HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Klart min kompis skall ha bas!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/18 :  21:34:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




Min kompis "Strumpan" behöver en hemmabiobas.

Han kontaktade mig och undrade lite om de där "tappade hornen" jag pratat om lite då och då....
Han håller på att bygga en liten trevlig hemmabio med en lite småbarnsförälder-anpassad budget. Det blir ett trevligt 5.0 system med golvhögtalare från BRL och till det vill han ha en bas som kan skapa lite "ohmpfh" med eftertryck. Det skall ge en tung och bestämd styrka åt alla explosioner och roliga ljudspår i modärna sci-fi- och action rullar.



Här hamnade jag. Ett väldigt prisvärt element med en förvånande hög byggkvalitet prestanda i en riktigt trevlig liten tappad pipa.

Med en liten ungdomlig inbyggd loudness så får man en härlig taktil bas som lätt kan skapa en bra känsla av tryckvågor från explosioner å sånt. Det är ganska strikta krav på både storlek och en rimlig budget så jag anser det viktigare med en bra verkningsgrad för storleken än att pressa absolut djup ur den. En tung och släpig bas som bara hänger och släpar efter med lite muller ger ingen glädje. Vill man ner och dyka i avgrunden så behövs det mer konyta och mycket mycket större tappade pipor.

Hoppas han blir nöjd.

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/01/19 :  06:01:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Klart min kompis skall ha bas!!!
. Det här skall bli skojigt att få se mer av.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/19 :  08:47:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Det här skall bli skojigt


Det tycker alla här hemma oxå, utom Malin då förståss.... Det har utlösts en lavin av ungdomliga domedags-basbyggen inom en radie på 2 mil från där jag bor. Det började så fint med den stora kvartsvågspipan och en Beyma 15K200 som på ett synnerligen förtjänstfullt sätt stör friden i kvarteret närmast byggarens hem. Allt lite slarvigt dokumenterat i tråden "klart grabbarna skall ha bas".

När den grabbens kompisar hörde denna nivå av avgrundens lockrop så spred sig ett omätttligt ungdomligt habegär efter bra bas.

Hornresp har gått varmt. Det byggs galna kvartsvågspipor med allt från 6,5 tums bil-coaxer till 12 tums bilbasar, 15K200 och 3 tums bredbandare. Kan det röra på sig så skall det monteras i en kvartsvågspipa.

Denna trevliga lilla tappade pipan skall som man kan förstå av Hornresp-simmen ovan ställas i ett hörn i en källare med betongväggar (0,5 pi i simmen).
Med ca 106 dB verkningsgrad vid 36 Hz ur en mycket trevlig och WAFig låda och en billig proffs-10a så känns det som köptesubbar inte har mycket att komma med. Tror den kan ge ett väldans roligt fundament åt Michael Bays excesser i underhållande filmkonst.



Tack Pac!

Det kommer layout senare idag.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/19 :  10:45:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Svårt att få en bra bild men detta visar iallafall på layout och proportioner.



Ännu ett kort med telefonen utsträckt ovanför lådan i en trång hall.

Nu med elementet liggandes ovanför där det skall sitta. Har inte sågat ut hål i mittbaffeln än så det går inte att få ned det i lådan utan att sidoväggarna trillar ned på golvet.

Ett mycket trevligt och enkelt bygge. Uppe i 180graders böjen skall det limmas in lite tjock heltäckningsmatta för att dämpa lådresonanser och övertoner lite bättre. Man skall enligt min erfarenhet vara försiktig med dämpning då det lätt går över styr och gör basen trist. Hellre lite livad och glad än allt för uppfostrad och tillbakahållen. Detta gäller väl än mer för hemmabio än hifi.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/19 :  21:40:09  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- heja heja!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/01/19 :  22:09:33  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Flera hejjar-rop härifrån!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/01/20 :  17:58:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Enkelt och billigt att bygga, bra volumetrisk prestanada som är väl avvägd syftet och det prisvärda elementet, vad kan man säga annat än snyggt jobbat!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/23 :  12:08:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Först skruvar och limmar man fast stag och plywood-snutten som skall bli pipans början (S1) i de två skivorna som skall bli baffeln, sedan limmar man ihop de två bitarna till en synnerligen stabil baffel.
En 36 mm tjock baffel fyller två funktioner. Först och främst så ger det en mycket styv och stabil plattform för elementet att ta avstamp ifrån. Detta brukar göra att den låter mer slagkraftig med bättre anslag i transienter.
Den andra anledningen är för att få lite mer luft runt magneten och så att elementet får plats i pipan.
Ökad massa hade varit en nackdel i proffssammanhang, men här bidrar det bara till ett bättre förhållande mellan rörlig och fast massa. Man vill ju minst ha 40 dB undertryckning av av lådans rörelser i förhållande till konens rörelser. Det innebär mycket förenklat ett förhållande på 1:1000 mellan rörlig och fast massa. Med ett Mms på 37 gram så ger en 37 kg tung låda en teoretisk 40 dB dämpning... Hade ett ljudkort haft -40 dB brus och därmed ett dynamiskt omfång på endast 40 dB så hade man spytt galla och avslaget fulöl över det. Inte konstigt att man vill använda tekniker som PPSL.

