HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Söndags service: Technics SL1200 tonarm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/03/26 :  21:54:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Tack för tipsen Pac, men vad var denna till?


Det är en extravikt till tonarmen för att kunna hänga på tyngre pickuper. Nu var den för lätt så jag fick göra en egen "quick and dirty". Nu ser det ut så här:



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/26 :  22:34:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ah, misstänkte nästan det men såg den aldrig på tidigare bilder!
Tackar!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2017/03/27 :  07:56:03  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Vad kul att se slutresultatet.
Hur låter det då?
har det blivit ngn skillnad? :)
Kan den hantera en sådan fin PU som Lyra Titan?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/03/27 :  15:42:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo, jag upfattar att det är en skillnad och den är helt klart till det bättre.
Som tur är har jag två spelare så jag kan göra jämförelser. Med den enkla VTA-justeringen och bjonettfattningen av skalen på SL1200-armen är det jätte-enkelt att skifta mellan pickuper.

Lyran funkar kanonbra på SL1200'an.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2017/03/27 :  18:49:02  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Aha du har 2 st, är ju perfekt för att testa dina moddningar mot originalet
Smidigt att testa PU med det tonarmsskalet och bajonettfattning
Har bar spelat dem med Ortofon Concorde med diverse nightclub PU :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/03/28 :  10:37:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, och förutom spelarna har jag faktiskt en komplett tonarm löst också. Så det går att göra jämförelser på ett och samma drivverk om jag vill det.

Det är ju tur att man har ett litet lager med grejor att leka med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2017/03/29 :  07:55:39  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ojoj köpt upp värsta 12X0-lagret, härligt! :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/30 :  21:07:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för inspirationen!
Jag fick "tummen ur" och justerade min egen tonarm där armröret var vridet i bakre fästet! Med lite utökad justermån (med hjälp av slipstift & Dremel) fick jag nu till vinkelen så både VTA och Azimuth går att få korrekt! Yei!
Behövde inte löda om kablaget heller. (Ännu..)

Därmed kan jag testa armen på riktigt nu, skoj!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/03/31 :  16:21:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag justerade också Azimuth i veckan. Kan inte säga att jag tycker att det påverkade något nämvärt. Men internkablage-bytet och bytet av kablaget mellan tonarmsbasen och RIIA't gjorde rejäl skillnad på min tonarm. En annan sak som inte skadar är att lasta på armen med mer vikt. Det finns vikter för att både skruva i pickupskalet och att sätta ovanpå pickupen. De påverkar också en hel del med mina pickuper.

P.S: Om du redan vet hur man justerar azimuth är tonarmskablage-bytet en baggis. Det tar lite tid bara.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/04/04 :  19:36:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Photobucket har satt in en liten katt istället för mina bilder på tonarmar och annat skojigt! Jag har just anmält problemet så vi får väl hoppas att de hittar mina finfina bilder så småningom.

Under tiden kanske vi skall bli "Kattforum.nu" istället?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/04/04 :  20:35:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Du vet väl att alla bara använder Internet till att titta på katt-bilder numera!
Spelar på min SL-1210 MkII för närvarande med en gammal Ortofon Concorde som fått en OM-10 nål och det låter baske mig bra! Jag skall prova en bättre puppa framöver för att se vad man kan få ut av originalarmen nu när den inte angriper spåren som en jordfräs med punktering!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/04/07 :  21:47:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ge den omvårdnad och omsorgsfull inställning, du kommer att bli förvånad.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/04/07 :  21:59:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det ska jag absolut!
Har du själv tänkt modda något mera? Annat lager, utflyttad nätdel, bättre regulatorer, andra tassar, annan tallrik, annan tonarm?
Det blir lätt en hobby i sig att skruva och tweaka och jag är inte helt säker på att allt
är förbättring heller, snarare förändring!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/04/08 :  10:10:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Q: Har du själv tänkt modda något mera?
A: Jajamen!

Q: Annat lager
A: Har tittat på det, men är inte övertygad än...

Q: utflyttad nätdel
A: Jag är inte övertygad att det gör en skillnad, men det är enkelt att prova så prov kommer det att bli. Gör man det rätt så kan man ju prova både och på samma spelare, en av mina spelare vore idelaisk att prova det på so why not?

