HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Låt mig presentera ROAR (10-12-15-18)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/20 :  17:47:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=03&y=17&entry=entry170302-180251

Ni som har läst trådar där jag är aktiv har säkert sett namnet TPQWR eller ROAR skymta förbi då och då.

För nått år sedan fick jag en idé om hur man kan komplettera ett tappat horn eller tappad pipa med en stor resonanspipa för att både öka verkningsgrad, max spl och frekvensomfång.
Under det senaste året så har jag och Anders Martinsson stött och blött denna konstruktion. Det har blivit många mail, många timmar hornresp och mycket analyserande. Nu känner vi att vi nått fram till en serie som vi tror på och vill publisera till världens alla bashorns-byggare.

Vi tror att detta är den första riktiga förbättringen av TH-principen som gjorts. Vi har inte hittat nått liknande nånstans och vi har verkligen försökt. Detta går ganska långt bortom en ovanligt lång L34 (i hornresp-språk).

Jag vill lyfta Anders Martinsson med en rejäl skopa hyllande beröm, och han är värd minst tio gånger så mycket. Jag är otroligt glad och tacksam att få ha ett oerhört utvecklande och fruktsamt samarbete med någon så intelligent och kunnig som honom. Han är allt för lågmäld och diplomatisk för sin fantastiska kunskap, sitt stora intresse och förmåga att klämma de sista procenten prestanda ur allt han konstruerar och designar. Han har en osviklig och mycket imponerande förmåga att hitta en gyllende balans mellan olika kompromisser för maximera användbar prestanda. Han har ett systemtänk och en övergripande syn som är läskigt precis och resultatinriktad. Det är han som har designat dessa ROAR konstruktioner.
Jag står för grundläggande princip och teori och han står för att utveckla en mycket väl balanserad och potent serie konstruktioner.

Vi hoppas på att dessa skall bli lika populära som THAM-serien.
Vi har tidigare utvecklat THAM-serien och detta är inte på nått sätt en "THAM v2". Detta är en helt annan serie med ett tydligt och uttalat fokus på att maximera output och omfång från moderna proffselement utan att begränsa storleken lika mycket som för THAM-serien. De har oftast för hög Bl och för låg Vas för att passa i vanliga tappade horn utan potentiellt destruktivt hög kompression i hornhalsen.

ROAR skall komplettera THAM. Inte ersätta dem.
TPQWR-principen är fortfarande ganska oprövad och experimentell. Jag har byggt ett monsterhorn med två st Beyma 12P80Nd vilket är ett brutalt monster. Det är en Balrog i hornens värld. Svår att tämja - men djeafvlar vilken kraft.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2017/03/20 18:46:49

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/03/21 :  15:53:12  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Häftigt att Konstruktionerna utvecklar sig och att nya ideér tar form.
Ska bli roligt att se de första byggena!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/03/21 :  16:37:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Vilken makalös serie ni har skapat. Saknar motstycke! När får man lyssna?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/03/21 :  20:14:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det är rikigt roligt att få delge er dessa konstruktioner, givetvis inte helt utan viss stolthet och den där gnagande lilla nervositeten som naturligt följer med att gå publikt, att disputera om man så vill, något som detta inför några av de skarpaste ljud-hjärnorna i Sverige med omnejd.

ROAR10 är för min del ute på förfrågan hos en firma i relativ närhet, och Johannes har redan hämtat material till sina ROAR12, att vi tror på detta borde därför vara ställt bortom tvivel.

Tack för de vänliga orden Johannes, principen, grundkonstruktionen och idén liksom det avgörande prototyp bygget är Johannes förtjänst, jag kom in strax efteråt och försökte hjälpa till genom att ställa konstiga frågor, ta fram diverse alternativa förslag och underlag som efter en tid och mkt bollande fram och tillbaka resulterade i ROAR som de ser ut idag.

Nament förresten, ROAR, kom till att efter att åtskilliga papper och dokument varit hopplöst nerklottrade av desperata försök att få ihop något baserat på antingen TPQWR eller 6:th order seriestuned bandpass och som när man försöker uttala det inte låter som att man gurglar och samtidigt slåss med en flok vargar (HHGTG referrns)... det ska dock tilläggas att det fortfarande inte är lätt för en R-handikappad Kalamrit som mig att uttala det.

Det ska bli roligt att se hur detta utvecklar sig, tack för alla positiva kommentarer.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2017/03/22 07:35:29
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2017/03/22 :  08:27:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kul och bra jobbat grabbar!
Nån känsla för ni-vet-vilket-projekt tillsammans med ROAR12 eller ROAR15 och skillnad jämfört med mitt gamla "moddade" EATAM12?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/22 :  12:36:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Vilken makalös serie ni har skapat. Saknar motstycke!


Tack FForsman och ni andra som hejar på våra ideer och upptåg.