Här löser jag det på ett sneaky sätt genom att montera elementet bakåt i lådan. Detta kommer till en viss del att omvandla lådans "brus" eller förluster till till ett positivt tillskott. Det är en primitiv mekanisk (och tyvärr frekvensberoende) positiv återkoppling som ger en betydande subjektiv förbättring av anslag, transienter och allmän spelglädje. Det ger mer "Ohmpfh" åt basen. (väldigt tekniskt korrekt beskrivning där.)



Min son gömmer sig bakom en PDn2450...
Jag skulle vilja bygga hemmabiobasar av dessa, men ägaren ägnar sig åt grovt elementmissbruk. De elementen har aldrig förstått att dom lämnat transportlådan. Vet inte om de någonsin har upplevt mer än några få watt. I denna takten så blir dom inspelade lagom till att solen kollapsar till en vit dvärg om några miljarder år...

"Strumpan" som skall ha denna tappade pipa jag bygger verkar lite motstävig till 1000 liters tappade pipor med 24-tummare.... Nått om en icke förstående fru......
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/01/23 :  23:58:21  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Circlo!
Detta är kul att se!
24"! Nu börjar det bli manligt!
Kör hårt

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/24 :  10:40:45  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
mina B&C 15TBX100 ser ut att passa som midar i jämförelse...

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2017/01/24 10:40:59
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/01/24 :  10:48:09  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Ge den där PDN2450 1:1000 i rörlig/fast massa, och du får en låda på närmare 1/2 ton!
Det kallar jag stabilt!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/24 :  13:42:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
och du får en låda på närmare 1/2 ton!


Som tur är var den urmulliga lilla PDn2450 endast en liten parantes i denna tråden. Måste bara dela med mig av ett litet ragg jag hade hos en kompis.... De är riktigt roliga..... Man skrattar varje gång man ser dem IRL.

Ja FForsman.. Dina 15TBX100 är små söta mellanregister bredvid dessa monster.

Hur skoj dom än är så är de lika välkommna i de flesta svenska hem som ett skadeskjutet vildsvin med hämndbegär.
En tappad pipa eller ett tappat horn blir ganska stort och brutalt, och skall man dessutom försöka sig på 1:1000 i massförhållande så blir det många lager plywood att limma ihop.

Denna tråden är - som tur är - endast om ett litet ganska vettigt TP110 bygge för en kompis hemmabio. Idag är jag trött som en saltad snigel i Sahara... Det händer inte mycket. Jag håller på att skära bort lite limrester och sånt. Inget som är värt en bild.

Det kommer mer. Jag vill bygga en 30 watts klass A förstärkare med en negativ utgångsimpedans att driva detta horn med. Några ohm negativ impedans gör mycket för hålla nere distortion och öka på styrkan, tyngden och slagkraften från ett i övrigt bra element.
Jag har suttigt och simmat en Triadtron-baserad klass A förstärkare med negativ utimp.
Jag får se om jag orkar med nått sånt med tiden.



Här är ett tidigt utkast på vad jag har i tankarna. Inga värden är definitiva. Det är fel transistorer och på tok för låg spänning från nätdelen och på tok för lite ström genom förstärkeriet för att kunna få ut några 30 watt.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2017/01/24 13:42:56
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/25 :  15:10:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Snart blir det locket på. Skall man byta element så får man såga upp en lucka på baksidan.




Smältlim håller skrammel och rassel borta även när man spelar för grannarna.




Kollar så att sista biten är åt rätt håll. Snart sjunker insidan in i ett evigt mörker.



Och den spelar.

Tyvärr så har jag ingen delning just nu. Testar den snabbt med min H&K reciever och spottan.

