HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Streaming for dummie
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/19 :  16:10:25  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag skulle vilja ha tips på en strömningsmojäng för att spela Spotify och Tidal och inget annat, bra kvalitet givetvis och digital utgång till min DAC. Strömmar idag från PC till USB som funkar bra men jag inbillar mig att en dedikerad streamer kan vara bättre då Microsoft inte är inblandad ?
Telefon eller Ipad som "fjärr"
Hifi musik gillade Bluesound, kan det vara något ?

Lämnat forumet

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/19 :  18:58:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Har haft Bluesound och varit mycket nöjd med både ljud o funktion.
Du får stöd för både Spotify Connect och Tidal i samma burk. Och så mycket annat götta också! Jag kan inte säga något om Denons Heos men Sonos fungerar ju också mycket väl om än jag personligen föredrar Bluesound i den fajten.
Med Bluesound får du ju även MQA avkodning till 88.2/96Khz till digital ut. Jag förutsätter att det även gäller Tidal, i alla fall senare?

Mycket pengar om du inte tänker använda DACen i den då den låter riktigt trevligt om än lite mjukt och väl vänligt.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/19 :  19:21:38  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tack, det är bara digitalutgången jag kommer att använda. Det dyker ju upp nya trebokstavskombinationer hela tiden !
Har förstått att Tidal tänker köra MQA men jag har inte kommit till Tidal än utan kör Spotify. Har heller inga filer lagrade på disk.
Gillar om den låter mjukt och vänligt, låter som ett säkert kort.
Kommer den att låta bättre än dator och USBdac tro ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/19 :  19:34:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om du bara vill köra Spotify Connect så är en RaspberryPi en lösning för runt femhundralappen som låter tokbra! (Om du har en ledig USB på DACen, annars får du komplettera med ett kort för SPDIF för ett par hundralappar)
Om den (eller en Bluesound) låter bättre än en dator + DAC är dock omöjligt att säga. Spännvidden på datorljud är för stor!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2017/03/20 :  08:32:53  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Eller så köper du en ChromCast HiFi. Den klarar också det du söker.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/03/20 :  08:53:55  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
ChromCast HiFi? Du menare "ChromeCast Audio"? Eller är det någon ny version på g?

Hur som, "ChromeCast Audio" kör jag med för endast Spotify (har även testkört Tidal) och då naturligtvis optiskt ut till separat DAC. Fungerar för mig helt okej. Har kört via dator tidigare men inte gjort någon närmare analys. (Spotify är mer för att de e kul att lyssna å finna ny musik, min huvudkälla är filspelning från egen server). En stark fördel med ChromeCast är att den är liten, låter noll (jämfört mot konventionell dator) samt löjlig billig (ca 390kr). Häng den bredvid din DAC, skaffa en optisk kabel (kör själv med en billig från Supra) samt lite bättre strömförsörjning (jag nyttjar just nu usb-laddning från min DAC, skall snart testa med batteri vilket är populärt) så är du i hamn :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/20 :  10:15:50  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tack för tipsen, jag tror fler med mig sitter i samma sits, vi som inte gillar att sitta med datorer och pilla utan mest vill ha en plug and play maskin. Raspberry är en rolig grej men inget jag vill ha i min anläggning. Helst ska den ha hammarlack
Chromecast funkar utmärkt till TV:n men blir för mycket lösa trådar återigen (ingen hammarlack heller)
Nåväl, om man ska köra Tidal och Spotify från datorn och Windows 10, finns det några trick att få det att låta bättre ? Inget Linux !
Inbillar mig att Windows blandar sig i leken men jag vet inte så mycket som man borde i det här träsket :) vill bara lyssna på plattor och leka med mina rör..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/03/20 :  16:31:33  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"om man ska köra Tidal och Spotify från datorn och Windows 10, finns det några trick att få det att låta bättre ?"
- Det finns (väldigt) mycket tips å tricks på nätet vad man kan göra med en PC så den blir mer optimerad för att göra någon specifik uppgift. Men det går liksom lite emot "vi som inte gillar att sitta med datorer och pilla" - tanken.. ;-)

"hammarlack" -? På en liten "puck" som du kan gömma var som helst? :-)

"vill ha en plug and play maskin"
- Hur mycket mer plug and play kan den lilla pucken ChromeCast Audio bli?