Jag vill posta två simmar med en ökänd serie basar som ganska mycket visar vart vi är påväg inom high output pro audio idag:





B&C 18IPAL passar perfekt i ROAR-15 och 21IPAL passar perfekt i ROAR-18. Prestandan är helt ok för dessa relativt små enkellådorna i 2 pi.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/03/22 :  12:56:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Första gången jag ser dessa element fungera i byggbara och inte minst hanterbara tappade konstruktioner, klart intressanta prestanda när man betänker lådornas storlekar, skälet till att man får kliva ner en storlek på ROAR i förhållande till element storlek är IPAL seriens något vridna parametrar, tanker då främst på BL.

Vi ska kanske fundera på ett par ROAR - IPAL edition, det blit rätt enkelt att åstadkomma, anpassade elementurtag, lätt justering av mynningsstaget på ROAR15 samt ökad stagning av bakväggen är allt som behövs, i övrigt är det inget som behöver göras på ROAR15 respektive ROAR18, första DIY serien som är IPAL kompatibel så vitt jag vet, riktigt roligt!

Det är nämligen inte nog med att IPAL elementen ser ut att funka bra simuleringsmässigt, de är även fullt ut geometriskt kompatibla med de existerande konstruktionerna, dvs. man kan montera i och ur IPAL elementen lika enkelt som vanliga fall.

Intressant att betänka i sammanhanget är att givet hur trenden ser ut beträffande utvecklingen av proffselement, lägre Q, mer BL och Xmax så tror jag att ROAR serien kommer bli allt mer intressant med tiden, alternativt kan man säga att om våra antagenden stämmer, så är kanske ROAR serien lite fore sin tid med avseende på just elementutvecklingen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2017/03/22 13:24:27
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/03/22 :  18:34:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Kul och bra jobbat grabbar!
Nån känsla för ni-vet-vilket-projekt tillsammans med ROAR12 eller ROAR15 och skillnad jämfört med mitt gamla "moddade" EATAM12?

Tackar!

Känslan är att ROAR12 är både känsligare och djupare avstämd, ROAR12 är avstämd som THAM15 men har högre känslighet från avstämingen och uppåt (refererat till tre-segments simuleing av THAM15), men allt detta så här långt endast enligt simuleringsbaserade spekulationer.

ROAR liksom THAM samt THAM ekvivalenter kräver brant delning uppåt för att undertrycka restprodukterna ovan passbandet, föreslagsvis 24dB/Oct eller mer.

Som gernell och grov jämförelse kan man säga att ROAR serien med likvärdig eller högre känslighet, genomgående är avstämda som motsavande storebror i THAM serien med avseende på bestyckning, dvs. ROAR10=THAM12, ROAR12=THAM15 osov. undantaget heter ROAR18 som helt saknar motstycke i THAM serien, återigen med referens endast till simuleringar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2017/03/22 18:38:01
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2017/03/22 :  19:08:19  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Instämmer i hyllningskören. Ska bli kul att följa utvecklingen.
Har idag två THAM-6 men börjar bli sugen på något större

...eller något
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/03/22 :  19:39:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/03/23 :  10:03:32  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
I THAM-serien så skulle man gärna ha ett häng mellan avstämningarna på 2-3dB
för att lådans veckning rätade ut kurvan, jag är grymt nyfiken på hur dessa kommer
att prestera när jag ser dal- och bergbanan i Hornresp!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/23 :  11:10:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Berg och dal banan är till största delen en simuleringsartifakt. Hornresp tar inte hänsyn till all flödesresistans inne i de smala vindlande horngångarna. Dessa horn är primärt anpassade till hårt bruk i live-sammanhang, klubbar, diskotek och barer, där de pressas hårt. Med varma talspolar och stora tryckvariationer i horngångarna så kommer mycket av dessa peakar och dalar att jämnas ut.

De eventuellt kvarvarande variationerna i tonkurvan drunknar dessutom totalt i rumsakustiken. Vi människor har mycket svårt att höra skillnad på några få dB variation på tonkurvan nere under 100 Hz, och ännu mera så med tanke på den mycket transienta och dynamiska karaktären på bas generellt. Det är inte sakta avklingande piano-toner den skall återges. Det är trumslag, syntbas-slingor och basgitarr. För de människorna som primärt lyssnar på orgelmusik på en låg spl-nivå med övervägande konstanta ihållande bastoner och sakta svep i frekvens i basområdet så skulle jag inte rekomendera dessa horn som förstahandsval. Dels är dom för högt avstämda och dels så skulle variationerna i tonkurvan kunna höras under de omständigheterna.

För den som är galen nog att vilja ha full output till ca 16 hz och en jämnare tonkurva vi låga ljudtryck så finns det mer lämpade konstruktioner.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/03/23 :  19:33:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
jag är grymt nyfiken på hur dessa kommer att prestera när jag ser dal- och bergbanan i Hornresp!

Jag med, simuleringar reduceras till i bästa fall en indikationer och fingervisningar när man veckar ihop något, dvs. när man avviker från den ideala världen som hornresp visar.