Det som man direkt hör (och som man förväntar sig) är att elementet inte är inspelat. Upphängningarna är styva som stålbalkar. Den låter stram, ren och ganska dynamisk trots denna ganska usla förstärkare. Man blir fort bortskämd med QSC eller hemmabyggda klass A steg med IRFP7430.

Basen som finns är som sagt innan ren och dynamisk. Den ger ett härligt fundament åt elbas, trummor, och elektronisk musik. Allt återges med en god "knuff" dvs en ganska taktil och fysisk återgivning. Detta kommer säkert att växa och öka påtagligt när man spelat in elementet. Upphängningarna är mycket styva. Mer än vad jag är van vid från fabriksnya proffselement.

Den spelar stort och med en påtagligt pondus. Tror denna kan skapa ett stort leende i morgon när jag och kompisen/mottagaren av denna basen skall låta Matt Damon återspela hela filmen The Martian i hans hemmabiorum i källaren... Vi måste såklart testa den i hemmabiosammanhang legendariska "Darla-akvarium" scenen ur Hitta Nemo. Den brukar kunna ge många hemmabiosubbar en workout. Snacka om att den kan skapa portflås ur kräkreflexlådor.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/25 :  17:04:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nu spelar den ihop med en 2,5 watts Bastode klass A förstärkare baserad på Ixys IXTH140P05T och Infineon IRFP7430 som är fri från global negativ återkoppling. Det låter riktigt skoj. Det är mycket imponerande vad 2,5 watt räcker till. Med rätt transistorer med massor av härlig transkonduktans så får man en mycket kraftig, spänstig och dynamisk basåtergivning. Den låter stor och mäktig på ett helt annat sätt än med en H&K förstärkare.

Just friheten från global glädjemördande negativ återkoppling gör massor för spänsten i basen. Allt får en naturlig ohindrad och oansträngd spelglädje. En form av "självklarhet", som om den inte längre tvekar utan bara spelar för kung och fosterland med glädje och lust.

Intressant att testa hemmabiosubbor med återkopplingsfria klass A förstärkare. Kanske inte den vanligaste kombinationen direkt.

Mvh J.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/02/25 :  17:44:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har också goda erfarenheter av att driva rejäla bassystem med små klass A-steg. Stora PA-steg på hundratals Watt i all ära, men på rimliga ljudnivåer brukar man ha med glädje av klass A. Självaste Nelson Pass har gjort ett uttalande om att trissesteg i PP klass A är det bästa när det gäller att spela bas.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/27 :  08:31:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Subben är installerad och provkörd med belåtenhet. Jag glömde att ta kort igår, men jag hoppas på att Strumpan kan ta nått kort och skicka till mig så jag kan posta det här. Det är ju trots allt en bildtråd.

Tappade pipor dvs tappade horn utan expansion dvs med ett konstant tvärsnitt, låter väldigt bra i hemmabiosammanhang. De har en förmåga att kunna trycksätta rummet och luften i rummet med bas-energi. Man får en känsla av att allt i rummet rister till av en tryckvåg när programmaterialet inehåller sådant. Han har ett par golvstående högtalare med två st 6,5 tums basar i vardera, och trots att de är avstämda till 33 Hz enligt databladet så gav denna tappade pipa ett rejält tillskott av fundament nere i avgrunden. Allt får som sagt innan en helt annan fysisk taktil kvalité. Man mer känner basen i luften, rummet, golv väggar och tak än vad man hör den. Det är nått som verkligen förmedlar hur man förseställer sig det att vara en liten fisk i ett akvarium när en liten elak och jobbig Darla knackar hårt på glasväggen.

Jag är nöjd, och jag hoppas på att Strumpfh är lika nöjd. Han blev sugen på en T-Amp E800 igår. Mycket vill ha mer, och en H&K reciever på ca 50 watt är inte riktigt den bästa tänkbara förstärkaren att styra upp proffs-10 i en tappad pipa. Man kan såklart spela rejält högt med dessa 50 watt, men det saknas lite "vridmoment" helt enkelt.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/28 :  16:51:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Här står den redo för att störa friden med massor av fundament åt filmspår.
Den känns ganska rimlig i det mesta, även om det finns ljudtryck och pondus i överflöd.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/02/28 :  19:29:54  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Coolt! :-)

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2017/04/13 :  10:25:27  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Hej
Äntligen en bio/hifibas i min prisklass. Kan du tänka dig att dela med dig av ritningen?
Undrar också om du kommit på några sists minuten förbättringar och om mdf är ett alternativ (lättare att få uppsågat)
Niklas


NJR
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/04/13 :  11:54:20  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
om mdf är ett alternativ


Det går bra, glöm inte att förborra om du ska skruva

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/04/13 :  13:54:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Synnerligen ful skiss. Tyvärr den bästa jag har just nu.

