HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips på vridomkopplare som ingångsväljare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/07/14 :  21:00:31  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej,
jag behöver tips på en lämplig vridomkopplare för att välja ingång till ett försteg jag bygger. Vad är bra utan att kosta en förmögenhet? Hur många poler rekommenderas? Kör man 4 kan man bryta både signal och jord men jag är inte säker på att det är nödvändigt.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/07/14 :  22:01:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag använder alltid relä av bra kvalitet och då behöver jag inte vara bekymrad över dyra vridomkopplare, sen brukar reläer vara billigare än motsvarande vridomkopplare i kvalitet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/07/15 :  00:40:42  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
OK, det är ett alternativ också. Jag funderade som så att jag skulle försöka undvika så mycket elektronik som möjligt men det kanske inte är helt rätt. Vad är "bra" reläer? Kan det här vara ett alternativ?


http://www.ebay.com/itm/400264188278?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/15 :  12:01:01  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har ju en liknande lösning till mitt försteg.

Jag upplever att kvalitén på elektroniken är bra, men kablaget till strömställaren och själva strömställaren har lite att önska!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2016/07/15 :  14:54:50  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Man skall ge akt på att välja ett lämpligt kontaktmaterial också, vissa kontaktmaterial kräver en viss minimumström för att bryta igenom det oxidskikt som bildas på de flesta metaller. Därför är roterande omkopplare bra då kontakterna rengörs när man vrider på dem. https://en.wikipedia.org/wiki/Wetting_current

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000