HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad använder ni för sladdar i era DIY kablar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/02/26 :  07:01:04  Show Profile Send time a Private Message  Reply
FBK, det var en av mina inspirationskällor :) Vad det är som gör att det låter bra vet jag inte, kanske är det förtenningen av kablar ?
Har också provat gamla kablar från 50 talet som suttit i gamla studioutrustningar och det är bra, ett sorts lugn i det hela.
Jag håller med PF helt och fullt.
Duelunds kabel kostar 50-60 kronor metern (DCA16GA)så det får väl anses som ett pris man kan leva med, enkeltråd dock men i jämförelse med Dyrkablar är det billigt.
Nu har jag ju gamla grejor från 50 talet så en viss synergieffekt kanske det är och en del hår i öronen kan ställa till det men prova om ni ledsnat på "den senaste boutique kabeln"

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/02/26 :  07:16:31  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Ursäkt OT, vad gäller kontakter så är jag skeptisk till de stora tunga mässingsklumparna som är populära, varför ?
Har bytt ut alla klunskontakter från WBT till Switchcrafts lätta förnicklade. Guldet blir ju bara en metallyta till som ställer till det eftersom guldet sitter på Nickel, dumheter/mode/bling ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/02/26 :  07:17:34  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
En fyrledare från Belden med folieskärm och aluminiumtråd. Kommer inte ihåg beteckningen. Jag har tillverkat ett par stycken och dom funkar/låter ok för mig.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/02/26 :  11:38:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Ursäkt OT, vad gäller kontakter så är jag skeptisk till de stora tunga mässingsklumparna som är populära, varför ?
Har bytt ut alla klunskontakter från WBT till Switchcrafts lätta förnicklade. Guldet blir ju bara en metallyta till som ställer till det eftersom guldet sitter på Nickel, dumheter/mode/bling ?


Jag hoppas att det inte är OT men det får trådskaparen avgöra, kontakter av olika slag är ju en del av kabeln annars fungerar det inte med att få fram signal, visst det bästa är att löda kabeln direkt men det ger en del problem om man behöver göra ingrepp.

Det finns japaner som föredrar förnicklade kontakter och svär på att det finns inget annat kanske är det så. Men ser man hur det började så var olika material på tidig musikutrustning de flesta är av någon form av järn (?) med nickel på andra var utav aluminium, mässing kom mycket senare jag tror att mässing används för att det är billigare att tillverka kontakter.

Överdraget med guld är mest där för att inga oxider skall försämra signalöverföring men det finns mycket som liknar guld men har andra egenskaper. Om man sedan tar guld så har guld hög resistans visst kanske det är försumbart men varför chansa .

Förtenningen av kablar förr var ett skydd för oxidering bomull är inte då bra att stöta bort vatten men samtidigt tror jag att rena naturprodukter har en positiv inverkan än plast.

Jag har tittat på Duelund kabeln men de säljs inte för 50-60 kronor utan ett högre pris. Jag får helt enkelt jaga fatt på gammal tråd för att testa. Linolja som de använder på Duelunds kablar är inget nytt det användes i särskilda applikationer genom åren men har ersatts med modernare material.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/02/26 :  15:10:28  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jag hoppas att det inte är OT men det får trådskaparen avgöra,
Det är inte OT alls men tack för omtanken

/mvhff
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/02/26 :  15:17:52  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag såg fel på Duelund priset, hos HiFi collective kostar den 8.20 pund +moms så lite mer pengar blev det men fortfarande billigt för den kabeln.
Jag vet varför man förtennade men inte varför det låter bra, kanske någon skineffekt eller inte ? vore kul att utveckla.

Man kan bygga en meter utmärkt kabel för 500-600, svårslaget.

Man kan ju iofs gå till Kjell&co och få en Superspecialheavydutykabel lite billigare
Belden är ännu billigare...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/02/26 :  15:31:52  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Bubbel, jag tror Duelund inte vill ha plast i sina kablar, de är väldigt noga med det, kanske de är rädda för statiska laddningar.
Om långtidsegenskaperna är tillräckligt bra får tiden utvisa men eftersom den är förtennad borde det vara ok ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/02/27 :  20:22:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Sten Duelund ansåg att plast skapade egna parasitiska magnetfält som påverkar ljudet, han berättade för mig att han använde både ull och ull/silke till sina kablar som han gjorde i källaren de var indränkta med kokt linolja tog visserligen flera dagar att torka men väl värt det.

För de som vill prova att göra egna varianter av Stens kablar värmer helt enkelt upp linolja och sedan stoppar ner kabeln i grytan låt den kabeln sjuda i oljan ca 15-20 min ta sedan upp den för att svalna och torka det senare tar minst en vecka i hanterbart skick. Jag har inte provat dels har jag inte kommit till skott för luktens skull vör man vara ute.

