HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 RoonLabs server på NAS
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/23 :  00:51:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nu har jag installerat Roon Server på min NAS! Det gick supersmidigt och tog nog inte mer än 5minuter, inklusive installation av en ny SSD som lagringsyta för Roon-databsen.
Installationspaket finns för både Synology och QNAP, men du måste ha en Intel prolle i den, och med fördel en i3 eller kvickare ändå. Du bör ha minst 4Gb RAM i NAS'en också.
Den fundersamme undrar ju direkt vad det är för poäng med en NAS om den är lika kraftfull som en server? Men, faktum är att min TS-470 Pro drar inte mer än runt 20-25W trots tre 3.5" diskar i RAID0 samt en SSD...

Roon Labs är därmed tillgängligt för mina Pi-endpoints 24/7 utan att jag får betala skjortan för el.. Och ffa fungerar det strålande, dessutom mycket välljudande!

Har du funderingar på detta, prova gärna! Roon kan man testa i två veckor utan kostnad.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/07/23 :  11:33:41  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
https://roonlabs.com/

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/07/23 :  11:34:59  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Dyrare att lyssna på sin egen musik än Spotify! https://roonlabs.com/pricing.html

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/23 :  11:50:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hmmjaaa... Det är inte gratis...
Men för mig är det tveklöst värt det. De flesta av oss audiofiler har lagt mer pengar på en strömsladd än vad ett årsabbonemnag på Roon kostar. Och jag hävdar att mervärdet av Roon är större än ljudförbättringen med en strömsnok för 1000-1500:-
Med Tidal HiFi blir det ju ytterligare 2.400:- per år, men det musikbiblioteket är värt det för mig. Jag slipper rippa krafs, kan köpa de album som tilltalar mig och njuta det mesta som tillgängligörs med tillräckligt god ljudkvalitet.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/07/23 :  12:45:11  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det var att ligga på framkant :-). Visste inte ens om Tidal, berätta gärna mera om det.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2016/07/23 13:31:25
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2016/07/23 :  14:49:57  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Hej Micke,
gick du på config enl. Roon rekommendation? => http://kb.roonlabs.com/Roon_Server_on_NAS

Vilken NAS kör du på?

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/23 :  16:49:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
minoman, min NAS är en TS 470 Pro, med i3 prolle och 16Gb ram. Och ja, instruktionen i länken följdes. Jag hade ju virtualisering igång innan och fick därmed "bygga" om min cache-SSD till en vanlig lagringsdisk först, sedan skapa sharet RoonServer på denna.
Men det gick hur smidigt som helst, och det funkar jättebra.

more10, Tidal är integrerat i Roon, så de album som du inte har på din musiksamling lägger du som favoriter (i Tidals app eller Roon) och plötsligt blir de lika valbara som dina egna album.
Och det fungerar verkligen sömlöst, dina spellistor bygd av album/låtar lika enkelt om dessa finns på ditt bibliotek eller hos Tidal.
Samma typ av data som appliceras på ditt bibliotek, tillämpas även på Tidal-favoriterna. Med andra ord, om du vill lyssna till artisten Jimi Hendrix men saknar ngt viktigt album, lägga bara till det som favorit i Tidal så kommer det albumet att bli lika valbart som dina egna.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/07/23 :  17:56:58  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack AlfaGTV! Streamas det från Tidal eller lagras det lokalt?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/23 :  22:25:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det streamas från Tidal, funkar inte med offline-läge vad jag vet. I de flesta fall märker man inget alls av att det plötsligt kommer en låt från Tidal om man inte rakt av vet att "den här låten har jag inte"
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/07/24 :  00:38:07  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://thenextweb.com/insider/2016/04/25/shouldnt-subscribe-tidal-even-beyonce-fan

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/24 :  09:58:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Visst finns det tveksamheter med streamingtjänsterna, men jag är långt ifrån beroende av dem. (även om det finns många som bygger upp ett personligt bibliotek med Roon och Tidal, utan att ha någon lokal lagring alls)
Och att ägarskapet utörs av ett dussin av de snuskigt välbeställda under parollen "mer slantar till oss" lämnar en bitter eftersmak. Men...
Jag tror dock Roon kommer vara sjukt snabba att tillgängligöra en alternativ tjänst om det skulle krångla med Tidal. Kanske Spotify, kanske Quobus..
Och det är ju inte som att någon kommer och beslagtar dina LP om Warner Bros skulle lägga ned? Tidal behöver ett stålbad om det skall kunna konkurrera med Spotify gratistjänsterna, så det välkomnar jag. (då avser jag inte utbud och kvalitet, snarare urval, kurering och ffa ägarskapets struktur)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/07/24 :  10:14:39  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
När det kommer en tjänst som tillåter lokal lagring av HD-musik så hoppar jag på tåget. Förr när jag fortfarande köpte musik regelbundet kunde jag lägga 500 kr i månaden på plattor, så det är jag ju beredd att slanta på en tjänst.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000