(Tror det går få mer/bättre ljud än lilla ChromeCast, men kan inte föreställa mig att det kan bli lättare/smidigare/billigare/mer dolt än så här? :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2017/03/20 16:33:35
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/03/20 :  18:19:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Bra tråd Time, den här kommer man ha nytta av i framtiden även om det lär dröja ett tag till innan jag försöker ge mig på detta då jag och sådant här inte kommer så bra överens då jag har en totalt okunskap och ointresse på detta området och och bara vill ha en enkel lösning som låter klart bra och funkar utan att man behöver massa kunskaper för att få det att funka. Läste också den där testen men de hade åsikter om hur lätt det var att få den att funka som den skulle, var lite struligt.
Får intrycket att AlfaGTV har gedigen datorkunskap så att det inte stötte på några problem där vid Installation kan jag förstå.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2017/03/20 :  19:35:50  Show Profile Send Carl-M a Private Message  Reply
Chromcast audio. Skitenkelt och du kan köra optiskt till dac och ha batteridrift ;) styr allt från telefon eller surfplatta.


Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/20 :  19:37:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
CCA kan säkert vara en användbar grunka för den som har Android eller Chromebook.
Hur fungerar den om man vill strömma Tidal från sin "klösbräda"? Kan du avsluta Tidal på denna och det spelar vidare? Måste det vara trådlöst nätverk?
Hur funkar den med gapless playback?

@FBK, Jag är förvisso bekväm med nätverk och datorer men har aldrig haft några bekymmer med de Bluesoundenheter jag själv ägt. Däremot hade jag bekymmer att få en låneapparat från Hifiklubben att fungera stabilt här hemma. Tror de har eliminerat kvalitetsbristerna och det är mycket enkelt att få igång en Bluesound idag. Varför det strulade för H&M framgick inte tror jag.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2017/03/20 :  20:16:59  Show Profile Send Carl-M a Private Message  Reply
Funkar med iPhone också. Trådlöst tror jag time har.


Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/21 :  08:24:57  Show Profile Send time a Private Message  Reply
CC Jag menade inte bokstavligen att grejorna skulle ha hammarlack, bara en liten hint om var jag strävade :)
CCA har väl bara optisk utgång så jag är skeptisk, dessutom vill jag rensa bort så många små väggbulor och hängande grejor som möjligt och säkert håller någon med...
Jag vill ha enkla gedigna grejor som fungerar stabilt och kanske Bluesound passar fint ! ska kika på/ låna.

Jag är inte helt obevandrad i datavärlden men när jag är ledig och spelar musik vill jag inte hålla på då intresse saknas.
Enkla åtgärder som inställningar i Windows är ju sånt man kan göra.
Målsättningen är bättre/stabilare ljud än datorn.

Det är enkelt att köra via datorn men vetskapen över att den ställer till det hur man än gör gnager i mitt neurotiska audiofilhjärta.

Jag kör med vintage Klangfilm/300B/45/Duelund/Line Magnetic DAC, där är mina preferenser.

Älskar Spotify med all musik man kan upptäcka, snacka om musikbibliotek !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/21 :  08:29:19  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Alfagtv, vad kör du idag ? Bluesound kanske har för mycket funktioner jag inte kommer att använda eftersom det inte är aktuellt med nätverk och sådant, bara Spotify OCH Tidal...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/21 :  09:00:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
@Time, jag släppte Bluesound när jag insåg vilket fantastiskt gränsnitt Roon har. För mig som kör lokala filer, internet-radio och Tidal passar det som handsken.
Och jag hävdar att det låter ännu bättre med serverfunktionen skild från uppspelaren (Roon server på NAS i skrubben, Ethernet/WLAN till MacMini eller RaspberryPi som "ljudbryggor", Roon endpoints)

Nackdelar:
$119/år eller $499/lifetime, jag valde det senare...
För den som streamar tillkommer Tidal HiFi avgiften á 199/månad, ingen annan tjänst stöds just nu.
Du behöver ha ganska ny hårdvara på kontrollenheter och server.

Fördelarna är givetvis många men för mig är de dessa tre som är huvudsaken:
Mycket bra gränssnitt parat med;
Mycket bra ljud.
Kvalitativ upplevelse oavsett om vi pratar om bläddring, hantering eller uppsättning av en ny ljudbrygga eller konfiguration av uppsampling till 24bit/384Khz PCM för att din DAC låter bäst så.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/21 :  09:11:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Funkar med iPhone också. Trådlöst tror jag time har.

