HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Fråga ang. omöblering.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sebulba
Member

60 Posts

Posted - 2016/12/29 :  19:32:16  Show Profile Send sebulba a Private Message  Reply
Hej

Funderar för omväxlingskull att möblera om rummet.
Min fråga är om kan ge någon ljudmässig fördel. Vad tror ni?
Rummet är nästan fyrkantigt. Har ej måtten men det är ett litet rum, 12-15kvm kanske. Så här ser det ut nu.

Och tanken är då att vända på rummet och ställa soffa där högtalare och projektorduk står och tvärtom ställa högtalare och duk där soffan står. Bilden är enkelt ritad i paint men hoppas ni förstår hur jag menar :)

Vad tror ni skulle det bli en förbättring ljudmässigt eller sämre eller ingen alls?

Mvh Daniel


Edited by - sebulba on 2016/12/29 19:36:55

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/12/29 :  21:12:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag är tveksam till att det gör någon skillnad, tror mer på att dämpa 1:a reflexen och att ha en hellång gardin för fönstret som går att dra för när det skall tittas på film.

Mindre reflexer helt enkelt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/12/29 :  22:54:29  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
De flesta rum är fyrkantiga. :)

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/12/30 :  10:37:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Håller nog med Micke, frågan är om det ger någon skillnad alls. Om du kunde spela på tvärs genom rummet däremot hade du nog fått skillnader

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sebulba
Member

60 Posts

Posted - 2017/01/04 :  17:27:55  Show Profile Send sebulba a Private Message  Reply
Tackar alla för inputen!

VOX: "De flesta rum är fyrkantiga. :)"
Haha ja det är ju faktiskt sant, haha! Nej menade mer kvadratiskt än rektangulärt....tror jag :D

Sen en till anledning utöver att få lite variation var att jag tänkte om den dörröppningen som jag i så fall kommer att få bredvid
soffan kommer påverka ljudet till det bättre eller sämre? Tänker främst på basen då.
Sen med den andra placeringen så hamnar projektorduken framför fönstret vilket kanske hjälper till att mörklägga lite bättre. Om inte annat så smiter det inte in ljus direkt på duken i så fall.

En till anledning till min fråga var som jag glömde nämna är att som det är nu så har jag två inbyggda garderober till höger om soffan och beroende på om jag låter dom stå öppna eller inte så tycker jag mig höra en skillnad i basen. Och tror inte det är placebo för jag upptäckte det av misstag typ. Så därav min undran hur en dörröppning skulle påverka om den var bredvid lyssningsposition.

Gah blev lite rörigt men hoppas ni förstår vad jag menar. Annars kan jag försöka utveckla mig lite till :)

Mvh


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000