HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vibrationasdämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2016/08/23 :  23:38:26  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Dämpning av vibrationer inifrån exempelvis CD-spelare. Hur görs detta på bästa sätt och medför det i så fall någon förbättring av ljudet. Använder just nu enklare mjuka tassar under själva CD:n. Skulle tro de tar bort en del av utifrån kommande vibrationer,men hur få bort dem från själva CD-verket?

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2016/08/23 :  23:41:09  Show Profile Send bugared a Private Message
Hittade det här tipset alltid roligt att testa
http://www.etheraudio.net/wire-house/etheraudio-invention-one/
Bert
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2016/08/24 :  03:08:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bäst effekt har jag fått när jag placerat spelaren på koner på en stenskiva med dämpkuddar under stenskivan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/08/24 :  08:10:55  Show Profile Send CC a Private Message
Fanns en gång i tiden speciella dämpmattor för cd-skivor. Testade aldrig dem när det begav sig. Målade skivkanter gjordes dock med ett ljudande positivt resultat. Har även fått höra skillnaden kantbeskurna skivor, många gånger med ett övertygande resultat.
Teorin: Mindre läsfel "on the fly" när skivan inte "dansar" omkring samt lasern inte felaktigt reflekterar...
Men vad vet jag. Mycket tydligt hörbart har det varit i alla fall.

Vidare så dämpade jag vissa av mina spelare med bla "asfaltsmatta" (bitumen) vilket jag upplevde förbättra, men några regelrätta tester gjorde jag inte direkt. Inte som med cd-skivorna.

Allt detta har jag lagt ned. Rippar av mina skivor så noggrant som är möjligt idag med EAC och därefter behöver jag inte oroa mig för att bitar försvinner/missas. I datorns värld finns helt andra problem ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/24 :  09:32:54  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har pillat lite i min spelare. Efter att ha kollat inuti en audio research cd, såg jag att de nogsamt dämpat kondensatorerna med Bitumen.....så det testade även jag. Tyckte nog att det blev något mjukare ljud, tappade lite upplevd dynamik men fick ett upplevt mer avslappnat och mindre stökigt ljud. Vidare fick själva mekanismen några små bitar också. Blue tack ska fungera fint och vara enkelt att ta bort.
Jag har varit sugen på att pröva en kolfiber-dämpskiva man lägger på CDn. Skulle den fungera bygger jag om "pucken" till en fullsizepuck i kolfiber.
Jag funderar även på att tillverka en mässingskloss som ska borras och gängas på samma ställen som den där stolparna sitter som håller mekanismen på plats. Så den ersätter dessa och ökar massan. Optimalt vore och den i sin tur kunde frikopplas internt från resten av spelaren. Har en tanke på att hela mässingsvaggan ska hängas internt.
Många tankar, för lite tid, som vanligt.
Olika tassar och kopplingar bör testas.
Håller med om att CD-spelare med fördel kopplas hårt till en tung massa som i sin tur är frikopplad brukar låta riktigt bra.
Har ingen efterbild på min spelare men här kommer en förebild (ha ha)
" target="_blank">

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2016/08/24 09:34:41
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2016/08/24 :  14:21:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
De mattor jag testade var antistatmattor. Skivan kläms ju oftast fast så det jag kan tänka mig gör nytta kan vara att svarva skivan så att masscentrum hamnar i mitten på skivan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2016/08/24 :  15:08:35  Show Profile Send Stormen a Private Message
Jag håller med, det bästa borde vara att komma till källan för vibrationerna och eliminera obalanser.

Har man obalans i däcket så kan man såklart häva på så mycket tyngd och massa så vibrationerna inte märks. I ditt fall tex en 30mm granitskiva uppepå spelaren och något stabilt bord under.
Men har man ett perfekt balanserat hjul så blir det knappt några vibrationer i chassie mm. Sen är nog det ganska svårt att uppnå med cd skivor för jag tycker kläm-mekanismen som tar tag i cd-skivan har lite till över att önska.

Sen kan man alltid häva på en stenskiva bara för att :-) Eller liknande för att få bort vibrationer utifrån.
Själv så lägger jag gärna en gummi-innerslang under rörsteget. Finns till barncyklar i lämplig storlek. Det tar bort en del vibrationer utifrån.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2016/08/25 :  09:05:38  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Använder i dag Sonic Designs fötter under CD-spelaren. Tror dessa är bra gentemot utifrån kommande vibrationer... Men, men. Det är ju de inifrån kommande som jag vill dämpa ner med en förhoppning detta skall ge resultat när det kommer till ljudet. Har tidigare testat med BLR:s koner men det känns mest som spelare står och glider på dessa. Vad med Vibb Eaters? Är medveten om att det finns en mängd andra sätt, mer eller mindre sofistikerade... Gör de nytta?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/08/25 :  10:21:35  Show Profile Send CC a Private Message
Testat många olika fötter under apparaterna genom åren. Bäst resultat har jag tidigare fått med BDR (Puck, kona, puck). Dyrt och lite pilligt samt bygger väl högt i vissa situationer... Naturligtvis prövat diverse olika DYI-lösningar med blandat resultat.
Men den bäst ljudande lösning (hitintills) jag hört är Spiral Grooves "Strange Attractors". Första gången som helheten verkligen blir bättre och jag inte hör något negativt. Får allt annat (inklusive BDR) låta obalanserat..? Fasiken vet hur de fått till det, (aluminum å grafit-kona!)? Men det fungerar mycket övertygande.
Så rekommenderar att testa dem om du har möjlighet.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/26 :  09:23:43  Show Profile Send Adagio a Private Message
Spännade! Grafit, kommer ni ihåg ART dampers? Finns dom kvar? Jag hade ett gäng, som jag lånade ut........undrar till vem? Hade BDR-koner och nordost pulsarpoints samt Aoudioquests gelé-klumpar. Allt är utlånat på obestämd framtid till några, märkligt jag kommer inte ihåg var dom är!?
Jag kan också tycka att det är svårt med fötter, aldrig har jag upplevt att det bara har blivit bra. Det har alltid ändrats, vissa saker blir bättre vissa sämre. Väldigt svårt att finna balans, påfallande ofta har orginalfötterna varit en bra kompromiss som jag återfallit till, men....men. Jag vet ju att det kan bli bättre, gäller bara att hitta den där produkten som är rätt för mig. Jag har hört lite intressanta saker om de där klockfötterna från Synergic.....de vill jag prova!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/08/26 :  11:56:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tycker också det är svårt med fötter, jobbigt att prova prova....tror dina fötter fått fötter, Adagio.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/26 :  13:26:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jo det kan man nog säga. Man vet ju hur det går (med fötter) känns som man är ute o cyklar ibland.....

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2016/08/26 :  23:58:14  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Novibra

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/27 :  07:22:51  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har jag inte provat, men SD kuddar. De har jag faktiskt kvar, bl.a. Under motorstyrningen till kuzman,.misstänker dock att nivobra låter liknande alla mjukismaterial, eller?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2016/08/28 :  16:00:08  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag blev rekomenderad av en person att testa något som kallas dämpglas två glasskivor med någon form av dämpmedel i mellan knackade på en skiva o det känndes som att det kunde vara något att tex lägga under en skivspelare har inte hunnit prova ännu men det kommer
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000