HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gainclone dc offset
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2016/10/24 :  17:27:52  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Hejsan

Plockade ihop en gainclone från chipamp ( brianGT kort ). Den funkar ( läs exploderade inte ) vid uppstart. Dock har jag tok för hög dc ut på terminalerna. I manualen står det att det kan vara några millivolt dc ut utan last. Min sportar häftiga 2v ut på vardera kanal vilket känns lite fel :) Har inte lött ett kit utan tagit komponenter allt eftersom jag hittat dom pö om pö. Dock efter stipulerade värden.

Vart börjar jag felsöka ? Min första tanke är att mina lm3886 är mäh då jag köpte dom i kina för skojs skull. Kanske nätdelen ?

Mvh

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/10/24 :  21:22:49  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Har för mig att man brukade sätta ett zobelfilter (?) Mellan utgångarna.
Ett motstånd i serie med en liten filmkondning för att tämja dc offset på dessa.
Nu var det så många år sedan jag byggde en så jag kan minnas fel..
Men det kanske ändå är något att börja söka på :)

Enligt databladet för lm3875 så benämns den Ci och Ri

Ci är på ca 22uf och Ri på ungefär 1Kohm.
Detta är inte så noga, men värden där omkring är bra att satsa på.

Har du satt dit dessa?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/10/26 :  19:17:45  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
När du mäter 2V är det med en last? Om inte testa att lasta ner med en last kring 10 ohm(räcker med en liten resistor. Smäller den så är det för mycket likström ) och se om det inte sjunker.
Du behöver även kortsluta ingången(obs, ingången) mot jord för att kunna mäta.
Annars är det matchningen av resistorerna som är dålig. Är det vanliga 5% varianter? Testa att köpa 1% eller bättre. Kostar inte många kronor på Elfa.
Annars är det fel på chipet då feedback-loopen ska balansera det.

Edit: Zobel filtret är mest för att minska induktansen av högtalaren som förstärkaren ser och påverkar inte DC. Möjligtvis att den minskar oscillationerna och det är vad du ser när du mäter men annars påverkar den inte DC

Edited by - Lovan on 2016/10/26 19:20:30
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2016/10/27 :  05:14:39  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Tack för svaren :)

Ja, det är utan last på utgången då det stod så i manualen. Har ett par mundorf mox:are som jag tänkt använda som last men har inte kommit till skott än.

Ok, har ett par biltema rca jag kan kortsluta.

Hmm kanske. Lite blandat där. 1% PRP resistorer och ett par från elfa. Om jag inte minns fel är dom flesta där 1% men även 5% enligt manualen ( lm3886 kit på chipamp.com )

Defekta chip är inte otänkbart. Kanske kan lägga till att hälften av alla lödpunkter är gjorda med smd lödtenn och lödstation av billigaste kvalisort. Möjligt att jag bränt nått åt fanders.

Mvh


Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/10/27 :  09:26:08  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Troligen kommer det att lösa sig när du kortsluter ingången
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2016/10/27 :  19:55:18  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Håller tummarna :) Får peta på'n i helgen.

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2016/11/03 :  19:05:59  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Uppdatering: kortslöt ingången med hemmagjorda rcakontakter. Parallellkopplade två stycken motstånd så jag fick 7,5 ohm ( siktade på 8 men kunde inte komma närmare ) och kopplade in den i kanal i taget.

Resultat: Med ingången kortsluten mäter jag nu 162 millivolt dc över motståndet. Samma över båda kanalerna +/- nån millivolt.

Borde väl bara å tuta och köra ? :)

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2016/11/03 :  20:09:04  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Uppdatering 2: Talade för tidigt. Kopplade in en gammal cdspelare som källa ( testade först med mobilen ) och ett par högtalare som jag ej är rädd om.

Resultat: inte ett pip från förstärkaren. Nått är givetvis knas men känns smått hopplöst att lokalisera vad felet kan vara. Felkopplat ? Trasiga komponenter ? *suck* vet ej. Känns som den åker i garderoben snart.

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/11/03 :  20:55:02  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
LM3886 har en mutepin som ska jordas via en resistor(tror jag) för att få ljud ut.
Eftersom du får exakt samma offset på båda så borde det inte vara trasiga chip.
Har du kollat om de där 162mv motsvarar skillnaden på plus och minus matningen från nätdelen(dvs mäta från plus och jord och minus och jord)?
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2016/11/03 :  21:48:02  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Känns som jag nog borde överlämna förstärkaren till någon mer kunnig än mig själv om jag ska få fason på den. Synd på sådan fin låda pch komponenter annars.

Så, den som känner sig manad. Sänd mig ett mail eller pm :)



Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000