Jag vet inte varför det skulle låta bättre med förtennat men jag har mina misstankar men jag får fråga runt lite innan jag kommer med allt för vansinniga teorier.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/02/27 :  23:07:40  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Måste linoljan sjuda för att tränga in i isoleringen? Absorberar inte isoleringen oljan om den får tid på sig, i lägre temperatur?

Syftet med den "härdade" oljan - är det att öka nötningståligheten? Eller...?

Går det inte lika bra med ormolja? Den finns ju i valfri doft.
Förresten; vore det inte mera passande med 'Danish Oil'?

Jag har dubbelt silkeomspunnen transformatorkabel som jag skulle kunna blötlägga på prov. Förr använde man ju också transformatorkabel med ett ganska tunt pappershölje. Jag använde grov sådan som högtalarkabel som ett experiment som avslutades av katten.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/02/28 :  16:27:59  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Duelund är säkert inget källarföretag mer, de har skaffat sig ett solitt rykte. Oljan är väl för att det inte ska komma syre till tråden, istället för plast.
Det vore intressant att veta varför gamla förtennade kablar låter som de gör, tycker mig höra samma klang från olika förtennade kablar.
Nu har kabeltillverkarna gjort en 70 årsrunda och är åter vid det förtennade :)

Lämnat forumet
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/02/28 :  18:31:48  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
felpost

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2017/02/28 18:33:15
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/02/28 :  18:41:56  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag ifrågasätter inte något, är bara intresserad. När man lägger ner koppartråden med permeabel isolering i oljebadet har den väl redan oxiderat av syret i luften, eller...? Kokar man bort oxiden och kapslar in den 'befriade' koppartråden eller vad är det som kan tänkas hända? Modern transformatortråd är ju lackad (epoxy?), och skulle väl kunna tänkas bli statiskt laddad. De tidigare använda trådarna var ju 'ren' koppar.

Kan inte låta bli att tänka på Hasse & Tage...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/02/28 :  22:12:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag kan förstå att abbot har lite frågor om linoljan, som jag förstod Sten så skulle tråden och naturfibern få samma temperatur samt att fibern blir mer impregnerad av linoljan visst det kan verka konstigt men det verkar fungera. Tittar man på själva linoljan så vet jag av egen erfarenhet efter en längre tids härdning/torktid får man en gummiliknande massa som är väldigt tät vilket borde stoppa vidare oxidering.

Jag känner till att väldigt tidiga nättransformatorer fick bada i varm linolja för att stoppa vibrationer.

Jag kan förstå att efter allt skit som folk hittar på för att lura av en pengar med diverse ormoljor att man är kritisk jag har själv inte provat med kabel men jag har använt linolja i andra hifiprylar för att testa och blivit förvånad över resultatet, så varför inte. Det första jag gjorde var att dämpa ett väldigt vibrerande chassi (cdspelare) efter flera påläggningar av kokt linolja som fick torka efter varje påstrykning den blev vibrationsfri men luktfri blev den inte när den väl pensionerad gjordes det med glädje.

Jag har provat en uppsjö med olika saker det mesta har jag byggt själv och mycket är bara hokus pokus det som jag har haft bäst resultat är just naturmaterial, varför? vet ej men jag tror att naturen har ordnat allt till oss det gäller bara att hitta rätt komponent.


time: Jag har lyssnat på modern förtennade kabel (supra) de kändes som nononsens alltså man blir skulle inte besviken, de hade också en instrumentklang som jag gillade, får helt enkelt jaga fatt på en rulle med gammal bomullsklädd kabel förtennad och allt som krävs för en noggrannare test. Sedan kan man undra hur förtenningstekniken har förändrats det tycker jag är intressant hur rent var tennet vilket fluss hade man för att få väck oxider vs. hur är det idag, kan det spela roll ja det är sådana frågor som väcker nyfikenhet tills jag vet använder jag studiokablar.

Om jag får citera Bernt här på forumet "folk var inte dumma förr"

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/03/01 :  00:07:09  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
Jag kan förstå att abbot har lite frågor om linoljan, som jag förstod Sten så skulle tråden och naturfibern få samma temperatur samt att fibern blir mer impregnerad av linoljan visst det kan verka konstigt men det verkar fungera.


Nja, jag undrar mest om det fanns en ytterligare tanke utöver att linoljan blir tunnare och därmed lättare absorberas av isoleringen. Jag tvivlar inte på att det fungerar och kan vara bra. Som jag har förstått det var Duelund respekterad. Det är kul med folk som återvinner gammal kunskap för ny användning.