Q: bättre regulatorer
A: Vet inte än, får fundera mer på det

Q: andra tassar,
A: Jajamen, det har jag redan. Jag har ställt under ett par Solidtec-fötter(sådana där med gummidämpare) och det blev riktigt bra! Jag går och funderar på en enklare upphängning, men har inte riktigt skaffat delar än.

Q: Annan tallrik
A: Jag är mer inne på att modda orginaltallriken. Jag har två olika versioner och den ena är helt klart bättre så det finns nog en del att hämta i tallriken.

Q: annan tonarm?
A: Ja, det funderar jag på, men just nu fokuserar jag på orginal-armen.

Du glömde fråga om jag har fler äss i ärmen angående orginal-tonarmen. Jo, jag funderar vidare på orginalarmen, jag tror att det finns mycket mer att hämta där.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/04/08 :  12:02:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Intressant om kraftaggregatet... länk!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/04/13 :  12:16:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
AlfaGTV du är evil!!!!

Jag har funderat på nästa steg och Lindome har anmält sin spelare som frivilligt försöksobjekt. Den ligger nu i småsmulor i "Vinylspelar SPA't" på bräckevägen(hemma hos mig) för allmänn rundsmörjning och lite lämpliga uppdateringar.

När man läser saker som det här, "I tested 4 variants (needle in air and on the LP, power On and Off). Obviously 50 and 100 Hz are transmitted via chassis as a mechanical vibration. So, I think that external PSU incl. transformer is absolutely right and necessary upgrade." uppbackat med mätningar får man ju funderingar...

Så nu åker nog Lindome's spelare på en flytt och uppgradering av kraftaggregatet. Bilder kommer...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2017/04/13 :  13:09:40  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ah det här blir mer och mer intressant. Känns som gamla 1200:an är dröm för moddare/tweakers :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2017/04/13 :  13:58:03  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Heja heja
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/04/13 :  13:59:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Va? Evil? Jag som är så "snäll"!

Jag är själv väldigt nyfiken på ett nytt lager till min, ett s.k. "IanMac bearing" med oljereservoir är inte ohemult dyrt men ger ett helt annat intryck än originalets mera tveksamma konstruktion.
Och om du hittar ngt köpbart chassi till externa nätdelen så är jag klart intresserad, jag har ju gjort resan en gång men skulle vilja peta in allt strömförande i en vettig låda.
(Alternativt köpa en färdig lösning från e-bukten, de flesta erbjuder önskad spänning, i detta fall 21V DC)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/04/13 :  16:20:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
MNB har jag sett tidigare men IanMac var nytt för mig. Det verkar seriöst.

Vad kostar IanMac-lagret?

Eftersom Lindome fraktar sin spelare då och då har vi kommit fram till att inte gå "över bord" med kraftaggregatet. Jag tänker snitsa till något med flera nivåer filtrering och på slutet reglera med en LM317, samma som här!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/04/13 :  20:58:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
IanMac kostar ca £135 med frakt till Sverige i utförandet med oljereservoir.
Här finns en bild som beskriver lite bättre hur det ser ut.

Min externa nätdel byggdes baserat på samma instruktioner du länkar till Pac, men jag har byggt tillbaka igen av praktiska skäl.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/04/13 20:59:58
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/04/14 :  10:12:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Shopping lista är bra att ha!

Det här kan behövas:
beställt- LM317 regulatorer
beställt- 19V zener-referens
beställt- 1N4007 likriktar kit
- Kontaktdon, XLR eller speakon? Har svårt att bestämma mig vad som blir bäst..?
- låda
- Kabel
beställt- effekt motstånd
3xBC2.200uF63V, low ESR - Kondensator batteri

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/04/14 :  22:06:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Huga vad ni snickrar på, jag blev inspirerad utav ert prat om att ta ut trafon från chassiet. Jag går också i tankar om att göra det på mitt TD125 bygge som sakta men säkert byggs på men en regulator var nytt för mig just till skivspelare och det mesta har jag hemma utom då zenerdioden detta får helt enkelt provas.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/04/15 :  19:19:44  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Finns ju lite olika förbättringar man kan göra jämfört med en standard lm317 koppling. Drar den mycket ström?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/04/15 :  23:30:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag tror att den ligger under 1A vid 21V.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000