HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hörlurssetup - vad rekommenderas numera?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2017/02/13 :  16:41:30  Show Profile Send forstheim a Private Message  Reply
Jag hade för ganska många år sedan en hyfsad setup vad gäller hörlurslyssning bestående av en Audio Analogue Paganini, Musical Fidelity X-CanV2 + X-Can förförstärkare, signal och nätkablar från Harmonic Technology, hörlurskabel från Clou Cable samt ett par Sennheiser HD-600. Allt som allt handlade det väl om ca 30 000 kr som jag investerat i dem grejerna. Jag var nöjd med setupen, men sålde ändå av allt under en period eftersom jag inte tyckte att jag lyssnade så mycket i hörlurar just då. Dessutom hade funnit ett annat intresse som jag brann mer för.

Nu har jag blivit ganska sugen på hörlurslyssning igen. Men till skillnad från då är jag mer intresserad av jazz och klassisk musik nu (vilket den gamla setupen skulle ha fungerat ypperligt för idag känner jag). Det har väl antagligen hänt en del på marknaden sedan sist jag var inne på området..så vilka prylar bör man ta sig en extra titt på idag om budgettaket sätts till 20 000 kr?

Jag är ju inte jättesugen på att köpa en massa CD-skivor (för sådana finns väl fortfarande..? ), utan jag tänkte att ens lokala stadsbibliotek lär ju ha en del man kan låna eller hyra istället. Annars..hur är det med streamingtjänster av jazz och klassisk musik? En släkting nämnde att han prenumererade på någon tjänst för den typen av musik (ej Spotify), vilken skulle hålla mycket hög kvalitet. Har dock glömt bort vilken tjänst det var...

Såå..jag är nog mer inne på att bygga någon slags högkvalitativ setup för att strömma musik snarare än att använda en CD-spelare som navet i det hela. Förslag på hörlursförstärkare, hörlurar och annat man behöver för det mottages tacksamt!

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2017/02/13 :  17:28:15  Show Profile Send forstheim a Private Message  Reply
Kan också tillägga att det i min dator sitter ett M-Audio Audiophile 2496 ljudkort och att jag har två st öppna lurar från Sennheiser (HD 598 och HD 545 reference). Egentligen skulle det väl räcka med en hyfsad hörlursförstärkare mellan ljudkortet och lurarna..men frågan är hur pass mycket välljud man får då!? Jag är låångt ifrån nöjd när jag kopplar in lurarna i min NAD-förstärkare i alla fall. Det bör dock bli klart bättre med en separat hörlursförstärkare även om musiken strömmas, tycker jag.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2017/02/13 :  17:58:33  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Hej

Jag tycker man har svårt att komma ifrån CD om man vill lyssna på klassisk musik. Det finns nämligen många 50-100 CD boxar med fin musik och då landar man på ca 10-15 kr/skiva. Skivbolag som nyligen gett ut sådana boxar är Deutsche Gramophon, Decca, Philips, Mercury Living Presence, RCA Living Stereo, Telarc osv. Dessa är minst sagt prisvärda och tar ganska litet plats i hyllan då de getts ut med paper sleeve (inga jävel-case).

Själv provlysnar jag jazz på spotify och köper oftast en fysiskt cd.

Det här är hur jag gjort, men visst finns det alternativ.

Martin
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2017/02/13 :  18:36:55  Show Profile Send forstheim a Private Message  Reply
Ja, jag får nog ta mig en funderare till på det här med CD kontra att streama musik. Att använda sig av en CD-spelare som källa har ju faktiskt sina fördelar..t.ex. behöver man inte ha datorn igång och koppla upp sig mot nätet, det lär bli något bättre ljudkvalitet och man behöver inte känna att man måste lyssna på musik bara för att få valuta för dem 200 kr som man betalar för streamingtjänsten varje månad.

Vilka förslag (med tanke på att det är främst jazz och klassiskt jag vill lyssna på) kan ni ge vad gäller CD-spelare, hörlursförstärkare och hörlurar? Jag har ju en hel del gamla CD-skivor av blandad karaktär undanstoppade i några lådor också - kan grejerna även hantera dessa med bravur vore det fint!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/02/13 :  18:43:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Oj, det är en lite för öppen fråga, risken är att du får bara en massa motsägande tips.

Jag skulle kolla här
http://www.superbestaudiofriends.org/index.php

Det är ett forum bara för lurar med en del vettiga tips, t.ex. är Senn HD 650 en favorit för många och den ju inte dyrast på marknaden.