Nu var det ju inte det jag frågade om, men visst... Om appen har stöd för det, ja... Men det frångår ju själva konceptet att behöva ha din mobila enhet inom räckhåll med appen igång.


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/21 :  09:24:27  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Alfa, du är mycket mer avancerad än vad jag är, kul att du orkar ända fram !
Jag har inga lokala filer så Tidal och Spotify only...
Har en S6 och en Ipad men funderar på en Samsung Galaxy padda typ.
Fiber finns så det räcker till.
Då jag är bekväm så blir det mer Spotify/Tidal än annat så man vill ju gärna nå en bit på väg utan att det blir för mycket pengar alt krångligt. Svårt val och jag gissar att många gubbs sitter i samma båt !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/03/21 :  12:09:13  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"CCA har väl bara optisk utgång så jag är skeptisk, dessutom vill jag rensa bort så många små väggbulor och hängande grejor som möjligt och säkert håller någon med..."
- CCA har endast en utgång (3.5mm) som fungerar som antingen en analog eller digital (optisk) utgång. Är själv inte helt förtjust i optiskt då jag upplever dem sämre ljudmässigt när jag testat på diverse cd-transporter genom åren. Men då jag använder ChromeCast Audio som en sekundär ljudkälla så är jag inte så bekymrad för detta. Och i o med att den inte syns där den hänger/ligger samt att jag tagit bort "väggbulan" och ersatt med annat så kan jag verkligen inte tänka mig hur det skulle bli lättare å billigare?

- Skulle jag vilja optimera avspelningen utav Spotify/Tidal skulle jag dock valt annan väg. En liten hårt trimmad minidator utan fläktar (och kanske win10?) med "riktig" nätdel och USB ut till DAC. Allt naturligtvis styrt med valfri mobil/surfplatta. Precis som jag idag gör med mina lokala ljudfiler...
Ovan kräver dock en del intresse å pill innan allt "sitter". Datorer är datorer och det finns alltid något att förbättra. Precis som med vinylspelare ;-)

- Så vilken väg man gå är lite hur mycket tid, pengar samt engagemang man vill lägga. Samt kravet på ljudkvalitet. Men då Spotify (& även Tidal) ändå inte är i nivå med ex goda cd-spelare eller lokala (korrekt rippade) ljudfiler så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2017/03/21 12:09:49
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/03/21 :  13:29:19  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
van kräver dock en del intresse å pill innan allt "sitter". Datorer är datorer och det finns alltid något att förbättra.

Och det är där det brister (totalt för egen del), jag vill ha bra ljud och lyssna på musik och inte massa pill som man inte vet hur man ska tackla och inte kommer framåt i. Men jag är nog den korkaste på det här forumet när det gäller datorer, har mycket dålig kunskap, ointresse och energi till det. Pga. detta och ekonomi så har jag stannat vid en hyfsat bra datorstereo istället där jag sitter och utforskar i Spotify och sedan köper CD:n om det är något som är extra bra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/03/21 :  15:34:10  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Låter la vettigt :)
Spotify är en rikedom av ny musik. Gillar man musiken man hittar så finns ju (fortfarande ett tag till) skivor att köpa för att få lite mer välljud :-)

Men som sagt. Vill du slippa datorpill och ha en väldans billig å bekymmerslös hantering (utan datorer) så kan jag rekommendera ChromeCast Audio... Du behöver bara något att styra Spotify/Tidal med (din mobil eller surfplatta som ex) och ett fungerande Wifi så är du i hamn.
Men fungerar din nuvarande lösning så varför byta?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/21 :  16:40:31  Show Profile Send time a Private Message  Reply
CC, jag har faktiskt en lite fläktlös ITX dator med riktig nätdel liggandes i hyllan men hoppades hitta en streamer som var enklare. Den har XP, har haft den till en maskin.
CCA går bort av flera anledningar, den har optisk utgång, plastig, gjord av Google och låter antagligen inte bättre än det jag har...
Sedan har det blivit så att Spotify/Tidal ÄR min primära källa.
Kör min Audio Research CD som drive till Line Magnetic och datorn till dess USB ingång idag.
Har ett antal W7 embedded licenser liggande, kan det vara någon fördel ? har kollat runt på nätet om datoruppspelning men det är som att diskutera vilken kabel som är bäst !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/21 :  16:47:59  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Vilken Windows mekar minst med ljudet/ lättast att ha att göra med ?
Vägrar lära mig Linux eller Förmyndar-Apple med sina eviga lösenord.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/03/21 :  20:07:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Låter la vettigt :)
Spotify är en rikedom av ny musik. Gillar man musiken man hittar så finns ju (fortfarande ett tag till) skivor att köpa för att få lite mer välljud :-)