YTTERMÅTT: (sedd från sidan såsom i skissen)

Bredd 308 mm.
Höjd 1200 mm.
Djup 344 mm.

Invändigt djup dvs djupet på alla bitar som utgör horngångarna är följdaktligen 300 mm.

Horngångarna är 110 x 300 mm i tvärsnitt överallt i pipan (hornet).

Baffeln där elementet sitter är 44 mm tjock dvs två lager 22 mm MDF.
Mått på baffel: 936 x 300 mm.

Du behöver:

2 st 1200 x 308 x 22 mm.

Följande bör alla kapas 300 mm först med samma såginställning, för att sedan korta dem till rätt längd:

2 st 936 x 300 x 22 mm.
1 st 1200 x 300 x 22 mm.
1 st 1068 x 300 x 22 mm.
1 st 264 x 300 x 22 mm.
1 st 286 x 300 x 22 mm.
4 st 110 x 300 x 22 mm (stag och liten "snutt" under elementet). Kan även användas som distans-bitar när man ritar ut vart väggar skall sitta och när man riktar in bitarna under tiden man bygger.

Jag vill varna för att jag kan ha tänkt fel och/eller räknat fel nånstans, så kontrollera gärna mina mått så att allt stämmer innan du sätter sågklingan i MDF-skivan.

Det bör räcka med en skiva 22 mm MDF.

Som Sladdbarn sade så MÅSTE MDF förborras om du skall skruva ihop bitarna. Bäst är att kexa och limma ihop dem utan skruv.

Hoppas detta duger som ritning. Jag har inget annat själv och just nu orkar jag inte sätta mig med linjal och rita upp allt igen.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/04/13 :  14:13:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Undrar också om du kommit på några sists minuten förbättringar


Denna är mer optimerad för hemmabio än musik. För musik kan det bli lite grötigt om det är slammrig eller komplex musik. Den låter ganska tung och fysisk, vilket ger en underbar fysisk förnimmelse av explosioner, raketuppskjutningar och annat roligt i filmspår. Den är ett påtagligt budgetbygge och nånstans får man kompromissa om man vill ha en fysisk och taktil hemmabiobas från ett rimlig summa pengar. I detta fallet har jag medvetet offrat djup och snärt för att få en hög verkningsgrad ur en rimligt liten låda. Den ger output nedåt 33 - 35 Hz. den låter verkligen inte tunn på något sätt, men det saknas såklart en del djupbas om man jämför med köptesubbar för 5000 kr eller så. Köpesubbar för 5000 kr saknar såklart den fysiska och taktila kvaliten istället. Allt är en avvägning och kompromiss.

Skall du huvudsakligen ha den till musik så rekomenderar jag dig att låta storleken skena iväg lite för ett sant och äkta tappat horn med en viss expansion istället. Det ger mer kick och snärt i ljudet. Groupdelay minskar och allt känns "poppigare" och mer gladlynt ut tappade horn. Tappade pipor får en brutalare och tyngre karaktär.

Som hemmabiobas är den ljuvlig. Den kan spela direkt otrevligt högt med en ganska rimlig förstärkare, och Darla i filmen Hitta Nemo ger hela hans hus en workout.

Gör du den 330 mm bred invändigt så kan du klämma in en B&C 12PS100 i den. Det är såklart ett mycket bättre baselement med mer än dubbla SPL-kapaciteten och rejält mycket mindre dist vid höga ludtryck. En 12PS100 kostar ca 2000 kr på Thomann.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/04/22 :  20:40:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Idag tog jag med en bärbar dator och min Umik hem till min kompis.

Vi mätte lite på och provkörde basen med mitt QSC-steg. Det framkom lite överraskande egenheter från de mätningarna.

Om man kollar på tonkurvan så ser man att den rullar av i övre delen av passbandet tidigare än simuleringen säger att den skall göra. Den har ett mekaniskt rasslande pysande ljud och den saknar lite av det "klippet" jag förvänatar mig baserat på alla mina tidigare byggen.