Mitt tips blir annars min rigg

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/02/13 :  18:54:24  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Någon rekommendation kan jag inte ge, däremot information. Akustisk musik har alltid varit viktigast för mig när det gäller hur jag värderar ljudåtergivning. Det innebär inte att jag inte lyssnar på annat. Jag präglades på hur röster och akustiska instrument låter från innan jag kunde prata. När de låter fel blir jag stressad. Processad musik påverkar mig inte på samma vis beträffande 'rätt och fel'. Just nu lyssnar jag via en förstärkare lånad av en annan forummedlem; en Little Dot Mk III. Den återger musiken på ett väldigt luftigt och trovärdigt sätt som får mig att slappna av. Hörlurarna är ett par Sennheiser HD650 och källan en Sony Walkman. Om jag skulle önska något vore det ökad renhet och textur i basen. Flaskhalsen kan sitta varsomhelst eller överallt men är ändå en mindre anmärkning.

Så småningom vill ägaren ha sin förstärkare åter, tyvärr. Ska jag då fortsätta vänta på den som en annan forummedlem 2009 lovade bygga till mig, eller skaffa något annat? Jag har läst lite om en hybrid som heter Project Ember som verkar intressant. http://diyah.boards.net/thread/143/project-ember Jag har alltid tyckt att det är kul att testa olika rör. Vad det är man egentligen jämför är inte självklart, men ibland är skillnaderna märkbara. Little Dot låter totalt sett bättre med de rör som satt i än med de drivrör jag med ägarens goda minne nu testar (ett par Philips 5654 SQ). Basregistret blev nu bättre men resten blev sämre.
Little Dot är ett starkt alternativ (för mig), då med 'rätt' ingångsrör.

Jag tror att du lätt hittar en 'autentisk' musikupplevelse klart inom din budget.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/13 :  21:37:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Att rekommendera hörlurar är ju svårt, det handlar ju om en så personlig upplevelse.
Gillar du Sennheiser så kanske det är där du ska ta upp tråden? Sennheiser har med sin höga impedans lite annorlunda krav på förstärkning än t.ex. ett par AKG med en tiondel av impedansen. Väljer du istället ett par planarmagnetostater så blir det kinkigare ändå med förstärkeriet.
Om du gör ett besök hos t.ex. Ljudmakarn och hittar en lurtyp som du trivs med så tror jag det är enklast att därifrån hitta ett förstärkeri som passar.

Källan skulle t.ex. kunna vara en Bluesound Vault kopplad till en god DAC, då har du Internetradio, Steaming o filuppspelning i en lådda. Dessutom med möjligheten att rippa de CD du petar den. Styrning sker iofs då med "klösbräda" av valfri storlek om du inte misstycker?

Annars kanske en Auralic Aries Mini skulle kunna vara en streamingkälla som passar? Eller varför inte ELAC's streaminglådda. Då får du ju dessutom en lätt begränsad Roon-server inbyggd med den bästa Tidal-integration jag stött på.

Många alternativ blir det!
Personligen har jag valt Roon som huvudsaklig (hahaha ) digital källa för både lurar och högtalare. Lurförstärkare är Little Dot MkIII, Harmony Design Ear9, Xindak H1, Lehmann Audio Black Cube Linear clone DIY samt Schiit Jotunheim. Lurar är Denon AH-D2000, Philips Fidelio X2*2 samt två par Hifiman planarmagnetostater ifrån båda ändar av prisskalan. Jag blandar lite efter humör men samtliga är pryttlar jag trivs bra med och alla nyttjas. Jag vågar rekommendera en provlyssning på Hifiman HE-400i tillsammans med en bra solid state förstärkare, t.ex. Schiit Jotun till alla som uppskattar välljud. Sen behöver det inte betyda att det faller i smaken, men hävdar att det håller förbaskat hög kvalitet på återgivning med en vettig källa

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/02/14 :  12:07:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Man kan ju fundera på en portabel anläggning.
Jag lyssnar mycket mer på hörlurar nu när jag inte är bunden till en plats.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/02/14 :  12:13:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

Den här spelaren kan streama Tidal, även i MQA-kvalitet.
Självklart funderar man inte på att rippa de skivor man lånat från biblioteket.
Fy på er som bara ens nuddat vid den tanken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/14 :  12:40:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Men, hur spelar du dina låne-CD i den där?

Edit: Förstår nu, den är lite större än jag trodde

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/02/14 12:51:30
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/02/14 :  20:45:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ej, det är det nya formatet micro-cd. Men de går att få med en adapter som gör att man inte riskerar att tappa bort dem. Det är adaptern du ser på bilden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000