Men som sagt. Vill du slippa datorpill och ha en väldans billig å bekymmerslös hantering (utan datorer) så kan jag rekommendera ChromeCast Audio... Du behöver bara något att styra Spotify/Tidal med (din mobil eller surfplatta som ex) och ett fungerande Wifi så är du i hamn.
Men fungerar din nuvarande lösning så varför byta?

I nuläget så kommer jag inte ändra i mina vanor och hur är det med LJUDKVALITEN ? Jag är klart skeptisk till att det är på någon högre nivå. Och när den dagen kommer och jag vill ha Spotify i vardagsrums stereon så ska det låta bra, annars så kan det lika bra vara som jag har det idag så länge det säljs CD-skivor.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/21 :  20:44:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Vilken Windows mekar minst med ljudet/ lättast att ha att göra med ?
Vägrar lära mig Linux eller Förmyndar-Apple med sina eviga lösenord.

Tror det är Windows for Workgroups du söker...
Eviga lösenord? Whaat?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/03/22 :  08:42:19  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
time, "Har ett antal W7 embedded licenser liggande, kan det vara någon fördel ? har kollat runt på nätet om datoruppspelning men det är som att diskutera vilken kabel som är bäst !"

- Så e de. Och det bottnar (enligt mina erfarenheter) mest i vilket OS du är mest bekväm i. Gillade XP (stabil å pålitlig) men är nu van vid Win7:an. 10:an fungerar säkerligen minst lika bra, har bara inte börjat "ljudtrimma" den. Vilket jag alltid gjort oavsett version av OS från Microsoft.

Men vilken som är "bäst"? Ja du. Den som har drivrutiner som fungerar för din dator. Och som tredjepartsleverantörer fortfarande levererar drivare till... Så svaret bör då bli, Win7:an. Den har funnits ute ett tag. Det dräller av tips å tricks på nätet om hur optimera operativet...

"CCA går bort av flera anledningar, den har optisk utgång, plastig, gjord av Google och låter antagligen inte bättre än det jag har..."
- Svårt att motargumentera. Speciellt om det är den huvudsakliga musikkällan. (Fast vem ser plastigheten om man gömmer den ;-) )

FBK, "hur är det med LJUDKVALITEN ? Jag är klart skeptisk till att det är på någon högre nivå"
- Som jag upplever det så är ljudkvalitén ungefär så bra som man kan förvänta sig utav att streama komprimerad musik som har inbäddade störtoner i sig... :-/
Jämför jag exempelvis med mina AKG Q701 (kopplad till min Exogal Comet med påhängd CCA) så låter ljudet lite taffligt/tråkigt jämfört med mina egna filer på disk. Men dessa lurar är väldans känsliga. Lyssnar jag via mina Respons Grand och inte är allt för anal så låter det okej med Spotify via CCA. För okritisk bakgrundsmusik eller för att bara kunna botanisera bland nytt :-) Tycker inte det låter så märkbart sämre/bättre att köra Spotify via (otrimmad) dator heller? Fast jag har ju inte analyserat ljudet precis...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2017/03/22 08:44:05
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/22 :  09:16:07  Show Profile Send time a Private Message  Reply
FBK, man får se det som ett komplement men det låter verkligen helt ok och är en källa till mycket musik. Jag köper ändå en del skivor men man går på mindre nitar :)
Alfa, jag är inte överens med Apple för att de är omöjliga att ha i mitt yrke då de inte går att koppla ihop med nånting vettigt, man kan inte stå vid en maskin och dribbla med Itunes... inkompatibelt med allt utom Apple..
Min padda vill ha Apple id för allt möjligt, så icke Androiden, Apple är för hemmafruar och lattedrickande stadspappor !
Nu får jag skit

Nåväl, försöker mig på ITX datorn igen men tänker låna en Bluesound för test för att höra vad som händer.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000