HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behöver nog en köksstereo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/01/17 :  23:41:02  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Ja så är det!
Efter att ha kommit till denna insikt och inspirerats av tvprogrammet förådsfyndarna, rotat runt ordentligt i källarvalven fyndade jag då ett par Beyma T2030 samt ett par Beyma 8M100. Samma verkningsgrad (95db). Detta måste vara fråga om något slags ohmen tänkte jag. Vill minnas att 10l, sluten låda skulle funka fint åt dessa åttor. Så långt sträckte sig ungefär min kompetens var det gäller högtalarkonstruktion. Dock inser jag att inte riktigt kommer att känna mig nöjd med de 150 hertzar dom spelar till varför detta skulle behöva kompletteras med något som fyller på nedåt. Passivt filter i de små topparna borde väl funka? Sätter då mitt hopp till att all fantastisk kunskap på detta forum skulle bistå med råd om tex. Delningsfrekvens, branthet, passande samt enkel skapligt billig delning nedåt och lämpligt basstöd. Budget då? Vet inte riktigt. Det är ju trots allt bara tänkt som en liten köksstereo. Gärna begagnat/begagnade baselement. Finns färdigbyggda filter som passar låter det enkelt. Är det ingen bra idé, typ kassa element eller dyligt skrotar vi den direkt!
Tacksam för förslag.



Vänlig hälsning Johan

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2017/01/18 :  09:47:36  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Vad ska du driva dem med? Har du en stereo som står och väntar? Om inte hade jag nog kollat på en bioförstärkare med zone2. Då ingår både delningsfilter (som antagligen passar slutna lådor ganska bra) och slusteg till både ditt bygge och till en bas eller två.

Hur stora får baslådorna bli?
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2017/01/18 :  09:49:19  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Delning mellan din 8" och subbas skall tilläggas..
delning mellan (2 och diskanter sker nog lämpligast passivt.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/01/18 :  10:13:50  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Tanken är att signalen skall komma från en Rasberry Pi och topparna drivas med ett InterMsteg alt. Quad 405. Passivt eller aktiv delning mellan bas/topp vet jag ej men det går kanske att hitta något mer steg i gömmorna om det finns bra förslag på lämplig aktiv delning.
Storleken är inte har inte jättestor betydelse men man skulle kunna tänka sig en lämplig höjd för att tex kunna ställa en liten läsk på.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/01/18 :  10:19:36  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Tanken med hemmabioförstärkare är iofs. inte helt fel om man tänker på delningen mot bas. Vid närmare eftertanke står det faktiskt en Onkyo 737 oanvänd där hemma. Vet bara inte hur högt den kan dela. Hur som helst skulle det vara ett enkelt sätt att lösa det problemet.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/01/21 :  20:18:29  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Drabbades idag av lite arbetslust. Förådsfyndade ett antal mdfbitar som stått till sig tillräckligt länge för att gå en matchat cirkelsågen. Sågen vann. Uppstyckat i någorlunda lagom stora bitar.



Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/01/22 :  18:12:59  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Eftermiddagens afterski har tillbringats i snickarboden. Hm.. det kommer att gå åt en del spackel här innan det är dags att plocka fram målarpenslarna.



Fortfarande lite saker som behöver lösas. Nästa på tur är passiva filter till dela lådor. Ingen som har någon bra idé? Här kommer hur som helst 2 länkar till de element som är tänkta att användas:

http://www.usspeaker.com/beyma%208M100-1.htm

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/diskant/t2030


Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/01/22 :  18:41:35  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Kolla det är. Det är visserligen ett generellt filter som har möjlighet till lite diskantanpassning men för övrigt inget konstruktionsanpassat.
http://www.lcaudio.com/index.php?page=26

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/01/23 :  11:31:33  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Rolf-san, Tackar för engagemanget men jag känner inte att jag har någon koll på detta. Det kan säkert vara välljudande filter men hur är det med tex. branthet och frekvenser? Jag skulle ev. kunna tåta ihop något själv efter ett enklare schema om jag viste vilka komponenter som behövs. Annars finns det ju färdiga att köpa också.

https://www.ljudia.se/produkter/tillbehor-bygg-sjalv/delningsfilter/2-vags/eminence-pxb22k5cx

https://www.ljudia.se/produkter/tillbehor-bygg-sjalv/delningsfilter/2-vags/eminence-pxb23k5

https://www.ljudia.se/produkter/tillbehor-bygg-sjalv/delningsfilter/2-vags/monacor-dn-1218p

https://www.ljudia.se/produkter/tillbehor-bygg-sjalv/delningsfilter/2-vags/monacor-dn-1218pax

2500-3000hz, 12 db/oktav. Kan det funka här och är detta ok grejer eller finns det bättre förslag?

