troligtvis inte så stora förpackningar som oftast säljs på Elfa utan köp det som finns på kjell, clas, biltema... Ta det som är smalast i diameter om du ska löda smd

Ta ett eutetiskt så får du låg smältpunkt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eutektisk
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2016/06/17 :  20:58:22  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Tack!
Förstog inte den fulla norgemannen riktigt...
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/06/17 :  23:02:22  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Köp blyat , t.ex 60/40 tenn.

Bättre att lödningarna blir bra än att följa diverse obskyra EU direktiv.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2016/06/18 :  01:06:15  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
:)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/06/19 :  08:09:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Obskyra?! Det kan man säga när isbjörnarna i Brasiliens regnskogar är borta.

Är man inte en serielödare kan man gott köra men tennbly. Jag har en rulle silverlod och den använder jag bara för att spara på mitt tennlod. Dessutom tycker jag silverlodet luktar kattskit.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/06/19 :  11:09:59  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hehehe

Inte så full och inte så norsk:) Men norsk jobb PC..

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/06/19 :  22:31:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Är man inte en serielödare kan man gott köra men tennbly


Jag använder det obskyra lödtennet som det är EU-direktiv på i flera år är så van att jag inte längre kan löda längre med tenn/bly det ser ut som f*n med det. Det som är största problemet med blyfritt är de flesta har för låg temp på lödpennan jo det finns ett problem lödflätor den blyfria varianten är värdelös när man använder sådana det är väl det enda jag saknar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/06/19 :  23:02:13  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag håller med peterh, jag själv har en ruller 60/40 blyat, 1.mm diameter.

Jag tycker att 1mm diameter är en väldigt trevlig dimension, smälter lätt och ger fina lödningar.
och jag tycker att diametern är en viktig parameter när man väljer.

Löder du lite, välj en blyad variant som är lättlödd.
Löder du mycket, välj den EU-godkända varianten och lär dig löd med det för att vara snäll mot miljön!
den blyade varianten är lättare att jobba med om man är ovan.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2016/06/21 :  22:39:40  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Det är lättare att löda med tunnare lödtenn, för ytmonterat är 1mm en katastrof du får för mycket lödtenn varje gång, om man skall ha någon kontroll på lodmängden på ytmonterat rekommenderar jag 0,25mm tenn, ofta är dom tunnaste onödigt dyra, på TME har dom 0,25mm tenn till vettigt pris, det Polska fabrikatet jag inte minns namnet på nu fungerar riktigt bra. Som universaltenn skulle jag rekommendera 0,6mm det passar till det mesta. Köp med bly, det är lättare att löda med och har lägre smältpunkt är mildare mot lödspetsen och man ser lättare om lödningen blev bra, den lilla mängd prylar man producerar med hobbyaktiviteter är en piss i Nilen jämfört med de kommersiella tillverkarna så miljöaspekten kan man bortse ifrån.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/06/21 :  23:10:35  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Det klassiska blyade tennet har en miljömässigt mycket bättre flussmedel. Men det blyfria är det giftigt. Dessutom är det möjligt för en amatör att löda bra med blyat, med blyfritt blir det lite av ett lotteri om man inte är duktig och omsorgsfull.

60/40 alltså ! 1 mm tjocklek är lite dyrare men väl värt pengarna.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/06/21 :  23:10:46  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Det klassiska blyade tennet har en miljömässigt mycket bättre flussmedel. Men det blyfria är det giftigt. Dessutom är det möjligt för en amatör att löda bra med blyat, med blyfritt blir det lite av ett lotteri om man inte är duktig och omsorgsfull.

60/40 alltså ! 1 mm tjocklek är lite dyrare men väl värt pengarna.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2016/06/21 :  23:52:35  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
WOW quadpost peterh!

Men jag förstår inte var 1mm tenn är dyrare, det är ju den tjocklek alla säljer överallt.


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/06/22 :  00:07:26  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Tja forat låste sig, och jag försökte några ggr ....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000