Jag har ett par element, Infinity Kappa Perfekt 12 och JBL Gti12 liggandes och jag tänkte låta en vän ha något av dem i sin kombibil. Funderade då på ett dubbelvikt tappat horn där det är strax över 110 cm mellan hjulhusen bakom ryggstödet som är typ 40 cm högt. Även om jag har testat hornresp en del förr är jag helt mosig i skallen när jag försöker få till ett dubbelvikt horn i 19mm MDF.
Så jag behöver hjälp med att labba fram lämpliga TH till de här.
Visst är det 4(1100-(19x2)) som blir den totala inre längden? Dvs 4248mm?
En total piplängd på 425 cm ger en avstämning nedåt 20 Hz. Vill du verkligen ha en så djupt avstämd TH i en bil?
En enkelveckad tappad pipa ca 220 cm lång ger en vettig och användbar 40 hz avstämning och en rejält mycket högre verkningsgrad. Djup avstämning låter mest som ett tungt eftersläp. Väldigt svårt att dela över till ett toppsystem.
En enkel sim och förslag på en 40 hz avstämd TP-112 med JBL elementet.
Man skall inte låta den högre avstämningen lura en att den inte kan återge riktig manlig bas.
Den ger fortfarande ca 115 dB max spl vid 30 Hz. Jag har räknat med 0,5 pi strålningsvinkel. Det är troligtvis lika fel som 1,0 pi strålningsvinkel. Det är svårt att förutse cabin-gain i en kombibil utan att ha mätningar att tillgå. Jag tror inte 115 dB @ 30 Hz är överdrivet eller orealistiskt alls. Om nått så skulle jag gissa på att verkligheten ger mer bas än så.
Efter en djup svacka i min respekt för din behovspecifikation så simmade jag ihop en TPQWR med JBL-elementet.
Det behövs inte många watt för att skapa rekorderliga ljudtryck från den i en liten sluten bilkupé... Simm innehåller dessutom en liten jämförelse med och utan frontresonator.