Av detta drar jag slutsatsen att det finns ett läckage någonstans. Jag har nu tagit med lådan hem igen. Malin blir omdelbart på bästa tänkbara humör. Hon älskar när det staplas tappade horn på hög här hemma.

Jag skall öppna upp lådan och eventuellt limma dit elementet med lite Casco Marin och Teknik. Först lite allmän felsökning och kontroll.



Den tappade pipan står i en betongkällare som har en mycket kraftig resonans runt 30 - 35 Hz. Denna Group Delay kurva är tagen ca 20 cm från mynningen, men jag tror att rumsresonansen påverkar mer än vad jag önskar. Det förklarar varför det kan bli lite grötigt vid slammrig bas från tex dubbelkaggar i metalmusik.

För hemmabio så ger det en mycket trevlig och övertygande "tyngd" och massiv fysisk karaktär.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2017/04/23 10:56:31
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/11/01 :  16:55:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det mekaniska rasslande ljudet kom från en talspole som skrapade i gapet. Ett proffselement som optimerats för hög verkninsggrad med hjälp av ett tight och snävt gap och lite lättare upphängningar trivs visst inte i en tappad pipa när man driver förstärkaren till hård klipp. En tappad pipa med elemetet ca 45 cm från mynningen ger en hel del lågpassfiltrering vilket lätt döljer effekten av klippande förstärkare och sånt, så det kanske inte var helt konstigt att elementet gav upp efter ett tag.

Efter en lång tids djeafvla helvetisk svavelosande avgrundsdjup ME/CFS sjuklig och livsförstörande trötthet och matthet, så kom min son och hans kompis (Beyma-ägaren) till min hjälp idag.

De monterade in en GAS ALPHA 10 som ersättare till den skrapande Fane-basen.

Man kan tycka en massa spännande saker om GAS (Great American Sound från BRL), men deras senaste version av ALpha är riktigt löjligt prisvärda och komptenta. Med ca 500 watt (lätt klipp från min QSC RMX1450) så rasslar husets alla väggar rejält. Den fysiska tyngden är absolut brutal. Snacka om en perfekt hemmabiobas. Det nya elementet tar glatt den effekten och man kan känna konen göra ca 10 mm total rörelse utan en tillstymmelse till flåsljud eller oönskat oljud.

Det är bara en massa ren, kraftfull och synnerligen underhållande bas som sätter hela huset i rörelse.

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha-10d2.html
Denna mängden och kvaliteten för denna pengen måste sätta nått rekord.
Jag vill inte göra reklam för GAS eller BRL, men i detta fallet är vi alla inblandade i projektet mycket imponerade.

Det kommer kort inom kort.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/11/01 :  17:21:47  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nej bara för att något är billigt så är det lika med dåligt = att man kan göra sig en stor otjänst. Jag misstänker att många hembyggen med inte allt för dyra komponenter är bättre än mycket färdigt byggt där ute. Så man blir ibland lätt avis och samtidigt glad åt er som har god kunskap och utrymmen/verktyg till att bygga egna grejer. Måste bli en skön känsla när man bygger själv och det låter bra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/11/02 :  15:59:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Basen är levererad till Strumphf och provkörd. Den kan leverera bas i hans hemmabio så man får en känsla av att det slå lock för öronen.



Här är den mätt på en meter (grön kurva) och på tre meter (röd kurva) utomhus.

Båda mätningarna är ett vägt resultat av 4 svep för att kompensera för skator, vind och annat bakgrundsljud utomhus.



Group Delay för mätningarna ovanför.
Ser bra ut för att vara en ren tappad pipa med ett bilbaselement med sitt typiska höga Mms, höga talspoleinduktans osv.
GAS Alpha 10 D2 har ett för bilbaselement ovanligt lågt Qts på 0,30. Det hörs då ljudet är rent, impulsvilligt och mycket kraftfullt.
Den gamla GAS Alpha-serien har ett horribelt Qts på 0,54 - vilket oxå hörs på att det låter tjockt, dynamikfattigt och grötigt.



Distortionsmätningen på ca 1 meter utomhus. Över 100 dB ljudtryck och endast 0,64 % THD nere runt 35 Hz. Det är en mycket imponerande prestanda från en enkel billig bilbas. Detta är utomhus! Ingen roomgain. Riktigt imponerande prestande från detta billiga element!

Jag är mäktigt imponerad av just GAS Alpha serien (den nya med låga Q-värden). Äldre GAS-element är skrattretande usla enligt mig och min erfarenhet.

Mvh Johannes
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000