Vänlig hälsning Johan



Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2017/01/23 :  11:42:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Köp begagnad dator-högtalare-subb-toppar-lösning. Skruva ur förstärkar-delen och kör 8+diskant som topp och använd subbutgången till just en subb.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/01/28 :  12:38:59  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Mera förådsfyndarna!

Då var det detta med bas. Hittade denna nere i garaget. Inte helt säker på att vi kommer att bli överens men den skall provas.


Filter var det ju. Tur att man har ett garage. Dessa är byggda för att dela mellan Kef T27 och Kef B200. 3500 Hz 12 dB. Kan dessa funka?

img]

Vacker utan spackel sjöng Farbror Blå. Detta gäller inte här.

[]


/Johan
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/28 :  17:51:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tror minsann du försummar dina plikter att hålla tråden uppdaterad? En liten (tja, runt 1.90...) fågel skvallrade om att burkarna numera fått sig en klädsam vit kostym?

Vad gäller delningsfiltren är det väl bara att testa, det värsta som kan hända är väl att det låter illa! :-)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/28 :  19:40:35  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Vad gäller delningsfiltren är det väl bara att testa, det värsta som kan hända är väl att det låter illa! :-)
Kloka ord, det man inte prövat vet man inte!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/01/29 :  13:16:25  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
En liten 1.90... handlar det om centimeter kan det i alla fall inte vara Kristina du sprungit ihop med.
Hurvida kostymen är klädsam får nog betraktaren avgöra. Vit blev den i alla fall i går. Har blank servalack 401 smetades på med hjälp av en pensel. Med lite tur kanske det hinns med lite monteringsarbete under eftermiddagen.


Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/01/29 :  16:41:09  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply





Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/29 :  16:47:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
De blev riktigt snygga tycker jag! Helt rumsrena!
Då är det bara att låta dem smaka på några hundra Plinius-watt då?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/01/29 :  18:35:35  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Tack Alfa!

Nu är dom inkopplade och spelar för fullt i vardagsrummet. Hoppas det händer lite när dom spelat ett tag för det här var ju inte så kul. 8tumselementen har inte spelat på ca 15 år.

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/01/31 :  20:46:27  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Bay bay Beyma 8M100. Var inget för mig och mitt lilla pentry. Ny vända ner i garaget. Denna gång fyndades ett par Seas ca21rex. Lite flyt denna gång. De nya elementen passade perfekt i dom frästa hålen. Dom har dock lite lägre verkningsgrad, 93db vilket märks väl. Dom dalar också tidigare, runt 3000hz. Lite tidigt att tycka något men bra mycket bättre låter det i alla fall. Däremot måste något göras åt den hissade diskanten och jag kan nog glömma att det räcker att skruva lite på receivern tonkontroll.






/Johan



Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/01 :  07:56:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det verkar döljas både det ena o det andra i källarn på H-vägen?
Diskanten borde du kunna droppa i verkningsgrad med några resistorer i serie om inte annat... (Dessa råkar jag ha en rejäl kludd med om behov skulle uppstå. Från mitt laborerande med Dali 40)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/02/01 :  21:34:08  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Kvällens övning gick ut på att baxa ner en hembioreciver från övre plan och koppla in. Efter att ha dragit ner diskanten till -10db börjar det faktiskt låta någorlunda balanserat. Dags för nästa övning: Logitech subbas.



Efter lite Youtubetittning lyckades jag operera ut ett förvånansvärt kralligt 8" baselement och tåtade på en sladd direkt på elementet. Ivrig att koppla in den upptäcker jag att det inte finns något slutsteg i receivern för att driva en subwoofer. Skall man ha subwoofer till denna
Finns bara 2st lågnivåutgångar att ta till. Enda ingången i subben är en VGA? R232? med 15 anslutningsstift. En sladhona skall det minsan vara. Tyvärr finns det bara sladdhanar i elektronikskrotlådan på jobbet och där var dagens övning till ända.

/Johan
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/02/01 :  22:07:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul att du håller på och labbar. Det gillar jag!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/02/01 :  22:33:16  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Tack för det FForsman. Behöver man en köksstereo och hittar lite pryttlar i gömmorna så blir det ju tydligen lätt på det viset

Tack också Alfa för erbjudandet om resistorer. Blir det något vettigt av detta kanske det slutar med nya filter som delar lite lägre istället men det är toppen att veta att det finns ett skafferi på promenadavstånd

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000