HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Jag tror jag får halvsanna råd om akustiken...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/01/02 :  20:24:06  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Efter några års hifidepression och små barn är det dags ta tag i ljudet o akustiken i huset så att musiken blir kul igen.

Bor i ett nästan kvadratiskt tvåvåningshus med murstocken mitt i. Sedan är det dörrar och öppningar mellan varje rum. Lyssningsrummet är vardagsrummet och alltså skjutdörrar bakåt ut mot trapphallen och åt vänster in mot matrummet.
Vardagsrummet är 4,3m brett, 5,4m djupt (med fortsättning till ytterväggen ytterligare 3,7m länge bak och i en enorm luftvolym uppåt och åt sidan). Takhöjd 2,6m.

Pga barnen ser jag ingen annan möjlighet än väggplacerade högtalare. Har precis lärt mig begreppet baffelvägg tex... ;-)
Har inte tid, ork eller tro på att experimentera mig fram, så jag har börjat söka hjälp. Kommer spela 80/20 musik/film så tanken är att det ska bli en ren högklassig stereouppsättning och kanske kanske i framtiden bygga ut till surround med lite lägre ambition.

Vad tror ni om följande förslag och mina kommentarer?


Firma #1 tillfrågades efter rek. från hifibutik.
Föreslog golvstående diffusorer, absorbenter och högtalare ute på golvet.

(Jag kommenterade att jag vill ha golvet fritt pga barnen som jag tidigare nämnt och därefter fick jag inga vidare svar på mina mail.)

- - - - - - -

Firma #2 USA-baserad internetentusiast fick skiss o bilder och svarade kort och gott att mitt rum var för litet; jag kunde inte få bra ljud där. Särskilt basen skulle få problem -jag skulle aldrig kunna spela särskilt starkt med bibehållen kvalitet och takhöjden var också på för låg.

(Jag undrar om de inte förenklat mitt rum till en box och glömt bort kopplingen till en mycket större luftvolym bakåt. Undrar också om de glömt bort att högtalare kan designas sprida olika och att det kanske gick att komma runt begränsningarna i takhöjd.)

- - - - - - -

Firma #3 vill sälja en förstärkare med rumskompensering: Lite diffusorer och trycka på knappen och det blir bra. Bara lite akustikreglering skulle behövdas...

(Jag undrar om de inte bara vill öka lönsamheten genom att sälja en dyr pryl. Det känns bara alltför enkelt och det lät bara alltför tvärsäkert. Men kanske kanske om jag har extremt väluppfostrade högtalare som sprider lagom jämnt on- och off-axis och prickar rätt med diffusionen på sidoväggarna. Och hur ska jag hitta rätt balans där? Fast vad jag ska göra med basen vet jag inte riktigt än. Nästan alla placeringar är ju möjliga med speciallådor...)

- - - - - - -

Alltså: Svar från tre olika akustikskolor... Helt olika lösningar med tvärsäkerheten som enda gemensamma nämnare. Inga diskussioner om målet med övningen eller olika möjligheters för- och nackdelar.

Vad i all världen ska jag ta mig till?

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/01/02 :  20:44:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Väggnära högtalare som kommer ge ett bra resultat är Larsen, Carlsson, Ino och Gradient om vi tänker konventionella passiva saker. Larsen & Carsson kräver inga speciella akustiska åtgärder medan nästan alla andra varianter mår bra av att dämpa väggen bakom högtalarna om de skall stå nära. Det blir en massa reflexer annars som ställer till det. Av de här låter Gradient och Ino bäst.

Själv skulle jag titta hårt på aktiva monitorer med separat sub, de finns i alla prisklasser idag. Jag är övertyugad att det går att få till en barnvänlig installation som spelar massor med musik på det sättet.

Kolla in Kokboken om akustik.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/01/02 :  21:05:19  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
quote:
Jag är övertygad att det går att få till en barnvänlig installation som spelar massor med musik


Tack Micke, det värmer.

Försteg med digital aktiv delning, några slutsteg och Ino Y2 finns ju redan så med lite tur behövs bara några nya toppar eller ombyggnad av de befintliga. Tja...
Ino är ju ett hett anlternativ men ryktesvis har hr. Invar en ganska rejäl timtaxa. Fast jag gillar honom, han är utan tvekan väldigt kunnig och skärpt.


