HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Värdering av vinylskiva
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

malte
Starting Member

25 Posts

Posted - 2017/02/08 :  20:39:27  Show Profile Send malte a Private Message  Reply
Vet någon här på forumet om en svenskpressad Beatles Abbey Road
från 1969 i fint skick.Är den värd mer eller mindre än pressningar från andra länder?
Jag har letat men hittar ingen information på nätet.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/02/09 :  07:29:14  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Har du tittat på discogs.com?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2017/02/09 :  09:27:04  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
UK pressningar i bra skick brukar tillhöra de dyrare likaså några av japanpressningarna från tiden när det begav sig. Kolla skicket och som ovanstående skriver- spana in var de ligger prismässigt på Discogs.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/09 :  20:36:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Finns inga svenska utgåvor från 1969, jag försökte hitta någon men lyckades inte.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

malte
Starting Member

25 Posts

Posted - 2017/02/09 :  21:05:02  Show Profile Send malte a Private Message  Reply
Har tittat på Discogs VOX men hittar inte den där.
AlfaGTV det står Made in Sweden 1969 på labeln så den finns men verkar svårfunnen.
Jag får söka vidare.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/09 :  22:14:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, givetvis, jag menade bara att jag inte hittade ngn svensk utgåva på discogs, konstigt nog? Kan du hitta matrisnumren nånstans med farbror googles hjälp?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2017/02/09 :  23:52:16  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Årtalet som står på etiketten behöver dock inte ha ett dugg att göra med när skivan pressades. Det är normalt årtalet som skivan gavs ut första gången och även återutgåvor har detta årtal på etiketten även om de är pressade tiotals år efter originalutgåvan. Man måste leta på matrix-nummer, etikettens utseende mm för att hitta rätt årtal för skivan. Bla Beatlesplattor kan vara snåriga att åldersbestämma pga de otaliga varianterna och alla återpressar. Det är en djungel...
Go to Top of Page

malte
Starting Member

25 Posts

Posted - 2017/02/10 :  16:53:10  Show Profile Send malte a Private Message  Reply
Jag får återkomma när jag skaffat förstoringsglas så att jag kan läsa matrix nummer.
Synen har tyvärr inte blivit bättre med åldern.
Men jag tackar för visat intresse.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2017/02/10 :  16:57:09  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Hittade fyra utgåvor på svenskpressad Abbey Road. Som sagt, behövs mer bilder och info.
Go to Top of Page

malte
Starting Member

25 Posts

Posted - 2017/02/13 :  15:59:56  Show Profile Send malte a Private Message  Reply
Hej igen.Nu har jag med hjälp av förstoringsglas hittat följande.
Sida A har inpressat 3 MA YEX 749-2 PCS 7088A
Sida B har inpressat MA YEX 750-2U PCS 7088 B
Labeln är Apple.
Kan dessa uppgifter hjälpa till för en värdering ??
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2017/02/13 :  17:08:17  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Det skulle kunna vara denna release. En återpress ifrån 1978. Jämför dom fyra bilderna längst upp till vänster med ditt exemplar. :-)
Go to Top of Page

malte
Starting Member

25 Posts

Posted - 2017/02/13 :  21:04:46  Show Profile Send malte a Private Message  Reply
Stämmer överens med ett alternativ på Discogs.
Inget större värde alltså.Behöver ej låsas in.
Man får aldrig vara lycklig
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2017/02/14 :  09:52:48  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Hos mig låses inte ens de finaste dyrgriparna in, de avnjuts i stället titt som tätt uppe på skivtallriken och lika glad är jag för det.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2017/02/14 09:53:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000