Tror du, Anders, att Evald skulle vara intresserad av några meter silkeisolerad koppartråd? Be honom skicka ett PM i så fall.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/01 :  11:37:24  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Supra har jag använt förr och det är en bra brukskabel men jag tror den skulle kännas lite blek idag. Tror det har att göra med diametern en del ?
Tänkte prova Duelund även till högtalarna då de räcker för mina gamla lättdrivna bafflar.

Jag jämförde signalkablarna med Shindos silverkablar innan de såldes så de är inte dåliga även mätt i HighEnd termer.

Med ökad ålder har jag fått svårare för det etsiga och "detaljerade" ljud många vill ha och fokuserar mer på klang och närvaro så jag kanske inte är rätt man att uttala sig

Lämnat forumet
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/03/01 :  12:26:03  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Time, du är inte direkt ensam om att åldras, tro vi gör det allihopa faktiskt. Vissa har kommit längre än andra. Dina åsikter borde vara högst intressanta för alla förr eller senare ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/03/01 :  15:24:19  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Med ökad ålder har jag fått svårare för det etsiga och "detaljerade" ljud många vill ha och fokuserar mer på klang och närvaro så jag kanske inte är rätt man att uttala sig

Handlar inte om ålder, utan snarare *om vad* som är naturligt ljud,tänk på att jag inte nämner ordet neutralt. För verkligheten dvs. live låter för ofta inte likadant som det gör på skivorna.En av mina största live upplevelser var fantastiskt, sedan när man fick höra samma på CD så var allt bara skräp ljudmässigt och upplevelsen av musiken därefter
Har själv lagt allt kring neutralt åt sidan för det är inte vad jag söker, utan jag söker utrustning som får mig att vilja lyssna. Sedan om om den skulle råka färga eller något annat betyder ingenting, det viktiga är att grejerna återger musiken så den berör och att man vill lyssna mer. Är urbota trött på neutralt tänket för det handlar bara om hur musiken återges på skivorna och det är ingen referens att hänga i Julgranen då det är allt för mycket pillande angående ljudet i studiorna och de kan vara duktiga på att sabba bra musik så det låter apa. Sedan blir det ju inte bättre att många tillverkare mer och mer försöker få ut ett mer detaljerat ljud, luftig diskantåtergivning är ju ett mantra i pressen och det får mig direkt förstå att den produkten inte är till för mina öron för det brukar innebära höjd diskantnivå.
Har läst någonstans att bla. Respons grundare har skrivit något om detta fenomen att det gått mode i att höja diskantnivån för att få kunderna att uppleva en luftigare diskant och det har inget med naturligt ljud att göra i *min värld*.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/03/01 :  22:11:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Tror du, Anders, att Evald skulle vara intresserad av några meter silkeisolerad koppartråd? Be honom skicka ett PM i så fall.


Evald vem Den ende Eval(d) jag känner är det min skivspelare

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2017/03/01 22:12:27
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/03/01 :  23:32:41  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:


Evald vem Den ende Eval(d) jag känner är det min skivspelare

Anders


Jag känner inte heller någon annan Evald...
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/02 :  07:50:12  Show Profile Send time a Private Message  Reply
FBK, kunde inte sagt det bättre själv !
Hursomhelst har trådskaparen och andra fått ett billigt hett tips som är typ 100 år gammalt... förtennade trådar. Har just haft ett par WE 91 på bänken med tygkablar och förtennad koppartråd som låter förträffligt trots avsaknaden av plastmaterial. Eller kanske tack vare ? vem vet.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/03/02 :  08:25:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det gör ingen som helst skillnad. Man kan använda lakrits snören exempelvis, har jag hört.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/02 :  08:36:01  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Björn Ola, din byline gör dig rättvisa..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2017/03/02 :  10:43:06  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Evald är inte mitt normala tilltalsnamn även om det användes på jobbet för att jag råkade bli den andre lennartj i gruppen.

Med monoslutsteg bredvid respektive högtalare och max en meter långa högtalarkablar har jag svårt att uppfatta några hörbara skillnader även mellan väldigt olika kabeltyper, så för mig duger t.ex. EKK gott.
En meter strumpa för att "pimpa" dem lite kostar inte många kronor.



@FBK: I somras kom jag över ett par 45 år gamla B&W DM4 för ett mycket rimligt pris. De låter bara helrätt i diskanten, tack vare Celestion HF1300 och Coles STC4001-elementen, som tillsammans var det bästa som fanns på 1970-talet och användes i mångfalt dyrare högtalare från t.ex. Spendor och IMF.


/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2017/03/02 11:05:19
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2017/03/02 :  10:55:24  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Som balanserad eller kvasi-balanserad signalkabel använder jag mest Twin-Ax enligt specifikationen IBM P/N 7362211 sedan 30 år.
Under den tiden har jag träffat på sådan från åtminstone fem olika tillverkare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/02 :  12:10:10  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Den ser också förtennad ut

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000