Håller vi oss enbart till simuleringsrymden är ROAR serien helt enastående, men ROAR tänjer samtidigt på gränsen av vad hornresp fixar att behandla, vi hade behövt fler segment, men vi lyssnar ju som bekant inte på simuleringar, och verkligheten är ibland en helt annan femma, speciellt så när det kommer till lite mer komplexa veckningar och kombinationer som fallet ROAR.

Faktum är att ingen av oss vet hur detta kommer falla ut än, detta är delvis nya vatten, man kan som bäst sträcka sig till att spekulera i former av antaganden och kopplingar till tidigare erfarenheter.

Jag tror att passbandet som visas och som är baserat på den mest grundläggande formen av tappning, stämmer hyffsat, vidare tror jag att QWR kopplingen kommer bosta detta passband, hur och hur mkt däremot är jag inte säker på, längden däremot sätter rätt väl vart i frekvens det kommer vara centrerat

Areorna är väl tillagna i samtliga tvärsnitt relativt bestyckningen vilket borde sudda ut eventuella kompressionseffekter och den kluriga L34, kopplingen mellan pipan och resonator, har undersökts genom att leka med värden från 1cm till 40cm utan att vi sett någon större påverkan.

Detta sammanslaget skänker mig lite ro, men självklart finns där utrymme för feltänk, resultet av ett fysiskt bygge får utvisa om våra antaganden och teorier höll eller inte, vilket i sämsta fall kan leda till en mkt lärorik och nyttig övning.

Det riktigt svåra är att lista ut hur olika längder och relationer bidrar i form av stående vågor och utsläckningar inne i veckningen samt hur detta påverkar slutresultatet, och det svaret får man i fall som dessa först på färdig låda...

Därav mina noggranna och omfattande påpekanden på bloggen om att detta än så länge endast är en serie konstruktioner i teorin.

All denna osäkerhet hindrar mig ändå inte från att tro på mixen av principer och veckningen, något känns rätt med detta i helhet, flummigt värre :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2017/03/23 19:42:06
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/04/03 :  14:25:16  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Spännande som tusan och djup beundran över era tilltag. Det vore intressant att veta vad det blir/är för yttermått på dom olika modulerna? Kanske en av dom mindre skulle kunna spela med dom HFLS1 som står på värmning hos GF.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/04/03 :  16:07:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=03&y=17&entry=entry170302-180251


quote:
ROAR10
370x550x750mm (WxHxD)
152,6dm3 external volume


Här finns yttermåtten till ROAR-serien. ROAR10 är den minsta i ROAR-serien. Jag skulle tro att det skulle fungera bra att sy ihop ett par HFLS1 med ett par ROAR10or, men du skulle förlora djupbas. HFLS1 går djupare, men saknar såklart en massa ljudtryckskapacitet och pondus i basen jämfört med ROAR10.

Jag skulle rekomendera en MiniDSP2X4HD för att kunna delaya och processa basen till att fungera i ditt rum/lokal. De är horn/resonator-baserade proffsbasar som är optimerade för hårt bruk i större lokaler. Det behöver inte betyda att de är dåliga hemma på något sätt, men de kan upplevas lite brutala i sin framtoning.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/04/03 :  17:15:09  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Det låter ju bra. Det som efterfrågas är ju lite omph faktor när sådan musik spelas. I vanliga fall spelas det 80% klassisk musik på dom men ibland vill man ju röja på lite och hennes granne har ju skaffat ett hemmabiosystem som det vore skoj att utmana :).

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/04/04 :  11:51:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Martinsson: intressanta tankegångar. Har stor respekt för ert experimenterande, det sådant som leder till utveckling och det gillar vi

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/04/11 :  11:44:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Eftersom B&C äntligen släppt sin lilla ödmjuka 18DS115 http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver/18-0/8/18ds115-8 så var jag tvungen att simma den i en ROAR18.

Det känns som om B&C har special-designat denna just för min och Martinssons nya ROAR-serie.


Ett element i en ROAR18 i 2,0 Pi strålningsvinkel. Inte illa känslighet och max spl för en ensam 18-tummare i en så pass liten låda.

Med en frisk och hälsosam Bl på 39 och ett användbart Qts på 0,20 så passar dom som handen i hansken i en ROAR18. Starka magnetsystem kan verkligen trycksätta luften på ett helt annat sätt än magnetsvaga element med Qts värden över 0,30. Bra bas skall slå som en välsvingad slägga. Den skall vara hård och slagkraftig.
Ett slött muller är inte skoj för någon, möjligtvis med undantag för sura grannar.

Jag är rädd för att priset är precis lika tråkigt som specifikationerna är roliga.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/04/11 :  20:18:18  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
18"!
Se där! Nu talar vi manliga element
Nu väntar vi bara på 21-tummaren åxå!
Följer detta med spänning! För det kommer väl mer...?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000