HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tappat horn i kombi
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/03/10 :  23:47:41  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej.

Jag har ett par element, Infinity Kappa Perfekt 12 och JBL Gti12 liggandes och jag tänkte låta en vän ha något av dem i sin kombibil. Funderade då på ett dubbelvikt tappat horn där det är strax över 110 cm mellan hjulhusen bakom ryggstödet som är typ 40 cm högt.
Även om jag har testat hornresp en del förr är jag helt mosig i skallen när jag försöker få till ett dubbelvikt horn i 19mm MDF.

Så jag behöver hjälp med att labba fram lämpliga TH till de här.

Visst är det 4(1100-(19x2)) som blir den totala inre längden? Dvs 4248mm?


http://manuals.harman.com/INF/CAR/Boxes%20and%20Parameters/KAPPA%20PERFECT%2012-1%20Enclosure%20Sheet.pdf

http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes%20and%20Parameters/1200GTI.pdf



Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/03/11 :  15:23:45  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Hur stor del av skuffen får gå åt?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/03/11 :  15:37:52  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Haha fick direkt en bild i huvudet med en volvokombi med 2 meters utstick från backluckan.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/12 :  01:29:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
En total piplängd på 425 cm ger en avstämning nedåt 20 Hz.
Vill du verkligen ha en så djupt avstämd TH i en bil?

En enkelveckad tappad pipa ca 220 cm lång ger en vettig och användbar 40 hz avstämning och en rejält mycket högre verkningsgrad. Djup avstämning låter mest som ett tungt eftersläp. Väldigt svårt att dela över till ett toppsystem.



En enkel sim och förslag på en 40 hz avstämd TP-112 med JBL elementet.

Edited by - Circlomanen on 2017/03/12 09:48:13
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/12 :  01:36:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Man skall inte låta den högre avstämningen lura en att den inte kan återge riktig manlig bas.

Den ger fortfarande ca 115 dB max spl vid 30 Hz. Jag har räknat med 0,5 pi strålningsvinkel. Det är troligtvis lika fel som 1,0 pi strålningsvinkel. Det är svårt att förutse cabin-gain i en kombibil utan att ha mätningar att tillgå. Jag tror inte 115 dB @ 30 Hz är överdrivet eller orealistiskt alls. Om nått så skulle jag gissa på att verkligheten ger mer bas än så.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/12 :  17:21:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Efter en djup svacka i min respekt för din behovspecifikation så simmade jag ihop en TPQWR med JBL-elementet.



Det behövs inte många watt för att skapa rekorderliga ljudtryck från den i en liten sluten bilkupé...
Simm innehåller dessutom en liten jämförelse med och utan frontresonator.

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/03/25 :  01:10:11  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Den där ser ju mycket intressant ut! Får den plats är frågan?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000