När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/01/02 :  22:09:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Personligen är jag inget fan av Ino burkar och det låter inte allt för lätt om du vill ha platta vägghögtalare då utbudet är begränsat om man vill ha kvalite och det är din plånbok som sätter gränserna i slutändan på ditt projekt , dvs får de kosta mycket, mellan eller lite.
Jag rekommenderar starkt lyssning på aktiva studiomonitorer om du vill ha mest prestanda för pengen. Kör själv med ADAM A8X. Finns ju en del väggfästen, även sådana som klarar ett par stora stativare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/01/02 :  22:42:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Baffelvägg kan jag bara säga positiva saker om, förutom att placeringen blir permanent.
Hur man sen gör med akustiken beror väldigt mycket på placering, egna referenser och hur rummet är.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/01/02 :  23:22:32  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Måste inte ha platta högtalare, bara de inte är halvmeterdjupa. Blir ju lite problem med att staga den falska väggen då.

quote:
lyssning på aktiva studiomonitorer om du vill ha mest prestanda för pengen.


Jodå, bara fråga VAR och på VAD man kan lyssna? Det finns många namn och om de bara har service och reservdelar tillgängliga om 15 år så... (Och många hifi-högtalare kommer inte gå att serva om 15 år.)

.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/01/03 :  00:12:01  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Om du ska gå på det mest populära så blir det Genelec, de finns troligtvis kvar om 15år. Men de har stigit i pris rejält och är inte värda så mycket som de kostar *tycker jag* i förhållande till prestandan.
Och sedan att hitta det man vill lyssna på är som sagt svårt,då de flesta butiker bara har mest små burkar hemma men den butiken jag handlade hos har några mer rejäla modeller med 8-tummare och inte bara de minsta hemma och som kanske kan vara intressanta som tex.Dynaudio LYD8,GENELEC 8050,ADAM A8X
https://www.dlxmusic.se/produkter/studio/monitorer/studiomonitorer?Page=2

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/01/03 :  10:46:41  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Kom på att det var ju också en firma #1.5 där kontakten efter en hifimässa snabbt mynnade ut i att de ville jag skulle beställa en datorsimulering med förslag på lösning.

(Jag trodde inte mitt rum med sina möjliga öppningar skulle låta sig simuleras så snabbt enkelt och exakt som priset krävde och misstänkte att enbart simulering troligen hade dålig verklighetsanknytning och då var bortkastade pengar, så det blev inget.)

- - - - - - -

Återigen hamnar jag i läget: Vart kan jag vända mig för att få sunda råd och hjälp till lösning? (Alltså helst inte bara en "konceptsäljare".)
Går bra skicka PM men lägg också till varför du gör /har kvalifikationer göra/ denna rekommendation.


.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/01/03 :  12:27:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vart I landet bor du?

Öhman huserar väl I Sthlm, I Karlskrona har du Pär Engelholm.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/01/03 :  15:59:07  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Bor i Mälardalen, så Öhman är "nära".

Men kanske finns det någon här på forumet som kan ge lite perspektiv på möjliga lösningar rent konceptuellt innan jag snöat in på något specifikt högtalarmärke. Tvåkanals- fullregister golvhögtalare är ju mer eller mindre lämnat iaf. (Har ju redan två basar som iofs kan få ny lådform eller bytas.)

Vad tror ni om detta:
Bas- och perspektiv löses var för sig. 2-4 basar och lämpligt antal toppar/surround för att ge riktigt bra resultat i två eller många kanaler. Går det inte förena två/mångkanal så får jag väl välja...

Erfarenhet + simulering eller Erfarenhet + mätning i verkligheten -vad ska jag satsa på?

.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2017/01/03 :  23:22:11  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Satsa på en akustiker som går på : "Erfarenhet + simulering eller Erfarenhet + mätning i verkligheten -vad ska jag satsa på? "

Jag brukar nämna Jens Eklund på Resonator Stockholm om den som ställer frågan verkar seriös. Jens är en väldigt duktigt och kunnig akustiker och har god koll på det mesta. Om förutsättningarna han får från dig innebär så mycket "restriktioner" att han inte tror att slutresultatet inte kan bli riktigt bra, kommer han dock tacka nej. (Typ öppen planlösning i lägenhet eller dylikt.) Det är därför lämpligt att ha förberett med foton, måttsatt skiss på rummet, material i väggar och tak, vad som kan och inte kan vara acceptabelt för dig/familjen, etc. Akustiklösningar med ritningar / högtalare/uppställningar lär bli anpassade mot ditt rum efter både simuleringar och mätningar och inte några färdiga "köpeprodukter". (Han har visserligen själv effektiva diffusorer som han utvecklat men rekommenderar helst 1,5 m + från lyssningsplats för dom, gränsfall alltså i ditt relativt korta rum.)

Det finns kring ett halvdussin gubbs på component, faktiskt och minhembio som han designat hemmabios åt. Fischer, Dac-83, Barco, är några av dom som har byggtrådar, finns fler, och ingen har vad jag vet annat än lovord för resultaten av hans förslag.

Öhman som redan föreslagits är också bra val. IÖ i Täby och Jens i södra Stockholm. Jag skulle höra av mig till båda.



Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/01/04 :  19:44:40  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Ska kolla in byggtrådarna om Eklundsrum! Har hört två rumsanläggningar som Öhman hjälpt med och vilket som helst av de båda skulle vara "ok" för mig. Det ena rummet hade en skum form också och det var ett så väldans trevligt ljud och sjuhelsickes drag där så uj uj uj.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2017/01/04 :  22:27:38  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
JonasW här på forumet hade ju också en liten byggtråd efter att ha anlitat Jens: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87691&SearchTerms=JonasW Numera är högtaleriet uppgraderat och därför omplacerat. Nombz (Barcos) på component: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=15800

Annan färg än biorumssvart. Kontrollrum i källare, samma typ av ljudfix men storleksmässigt anpassade mot andra rumsproportioner.
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/01/05 :  14:24:40  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Sökte på några forum och hittade lite byggtrådar. Har laddat på kontantkortet nu

.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/01/05 :  19:03:54  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply

Nu är någonting på gång... Slutlig dom över mitt rum fås om några dagar.

.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/01/11 :  19:30:01  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Nu finns ett förslag från Öhman som sa jag haft tur med väggarna. De är tydligen alldeles lagom [genomsläppliga för basen] och det ska räcka med ganska lite dämpning/diffusion som jag kunde platsbygga själv. Mitt oregelbundna rum mätte tydligen klart bättre än han förväntat sig!

Gissa om det känns skönt!!! Och ifall det nu verkligen blir så bra som jag tror mig ha anledning hoppas på så blir det också förhållandevis billigt i slutänden. Allt tack vare personligt besök från någon som vet vad den sysslar med och som inte behöver tjäna in en extrapeng på att sälja in ett ton våfflade skärmar och basabsorbenter. Eller som råder mig att byta hus...

Fast det är klart, kanske han får sälja ett par toppsystem... Och kanhända högtalare för surround .
Öhman är trevlig och det är lättare handla av honom än någon säljartyp som manglar ut "...och så ska du ha det här och så ska du ha det där..."

.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.

Edited by - Barfotalasse on 2017/01/11 19:31:49
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/11 :  23:13:15  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul att höra att du fått hjälp du är nöjd med.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2017/01/12 :  08:53:37  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Det vore mycket intressant att få se bilder på åtgärderna som görs och höra hur resonemanget från Öhman varit. Sedan vill vi ju höra hur du upplever att resultatet blev.

Kul att du fått bra hjälp från IÖ. Han verkar mycket reko och är ju väldigt kunnig inom ljud/akustik. Länge velat göra ett hembesök hos honom och höra Ino's högtalare i bra miljö.

Akustiken är klart undervärderad av många, som plöjer ner alldeles för mycket pengar på ny hårdvara i tron om att det skall hjälpa...




TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/05/21 :  22:17:28  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Länk att kika på Ingvars förslag:
https://1drv.ms/b/s!Amkm44xbH5vUuXaFCoEFMUCEAFH2

Om jag nu ska försöka återge vad I.Ö sa var det väl att i första hand var fristående högtalare att föredra pga justeringsmöjligheterna. Och att jag ändå hade haft tur med rummet trots mina inledande dåliga erfarenheter (då med högtalarna rejält olämpligt placerade).

Baffelvägg med inbyggda högtalare blir ju inte helt klart och verifierbart förrän det är ordentligt monterat -och då kanske man inte är så sugen att ändra och justera. Själva simuleringen blir också osäkrare pga att man inte vet hur väggar, golv o tak är uppbyggda. I mitt fall av en mängd material. Så han avrådde lite försiktigt från det spåret.



När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/05/21 :  23:20:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Gillar du Ino burkar också, (framkom inte i tråden tidigare)så är väl allt klart och enklast är ju att du kontaktade honom ifrån början så han kan sätt sin prägel på allt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/05/22 :  23:24:45  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Lärde mig ordet baffelvägg ganska snabbt men logiken i att man då samtidigt bygger bort justeringsmöjligheter är ju solklar. Rätt uppsatt är väl baffelvägg ändå det bättre valet, men vägen dit... Ujuj...

Så näst bäst ett par stabila vanliga högtalare. De Ino + rum jag hört har jag gillat, men generellt är jag väldigt svag för JBL och Dynaudio.


När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/05/23 :  10:04:36  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Är ju en "viss" skillnad ljudmässigt mellan Ino och de andra märkena. Lyssna mycket och på favvo musik innan de bestämmer dig, annars är risken stor att du hamnar fel. Som jag gjorde en gång i tiden.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/05/23 :  10:43:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Eftersom det är en stereo setup så hade även jag tvekat med baffelvägg.
Även med vägghängt så kan man justera toe.

Du kan visserligen bygga lite större hål än vad du behöver o efter justering bygga ihop det igen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2017/05/23 10:45:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000