HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Erfarenheter av JBL 2206
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/10/05 :  13:41:34  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har precis blivit ägar till ett par JBL 2206. Glad i hågen så bytte jag mina PD.122 till detta nya par. Jag hade ju hört så mycket gott om dem.

Det låter visserligen inte dåligt, men den där extra glädjen som ett riktigt bra mellanregister ger infann sig inte.

Det är ju exakt samma sorts kon som 2226 och den har ju inte bästa ryktet som mellanregister heller. Jag kollade databladet och där står ju faktiskt att det är ett baselement.

Så jag har börjat fundera på vad jag ska göra med detta par. MLTL-lådorna med 2226 blev ju väldigt lyckade. Jag tror att jag sätter ihop ett par liknande fast avstämda till kanske 40 Hz. Eftersom jag har 2 element så kan jag göra ett par lådor med PPSL-konfiguration och det ena elementet med magneten utåt. Det kommer att bli ganska stort men låta riktigt kul tror jag.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/10/05 :  14:33:52  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Den här simuleringen är jag ganska nöjd med:


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/10/06 :  21:20:12  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har simulerat med två element mot en vägg. I verkligheten blir det 2 lådor. Här är maximalt ljudtryck vid max konsutslag:


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/10/07 :  06:47:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Förlåt om jag avbryter lite, 2226 i MLTL hur såg resultatet ut och blev lådorna stora?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/10/07 :  11:59:51  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du behöver inte be om ursäkt Johan, http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/224366-jbl-2226-ported-something-i-built-srx-boxes.html

Dom är ju skitstora men låter helt fantastiskt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/10/07 :  12:11:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det kommer ju skrammel mellanregister ur basporten vilket innebär att man måste dela rejält under problemfrekvensen. För 2206 blir det ju trubbel vid 400.

Vid närmare eftertanke så blir det nog en låda med 2 element. Jag sparar ju en hel slot på det viset och sloten kommer inte att ta upp för mycket av lådans inre volym. Lådan kommer att bli ungefär 45x45x90.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/10/08 :  19:37:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tack :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000