HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Minnet sviker, bekräfta EL84SE
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2017/02/09 :  08:28:10  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jo, tyvärr är mitt hifiintresse ganska bortblåst sedan flera år tillbaks men av okänd anledning började jag rota lite i källarlådorna förra veckan.
Döm min förvåning när jag, längst ner, fann den gamla projektlådan och fann ett befolkat kort av Zeis OP-försteg "SOAP" och en gammal trälåda.

Trälådan innehöll även mitt försök till egenritad rörförstärkare och jag hade tydligen kommit så långt att det bara var några kablar krav att löda på. Tyvärr fann jag inte mina uträkningar eller övrig dokumentation så jag fick försöka rita upp schemat på nytt genom att helt enkelt följa komponenterna.

Jag vet att jag fick lite hjälp av nån av rörgurusen här men även den konversationen är borta.

Så det jag egentligen undrade är om nån av er skulle kunna ta en snabbtitt och kolla så schemat verkar stämma.
Jag vet att EL84orna körs på ganska hög spänning men jag har ett avlägset minne av att det skulle kunna vara ok ändå.
Utgångstrafosen är på 5,2K


.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2017/02/09 08:31:37

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/02/09 :  08:37:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kan inte riktigt läsa siffrorna på schemat men överlag ser jag inga konstigheter. Motståndet efter kondingen på 0,068 borde vara i storleksordningen 470kohm, läser det som 1k3 på schemat? Kondingen hade nog kunnat vara lite större också, 0,22uF eller nåt.
Tolkar nätdelen som att den ska gå på 230VAC in, det kanske ger en anodspänning i högsta laget men å andra sidan tar väl motståndet på 270 ohm ner spänningen lite när nätdelen är belastad.
Skulle nog ha varit en elektrolyt mellan B2+ och jord också, 47uF eller nåt kanske.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2017/02/09 :  08:55:58  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Tack för det snabba svaret.
Jag skall ta en titt på dina tips!
quote:
Skulle nog ha varit en elektrolyt mellan B2+ och jord också, 47uF eller nåt kanske.

Menar du då efter motståndet på 6K8 i nätdelen eller på själva förstärkardelen?
För B2+ vid ECC88 kommer ju från nätdelen och då sitter där ju redan ett flertal kondingar till jord då hela den negativa matningen från diodbryggan går till jord. Eller är jag fel ute? Det var som sagt länge sedan jag räknade på rörförstärkare och jag har glömt det mesta.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/02/09 :  09:31:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Menar du då efter motståndet på 6K8 i nätdelen eller på själva förstärkardelen?


Ser nu att det är lite udda ritat, anodmotståndet till ingångsröret är inritat i nätdelen istället för i förstärkardelen. Det ska förstås inte sitta nån konding mellan anod och jord, nej.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2017/02/09 :  09:35:46  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Tackar, det här skall bli intressant :)

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/02/09 :  09:57:22  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lägg gärna upp lite bilder, alltid kul med rörpytsar

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2017/02/09 :  18:13:42  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Se på fasen!
Jag spenderade en halvtimma med att bara löda dit de saknade kablarna med vad jag hade liggande, så det blev varken snyggt eller bra. Sen så hade jag ingen konstlast eller liknande så jag kopplade bara in ett par gamla 3" tangband och en gammal mobil med spotify som källa.
Tryckte "play"och bad en stilla bön att jag räknat och lödat allt rätt för en si sådär 7 år sedan.

Och inget hände........ i hela 10s innan ett svagt ljud hördes, ljudet växte i styrka och musik flödade ut!
Det finns ett konstant jordbrum men det är ju kanske inte så konstigt när man ser hur det ser ut.
Planen är nu att fixa ett snyggare chassi och dra om lite kablar och sånt. Kanske får jag t.om. sätta den i vardagsrummet, annars så får det blir verkstadsstereo.






.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/02/09 :  18:48:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Helt i min smak

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2017/02/09 :  18:50:40  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag funderar även på att sätta in en omkopplare för att skifta mellan triod och pentodkoppling.

Efter jag funnit källan till brummet då.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2017/02/10 :  10:40:51  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Förresten, jag har tydligen satt stjärnjorden på diodbryggans jordade ben, det kanske är en dålig idé?
Nu när jag tänker efter så betyder det ju även att chassiplåten inte är jordad.
Får åtgärda det i helgen.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2017/02/11 :  11:15:08  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag startade den utan ecc88an i och inget brum hördes. Likaså skapade jag medvetet och jordloop och brummet har en dovare frekvens. Nått med nätdelen kanske?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/02/13 :  08:20:35  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Stjärnjord vid likriktarens jordade ben känns inte helt rätt tycker jag. Prova att dra alla jordtåtar till en separat punkt och sen kan du testa att ansluta den punkten till chassit?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2017/02/27 :  11:02:08  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ska göra nytt chassi så jag åtgärdar efter dina rekommendationer då :)

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/02/27 :  12:22:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite inte för mycket på mina rekommendationer nu, jag har haft fel förr

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/02/27 :  12:52:10  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Håller med Fuling, dra allt till EN punkt, kanske vid ingångskontakten? Sedan finns ju LennArts utmärkta handbok !

Om man inte jordar chassiet brukar det bli ett fasligt brummande har jag märkt...

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000